Kvalitetsmål, et viktig resultatmål

Siri Mathiesen, 29.02.2024

Hva er egentlig kvalitetsmål?

Det kan være utfordrende å få en klar forståelse av det. Det er jo mange mål i en virksomhet, og hva skiller kvalitetsmålene fra andre mål?

Kvalitetsmålene skal være tydelig knyttet til kvalitetene som er beskrevet i kvalitetspolicyen. Men, hvis kvalitetspolicyen er dårlig, så blir det vanskelig å sette gode kvalitetsmål.

La oss ta et eksempel på et tydelig kvalitetmål. For et kollektivselskap kan vi tenke oss at punktlighet er en viktig kvalitet for kundene, og at det er en kvalitet de har nevnt i kvalitetspolicyen sin. Det medfører da at de skal ha et kvalitetsmål som gjelder punktlighet.
La oss si at resultatet for punktlighet forrige år var 88,5% på alle holdeplasser, med tillatelse for +/- 2 min. på punktligheten.

Selskapet kan da f.eks. sette målet for neste år til 92%. Det betyr at de må gjøre noen tiltak for å klare et bedre resultat det neste året. Dette er et godt og tydelig kvalitetsmål å strekke seg etter.

Et sånt mål skal regelmessig følges opp med måling/overvåking, og det skal være godt kommunisert til alle som kan påvirke resultatet.