Artikler om Kvalitetssikring

Kvalitet er et begrep som vi ser, leser eller hører om hver eneste dag. Reklamen sier ”Toyota har høy kvalitet”, ”Ekornes har kvalitetsmøbler” osv. Vi har også noen personlige varianter med ”kvalitetstid med barna”, ”kvalitetsfritid” ol.
”Del av kvalitetsstyring med fokus på å oppfylle krav til kvalitet. Ref : ISO 9000:2000”
Kvalitetsstyring er koordinerte aktiviteter for å rettlede og styre en organisasjon når det gjelder kvalitet. Ref: ISO 9000:2000
Kvalitetsguruene har utarbeidet prinsipper og metoder for kvalitetsledelse og kvalitetsstyring som i dag benyttes over hele verden. Det er ikke sjeldent at metoder og prinsipper som i dag introduseres som nye og revolusjonerende, slettes ikke er nye men er uttalt av kvalitetsguruene flere tiår tilbake.
Kvalitetsledelse er både fagrelatert og ledelsesrelatert. - Fagrelatert i den forstand at det er en del fagrelaterte metoder og prinsipper man bør ha kunnskap og kompetanse om for å utøve kvalitetsledelse. - Ledelsesrelatert fordi kvalitetsledelse ofte inngår som et av ledelsesprinsippene i en bedriftsledelse.
Bedrifter har i dag innsett viktigheten av å tilfredsstille interne og eksterne krav til kvalitet. Dette har ført til større krav til kvalitetssystemene, og derav funksjonen som kvalitetsleder. Det er først i den senere tid at det har kommet utdanningsordninger innen kvalitetsfaget. Mange av dagens kvalitetsledere er derfor selvlærte. Stillingen som kvalitetsleder i en for mange bedrifter en delti...
Det sies at ”når man har fått orden i eget hus”, d.v.s. når prosedyrer og systemer fungerer, er det kvalitetsleders viktigste rolle å fokusere på forbedringsprosesser. Det finnes eksempler på at stillingen som kvalitetsleder er omdøpt til forbedringsleder.
Kvalitetssystemer kan man kalle alle systemer som har innvirkning på kvalitet. Et økonomisystem er også et kvalitetssystem som skal sikre kvalitet innen økonomistyring.
Her kan det fort bli mange sider men la oss se på noen typiske løsninger.
Det finnes antagelig en IKT (Informasjon & kommunikasjonsteknologi) strategi i din bedrift over hva slags IT løsninger man ønsker, så noe av valget kan være tatt allerede.
Det å ta et valg om å sertifisere bedriftens kvalitetssystem, og å gå inn i en sertifiseringsordning er en forpliktelse som ledelsen og hele bedriften må stå bak og støtte. Vær forberedt på at det å være eier av et ISO-sertifikat med tilhørende oppfølging av et sertifiseringsorgan, forplikter til åpenhet om forhold i bedriften.
Valg av sertifiseringsorgan er en forholdsvis enkel oppgave siden ”produktet” er kjent. Selve ISO-sertifikatet og det sertifikatet representerer av verdi i forhold til markedet, er den samme uansett sertifiseringsorgan. Servicekvaliteten til de enkelte sertifiseringsorgan kan være noe forskjellig som alle andre leverandører av produkter og tjenester.
Forberedelse til sertifisering kan deles inn i 2 faser.
Den store dagen er her. Programmet for revisjonen, som revisjonsleder har sendt i forkant av revisjonen, bør være gjennomgått i allmøte eller på avdelingsmøter. Det er ofte en del spørsmål fra de ansatte vedrørende revisjon, og dette bør avklares før revisjonsdagen.
Endelig er et av målene nådd. Bedriften har sertifisert sitt kvalitetssystem i henhold til NS-EN ISO 9001.
Etter 3 år, som er standard kontraktsperiode, er tiden inne for fornyelse av sertifikatet.
Malcolm Baldrige National Quality Award (MBA) ble opprettet i 1988 og er oppkalt etter tidligere handelsminister Malcolm Baldridge. Kvalitetsprisen administreres av en egen stiftelse med samme navn. Prisen er svært populær i USA. Prisen søkes av et 100 tall bedrifter hvert år og deles ut i 3 kategorier :
The European Foundation for Quality Management (EFQM) er en non-profit stiftelse som ble dannet i 1988 av 14 ledende europeiske organisasjoner. Modellen ble etablert i 1992.
