Hvordan kan bedre tilrettelegging og smart oppfølging gi lavere sykefravær?
Få god oversikt over regelverket rundt sykefraværsoppfølging. Hva bør bedriften gjøre for å ivareta sykmeldte arbeidstakere? Hvilke krav er det til tilrettelegging? På dette kurset vil du få praktiske tips og nyttige råd.
Gode rutiner kan få arbeidstaker raskere tilbake i arbeid
Sykefravær kan være et vanskelig tema og koster virksomheten mye. Hvilke rutiner har din bedrift rundt sykefravær og oppfølging av ansatte?
Vi gjennomgår hovedpunktene i oppfølgingsarbeidet, arbeidsgivers og arbeidstakers plikter, samt mulige tiltak og virkemidler gjennom NAV. Du får også en gjennomgang av hvilke krav til dokumentasjon som stilles til både arbeidsgiver og arbeidstaker.
Hvilke rettigheter og plikter har de ansatte ved sykefravær? Vi ser også på på bruken av egenmeldinger. Hva skal til for å avslutte et arbeidsforhold når arbeidstakeren har vært langtidssykmeldt?
Innhold
• Behandling av helseopplysninger
• Rutiner for fravær
• Oppfølging av sykmeldte - lovpålagte krav
• Tilrettelegging, hvor går grensene
• Sykefravær og oppsigelse
• Sykemelding og ferieavvikling
• Gradert og avventende sykemelding
Kursholdere: Ranveig Fjellheim Tunaal og Inger Rose Mathisen
Ranveig Fjellheim Tunaal er jurist med erfaring fra kommunal forvaltning, trygdeetaten og inkassovirksomhet. Rådgiver i Sticos AS med arbeidsrett og HMS som faglig hovedområde.
Inger Rose Mathisen er rådgiver i Sticos AS innen arbeidsrett, lønn og tariffspørsmål, med hovedfokus på kommunal sektor. Utdannet innen arbeidsrett og lang erfaring fra kommunal sektor innen lov- og avtaleverk.
Målgruppe for kurset
Ledere, personalansvarlige, HR-medarbeidere, rådgivere.
Eksamen / sertifisering
Autorisasjon: 7 timer under fagområdet Rettslære