Sertifikateier - Kvalitetssystem

Veritech AS, 26.11.2007

Endelig er et av målene nådd. Bedriften har sertifisert sitt kvalitetssystem i henhold til NS-EN ISO 9001.

Benytt anledningen til å gjøre dette kjent for ansatte, kunder og media. Markedsgevinsten bør brukes både internt og eksternt.

Og nå begynner faktisk den mest interessante fasen: Å bruke kvalitetssystemet og de kommende revisjoner til forbedring, som innebærer enda mer fornøyde kunder, medarbeidere og i tillegg reduksjon av kostnader.

Det sies at det viktigste etter å ha fått ”orden i eget hus” er å kombinere kvalitetsarbeid med kontinuerlig forbedring. Lykkes man med kontinuerlig forbedring vil man oppleve å komme i forkant av at et forhold blir et avvik. Det er langt mer positivt og givende å arbeide med forbedring enn avviksbehandling.

Det å ha oppnådd et sertifikat forplikter også til å ta kunden på alvor. Vær oppmerksom på at kunden kan klage til et sertifiseringsorgan hvis han er misfornøyd med en sertifisert bedrift. Sertifiseringsorganet skal registrere og følge opp slike klager.

Sertifikatet skal være en positiv ordning som skal gi økt konkurransekraft. En sunn innstilling er at bedriftens investering i deltakelse i en sertifiseringsordning skal gi god avkastning. Kvalitetsleder bør kunne dokumentere dette.

Periodisk revisjon – oppfølgingsrevisjon Dette er en del av sertifiseringsordningens oppfølging på etterlevelse av standardens, og ikke minst bedriftens kvalitetssystem. De periodiske revisjonene er i prinsippet lik sertifiseringsrevisjonen, men de er mer fleksible i forhold til omfang. Hvis det velges ½ årlige intervall omfattes normalt halve bedriften ved hver revisjon. Velges det årlig intervall omfattes hele bedriften i revisjonen.

½ årlige periodiske revisjoner gir erfaringsmessig større kontinuitet i kvalitetsarbeidet, og anbefales til å begynne med. Man kan når som helst gå over til årlige oppfølginger.

Hjemmeside:

www.veritech.no