Hva er kvalitetsstyring?

Hva er kvalitetsstyring?
Veritech AS, 26.11.2007

Kvalitetsstyring er koordinerte aktiviteter for å rettlede og styre en organisasjon når det gjelder kvalitet. Ref: ISO 9000:2000

Kvalitetsstyring omfatter aktiviteter og prosesser som:

- Fastsetter bedriftens kvalitetspolitikk og kvalitetsmål
- Utøver kvalitetsplanlegging
- Utøver kvalitetssikring
- Utøver kvalitetsforbedring

Forklaring til begrepene som omfattes av kvalitetsstyring:

Kvalitetspolitikk
Organisasjonens overordnede hensikter og retning angående kvalitet, slik dette formelt er uttrykt av den øverste ledelse . Ref: ISO 9000:2000



Fastsettes av bedriftens toppledelse og revurderes periodisk.

Typisk kvalitetspolitikk kan være:

”Kvalitet i Statkraft innebærer at enhver leveranse internt eller
eksternt tilfredstiller det som er avtalt med kunden.”

Statkraft SF





”Vi vil at våre kunder skal oppleve:
- At de er viktige for Elrom, også etter at jobben er gjort
- At Elrom kjenner deres behov og forventninger, og innfrir disse.
Herunder at de får materiell/utstyr og tjenester av riktig kvalitet til
riktig pris.
- At Elrom har respekt for deres tid og eiendom. Herunder at våre folk
forbereder oppdraget, møter som avtalt, utfører jobben med
kvalitet, er høflige, og rydder etter seg.”

Elrom Intallasjon AS




Vi ser at kvalitetspolitikken for bedrifter kan beskrives på mange måter. Kvalitetspolitikken skal være målbar, og skal kunne etterprøves.

Kvalitetsplanlegging
Del av kvalitetsstyring med fokus på å fastlegge kvalitetsmål og fastsette nødvendige prosesser for driften og de tilhørende ressursene for å oppfylle kvalitetsmålene . Ref: ISO 9000:2000



Det er ikke så enkelt å se fra definisjonen når og hvor vi skal bruke kvalitetsplanlegging.

”Oppfylle kvalitetsmål” er et nøkkelord, og vi bør fastsette kvalitetsmål på flere områder i bedriften.

Kvalitetsplanlegging forbindes som regel med:

- Prosjektleveranser
- Produksjonsprosesser
- Utviklingsprosjekter
- Anskaffelsesprosjekter

Resultatet av en kvalitetsplanlegging er vanligvis en kvalitetsplan eller en produksjonsplan, hvor vi fastsetter krav til kvalitet og hvordan vi har planlagt å oppnå dette.

Det har vært uttalt at en kvalitetsplan er aktivitetens kvalitetssystem.

Kvalitetssikring
Del av kvalitetsstyring med fokus på å skaffe tiltro til at krav til kvalitet vil bli oppfylt. Ref : ISO 9000:2000



Kvalitetsstyring med fokus på å ”skaffe tiltro”. Vi er inne på noe av det grunnleggende med kvalitetssikring. Vi skal oppnå tillit hos våre kunder, og kvalitetsstyring skal være et virkemiddel for dette.

Intensjonen bak ISO 9000 serien av standarder er å fastsette en standard for kvalitetsstyring, som igjen skal gi tiltro og oppnå tillit. Det er uttalt at målet med kvalitetssikring er å:

- Ha fornøyde kunder
- Ha fornøyde medarbeidere
- Lave kostnader

Hvis vi skal etablere kvalitetssikring i en organisasjon eller bedrift, må vi ha et kvalitetssystem.

Det finnes bedrifter hvor man har etablert et høyt nivå vedrørende kvalitetssikring, f.eks der kvalitetsystemet er en læreprosess fra far til sønn, og ikke et dokumentert kvalitetssystem. Men dette hører med til sjeldenhetene.

Kvalitetsforbedring Vi starter med definisjonen:

Kvalitetsforbedring er den del av kvalitetsstyring som har fokus på å øke evnen til å oppfylle krav til kvalitet Ref: ISO 9000:2000



Med andre ord de aktiviteter der vi jobber med å forbedre oss.

I tillegg til kvalitetssikring er forbedring et av de områdene der vi kan bli konkurransedyktige.

Kontinuerlig forbedring er blitt et begrep om at vi alltid skal ha forbedringsmål å strekke oss etter. En lærings- og forbedringsprosess bør inn i det praktiske liv i en bedrift eller en organisasjon.

Det handler mye om å bli tildelt ansvar hvis man skal engasjere seg i forbedringsarbeidet. Bedrifter der det ikke arbeides med systematisk forbedring, kjennetegnes ofte ved medarbeidere som ikke har fått ansvar for sitt eget ansvarsområde. Herav kan de ikke påvirke resultatene i særlig stor grad, og det kan heller ikke forventes engasjement til forbedringsarbeid.

Hvis man derimot gir medarbeiderne ansvar og fullmakter, og i tillegg resultatlønn, oppnås fort resultater. Vi får en vinn-vinn situasjon som både arbeidsgiver og arbeidstakere vil kunne yte godt av.

Det er eksempler på at kvalitetsleder er omdefinert til forbedringsleder, og dette viser at et kontinuerlig forbedringsarbeid vurderes som en forutsetning for en bedrift. Kanskje en kvalitets- og forbedringsleder er en god tittel?

Hvis vi skal arbeide med kontinuerlig forbedring, må vi ha en metode og et forum å utøve forbedringsarbeidet i. Metode for forbedringsarbeid vil du finne under kvalitetssystemer i hovedmenyen.

Aktiviteter hvor man kan praktisere forbedringsarbeidet er:

- Ledermøter
- Avdelingsmøter
- Prosjektmøter
- Evalueringsmøter (f.eks etter avsluttede prosjekter)
- I samtale med kunder og samarbeidspartnere

Sett ”forbedring” på agendaen for møtene (f.eks månedlig) og sett av tid til å diskutere forbedring. F.eks.: hva er oppstått av avvik siden sist, har det vært noen klager, har vi unødige kostnader eller økonomisk tap o.s.v.
Man kan oppnå en ekstra gevinst hvis man tar med forbedringer innen HMS (helse, miljø og sikkerhet) på de samme møtene.

Hjemmeside:

www.veritech.no