Er du lei av å håndtere fravær og sliter med å finne nøkkelen til hva du kan gjøre på DIN arbeidsplass? Trenger du litt inspirasjon og faglig input på hvordan ledelse og lederoppgaver kan hjelpe deg i å forebygge og unngå fravær, og å få folk raskere tilbake når de er blitt syk?
Smart lederskap gir friskere ansatte
På tross av mye fokus på sykefravær de siste 15 årene sliter mange arbeidsplasser fortsatt med høyt sykefravær, og fravær blir energitappende og et økonomisk sluk for mange bedrifter.
Årsaken til sykefravær kan i mange tilfeller være kompleks. God ledelse er avgjørende med tanke på sykefraværsutfordringer, negative trender eller for å håndtere en utfordrende enkeltsak.
I kurset har vi fokus på hva du kan gjøre innen ledelse for å forebygge og unngå fravær, da spesielt med fokus på hvordan du kan komme enda tettere på den ansatte. Hvordan kan dialog, tydelighet, planer og tilbakemeldinger hjelpe, og hvordan gjør du dette i praksis?
Du får tips og råd om hvordan dialog mellom bedrift og ansatt kan legges opp? Hvordan skape et godt samarbeid med lege og NAV? Hvordan kan du og din bedrift jobbe bedre med arbeidsmiljø og sykefraværsoppfølging?
Innhold
• Forebygging av fravær
• Engasjement, kultur og holdninger på arbeidsplassen
• Leders rolle i fraværsarbeidet
• Dialogen mellom leder og medarbeider - en utløsende faktor
• Lovpålagte krav og muligheter
• Hva når sykdommen er knyttet til noe psykisk?
Kursholder: Grethe Steen.
Grethe Steen er utdannet innen økonomi, administrasjon, kommunikasjon, personalfag og coaching. Hun har 20 års erfaring fra personaladministrasjon og HMS, kommunikasjon, HR, ledelse, virksomhetsstyring, organisasjonsutvikling og medarbeiderutvikling.
Målgruppe for kurset
Ledere i små og mellomstore bedrifter som har utfordringer med sykefravær.
Eksamen / sertifisering
Dette kurset har ingen autorisasjon.