W. Edwards Deming var en av de store kvalitetsguruene og hans prinsipper og ”dødelige medisiner” benyttes i mange standarder, metoder og modeller for kvalitetsstyring.
Vi ser at det ikke er vesentlige motsetninger i grunnverdien i de 3 kvalitetsprisene.
Det finnes i dag 2 standarder og en forordning der det utøves sertifisering. - NS-EN ISO 14001: 1996 Standard for miljøstyring - OHSAS 18001 Occupational Health and Safety Assessment Series - EMAS 1995 (Eco Management Audit Scheme)
Det er uttalt at alle nåværende og fremtidige ISO standarder for ledelsessystemer vil bygges om med identiske systemelementer. Dette gjelder i dag ISO 9001 for Kvalitetsstyring, ISO 14001 for Miljøstyring og OHSAS 18001 Occupational Health and Safety Assessment Series.
I tillegg er det noen krav i ISO 14001 og OHSAS 18001 som ikke er omhandlet i ISO 9001. Dette er:
Valg av sertifiseringsorgan er en forholdsvis enkel oppgave siden ”produktet” er kjent. Selve ISO-sertifikatet og EMAS beviset og det dette representerer av verdi i forhold til markedet, er den samme uansett sertifiseringsorgan. Servicekvaliteten til de enkelte sertifiseringsorgan kan være noe forskjellig som alle andre leverandører av produkter og tjenester.
Endelig er et av målene nådd. Bedriften har sertifisert sitt miljøstyringssystem i henhold til NS-EN ISO 14001/OHSAS 18001 eller EMAS.
Denne websiden vil beskrive noe om ledelse og organisasjonsformer, men ha størst fokus på de krav til organisasjon og ledelse som stilles i de standarder man har i dag for ledelsessystemer. F.eks. ISO 9000 Kvalitet og ISO 14001 Miljøledelse OHSAS 18001 for HMS-ledelse.
NS-EN ISO 9001:2000 Systemer for kvalitetssikring er en utmerket standard som kan benyttes til det totale ledelsessystem i en bedrift.
Business excellence er et begrep som dukker opp spesielt i forbindelse med ledelsesmodeller, og ikke minst kvalitetspriser. Den norske betegnelsen er ”Fremragende virksomhet”. Business excellence er et målbegrep som benyttes om de bedrifter som er i verdensklasse. De som vinner eller er i toppskiktet i en av de 4 anerkjente kvalitetsprisermodellene kan smykke seg med ”Business excellence”. Det øve...
Sertifikat er et begrep som kommer fra latin med ordene certus = sikker og facere = gjøre. Fritt oversatt blir et sertifikat = en attest om et bestemt forhold.
Hvilke standarder benyttes for sertifisering? De mest kjente standarder for akkreditert systemsertifisering, er ISO-standardene og EMAS- forordningen.
For å bli sertifisert i henhold til en av ISO-standardene og godkjent i henhold til EMAS gjelder i prinsippet de samme kravene.
Et overordnet mål for å bli sertifisert bør være at en sertifiseringsordning skal gi en verdiskapning til bedriften. Dette er også et overordnet mål for de som utøver sertifisering, og et kriterium for at denne ordningen skal kunne overleve i fremtiden.
Norges Standardiseringsforbund (NSF) er sentralorgan for standardiseringen og koordinerer standardiseringsarbeidet i Norge. NSF har enerett på å fastsette og utgi Norsk Standard. NSF er også ansvarlig for å implementere resultatet av det europeiske og internasjonale arbeidet i Norge.
De fleste av ISO standarder vi benytter i Norge i dag er adoptert som norske standarder, og har fått tilleggsbetegnelsen NS. Der hvor standarder har betegnelsen EN betyr dette at standarden samtidig er en europisk standard.
Det er store endringer som er gjennomført, og er under gjennomføring i forbindelse med den nye revisjonen av ISO 9001:2000.
