Det er vanlig i dag at man samordner så mange områder og funksjoner som mulig i et kvalitetssystem. F.eks. HMS, miljøstyringssystem for det ytre miljø, personal, produksjon, salg o.s.v.
Så det er et valg man må ta i bedriften, hvor mye av systemene som skal samordnes til et kvalitetssystem.
Mange bedrifter har oppnådd gode resultater med å benytte kvalitetssystemet innen mange områder og funksjoner. F.eks. så kan man benytte kvalitetsystemet til :
- Styring av dokumenter og data i alle systemer i bedriften
(ordre, økonomi, produksjon etc.).
- Registrere avvik og gjennomføre korrigerende tiltak innen
alle funksjoner i bedriften (også innen økonomi og
personal).
- Revidere alle funksjoner for å verifisere at man etterlever
bedriftens styrende dokumentasjon.
- Behandle i ledelsens gjennomgåelse måloppnåelse av alle
aktiviteter (også økonomistyring og IT).
- Måle, styre og forbedre alle prosesser (også økonomi-,
personal- og støtteprosesser som f.eks IT).
Slik kunne vi fortsette, og vår konklusjonen er:
Det er ingen grunn til at kvalitetssystremet ikke skal brukes til alle aktiviteter, prosesser og funksjoner i en bedrift.