Lean Six Sigma (KV4)



Kursarrangør: Kiwa Kompetanse
Sted: Kiwa Teknologisk Institutt
          Oslo, Økern
Kursadresse: Kabelgata 2, 0580 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 2 + 2 dager
Pris: 15.990

Vi tilbyr kurs i Lean Six Sigma (KV4). Kvalitet og forbedringsarbeid handler om å gjøre kundene fornøyde. Lean Six Sigma er en filosofi og metodikk der forbedringsarbeidet drives fremover av faktabaserte beslutninger.

Litt om Lean Six Sigma:
Lean Six Sigma kombinerer to metoder, Lean og Six Sigma. Lean handler om å fokusere på verdiskapende aktiviteter, eliminere sløsing og gjøre prosessene mer effektive. Six Sigma er en metode som gjør deg i stand til å ta faktabaserte beslutninger for å forbedre kvaliteten i hvert steg av prosessen.

Kort forklart handler Lean Six Sigma om å jobbe systematisk for å redusere aktiviteter som ikke skaper verdi for kunden, strømlinjeforme verdiskapende aktiviteter og øke kvaliteten i hvert steg av leveransen. Lean Six Sigma passer for alle typer bedrifter som er opptatt av kontinuerlig forbedring og som ønsker å legge faktabaserte beslutninger til grunn for forbedringsarbeidet.

Dette kurset vil gi deg kunnskap om:
• Lean Six Sigma-filosofien
• Grunnleggende statistikk
• DMAIC som forbedringsprosess
• Metoder og verktøy som brukes i Lean Six Sigma

Etter fullført kurs vil du:
• Være godt utstyrt til å drive effektivt forbedringsarbeid basert på DMAIC
• Være i stand til å analysere og sammenstille data som kan anvendes i bedriftens beslutningsprosesser.
• Kunne bruke statistikk som en naturlig del av det daglige forbedringsarbeidet
• Kunne bidra til en kultur der man ser forbedringsmuligheter, prioriterer på en god måte, og lytter til kundens stemme.
• Ha en verktøykasse som du kan plukke frem ved behov

Hvorfor velge oss:
Våre kursledere har bred erfaring fra forbedringsarbeid og har en praktisk tilnærming til faget. Du får tilgang til utprøvde hjelpemidler og maler du kan bruke i egen bedrift.

Målgruppe for kurset:
Kurset passer for:
• Organisasjoner som ønsker å minimere sløsing og variasjoner for å maksimere verdi, kvalitet og kundetilfredshet
• Personer som leder eller deltar i forbedringsarbeid
• Kvalitetssjefer
• Ledere
• Produksjonsbedrifter
• Servicebedrifter
• Kommuner og offentlig administrasjon

Forkunnskaper:
• Grunnleggende kjennskap til Excel er en fordel

Bedriftsinternt kurs:
Dette kurset kan også gjennomføres som bedriftsinternt kurs. Da skreddersyr vi materialet med utgangspunkt i bedriftens situasjon og behov, for å sikre mest mulig utbytte av kurset.