Kvalitetsprisene - Er det noen vinner?

Veritech AS, 26.11.2007

Vi ser at det ikke er vesentlige motsetninger i grunnverdien i de 3 kvalitetsprisene.

Kriterier vedrørende poengberegning innen de forskjellige elementene i prisene vil kunne favorisere noe forskjellig på system kontra resultater, men det siste år har modellene tilnærmet seg gradvis.

Det synes som EFQM modellen er den som sterkest fokuserer på finansielle resultater, og det kan vel sies at for en kvalitetspris totale anvendelse i en bedrift så bør vel finansielle kriterier også legges til grunn i en kvalitetspris.

Det anbefales at hvis man ønsker å utvikle seg mot en kvalitetspris så velges det den norske kvalitetsprisen. Det finnes kurser, materiell, revisorer og konsulentselskaper som kan gi den nødvendige faglige støtte.

Lykkes det med den norske kvalitetsprisen så kan den europeiske kvalitetsprisen være neste mål.

Det fokuseres selvfølgelig på å nå målet med å få en pris, men hvis man ser intensjonen med EFQM modellen, så skal den være ”et praktisk verktøy for å hjelpe bedrifter gjennom kontinuerlig virksomhetsutvikling”.

Det vil si nytteverdien ved å implementere EFQM modellen kan være stor uten at man lykkes med å vinne prisen.

Det skader ikke å prøve!

Hjemmeside:

www.veritech.no