NS-EN ISO 9000:2000 Grunntrekk og terminologi Standarden erstatter NS-EN ISO 8402 :1994. Standarden beskriver prinsipper for kvalitetsstyring, terminologi og definisjoner og har et tillegg som beskriver metodikk, begreper og relasjoner. Standarden er anvendbar spesielt for å få kunnskap om terminologi og definisjoner.Det ligger eksempler bak flere av definisjonene.
NS-EN ISO 14001 (1996) Miljøstyringssystemer –Spesifikasjon med veiledning NS-EN ISO 14001:1996 Standard for miljøstyring er den eneste internasjonale standard hvor det utøves akkreditert sertifisering. Standarden er prosessorientert og bygget opp rundt prinsippene i forbedringssirkelen: Planlegge - Utføre – Kontrollere – Korrigere. Standarden har ca. 50 ”skal krav” fordelt som krav fra fastsettel...
NS-EN ISO 46001 (1996) Kvalitetssystemer. Medisinsk utstyr. Spesielle krav for bruk av NS-ISO 9001 Som tittelen på standarden så setter denne standarden tilleggskrav til ISO 9001. Noen av tilleggskravene er:
Bransjeorganisasjoner spiller en viktig rolle som støttespillere til bedrifter og organisasjoner. Standarder og metoder for kvalitets-, miljø og ledelse har som regel behov for tilpasning til de enkelte bedrifter og organisasjoner, og her spiller bransjeorganisasjoner en viktig rolle.
”Kvalitet åppdager du først når den ike er der” - Du oppnår mange fordeler ved å prestere høy kvalitet, som f.eks. at du skaper tillit og respekt rundt deg, du gjør færre feil og slipper å utføre oppgavene flere ganger, du får større muligheter til å få tildelt spennende og utfordrende oppgaver, m.m.
NFKR er Norges ledende kompetansenettverk innenfor kvalitetsfaget og risikostyring
Heidi Karlsen er Q-HSE Manager i Bandak AS. Nå sikter hun seg inn på å bli en av landets aller første sertifiserte arbeidsmiljøledere, med kurs hos Kiwa. Vi satte oss ned for å ta en prat med henne i en lunsjpause på siste kursdag.
4.1 Forstå organisasjonen og organisasjonens kontekst Dette er det første av to nye klausuler i 2015 utgaven som er knyttet til “Kontekst”. For at en organisasjon skal ha ett effektivt styringssystem (og derav lykkes som næringsdrivende) bør styringssystemet være i tråd med forretningsstrategien til virksomheten, som har som mål og omfatte relevante interne og eksterne forhold gjennom planlegginge...
Fra tid til annen er det nødvendig å vurdere hvorvidt prosessene i virksomheten samsvarer med krav og forventninger. Bestill et forprosjekt av oss for å få kartlagt samsvar og effektivitet knyttet opp mot ressursbruk for enkeltprosesser.
Må du saksbehandle alle avvik på samme vis? Hvilke føringer legger ISO 9001:2015 ift dette?
ISO 9001 er en internasjonal standard for kvalitetsstyringssystemer (QMS). Formålet med standarden er å skape et konsistent rammeverk for organisasjoner for å forbedre kvaliteten på deres produkter og tjenester, samtidig som de oppnår økt kundetilfredshet og effektivitet.
ISO 9004:2009 setter opp et relativt enkelt og lett forståelig rammeverk for kontinuerlig forbedring. Basisen er at man kartlegger og forstår virksomhetens interesseparter, vurderer styrker, muligheter og trusler, identifiserer sine konkurransefortrinn og baserer sine virksomhetsstrategier på dette.
Visste du at temaet kvalitetspolicy dukker opp 3 ganger i ISO 9001 standarden? Og hva så, tenker du kanskje. Jo, det betyr at dette temaet er viktig.
Hva er egentlig kvalitetsmål?
Hvor gode er dere på det som er viktig for at kundene deres?
Jeg digger dette kapitelet i ISO 9001.
Ledelsens gjennomgåelse er et viktig møte med den øverste ledergruppa. Og da har jeg et spørsmål til deg: Er det et viktig møte i din virksomhet?
Kaoru Ishikawa (1915-1989) var en japansk organisasjonsteoretiker og en guru på kvalitetsledelse.
Kaizen er en japansk filosofi for kontinuerlig forbedring, og utgjør fundamentet for LEAN management. Her er en punktvis fremgangsmåte for å implementere Kaizen: