EFQM – Europas Kvalitetspris

Veritech AS, 26.11.2007

The European Foundation for Quality Management (EFQM) er en non-profit stiftelse som ble dannet i 1988 av 14 ledende europeiske organisasjoner. Modellen ble etablert i 1992.

Forretningsideen bak kvalitetsprismodellen er å være en drivkraft til fremgang og suksess i europeiske bedrifter, og derav bidra til å gjøre disse til de beste i verden.

EFQM eier EFQM (Excellence modell) og den Europeiske kvalitetsprisen: The European Quality Award. EFQM modellen bygger på 9 hovedgrupper:

- lederskap
- policy og strategi
- medarbeidere
- samerbeidsparnere og andre ressurser
- prosesser
- kunder
- medarbeidere
- samfunnet
- nøkkelområder - resultater

Bortsett fra Resultatorientering og Samfunnet så finner vi de samme elementene bak siste utgave av ISO 9001:2000, hvor de blir kalt prinsipper for kvalitetsstyring.

Vi ser av ovennevnte at det ligger godt til rette å benytte ISO 9000:2000 i forbindelse med en tilnærming til EFQM enten som et mål om å søke prisen, eller å benytte EFQM som en ledelsesmodell.

EFQM modellen vil synliggjøre bedriftens sterke og svake sider, og vil derav gi bedriften nyttige data for forbedringsarbeidet.

EFQM modellen ligger som grunn for den Norske Kvalitetsprisen som utdeles av Excellence Norway.

Hvis man ønsker å lære mer om EFQM modellen, den norske Kvalitetsprisen eller evalueringsmetoder, anbefales det å kontakte Business Excellence (www.exno.no) som tilbyr kurs, materiell og søknadskjemaer for internevaluering og søknad om den norske kvalitetsprisen.

Business Excellence er eksklusiv samarbeidspartner med EFQM, som kan kontaktes på www.efqm.org.

Hjemmeside:

www.veritech.no