Steinkjer kulturskole har opprettet nytt fag i Sirkus. Lærer er Julie Grønnesby Heir. Sirkus som scenekunst er en tverfaglig kunstform som bygger på et møte mellom ulike kunstuttrykk. Målet for undervisninga er at eleven skal være aktiv deltager i egen og gruppas læringsprosess.
Lek er en viktig læringsform i teater. Både skuespilleren og barnet leker med tid, rom, roller og objekter. Lek er å samhandle og forstå gjennom utfoldelse av kroppen, stemmen, sansene, følelsene og fantasien.
Her finner du intervjuer med regissører og skuespillere som deler sine tanker om eget arbeid og erfaringer de har gjort. Du møter ulike innfallsvinkler for å jobbe med teater, og personlige fortellinger om hva som fungerer for å uttrykke seg scenisk eller skape en forestilling.
Kurset er en praktisk inføring i å skrive dramatikk. Basert på lang erfaring snakker Fredrik både om skriveprosesser, måter å skape karakterer på, hva en kan skrive og om hva en kan gjøre når en står fast.
Kurset er en praktisk inføring i å skrive dramatikk. Basert på lang erfaring snakker Jesper både om skriveprosesser, måter å skape karakterer på, om vendepunkter, om hva en skal skrive og om hva en kan gjøre når en står fast.
Fuhrman bygger på de pedagogiske prinsippene som Rudolf Penka videreførte fra blant annet Bertholt Brecht. I kurset for DUS-akademiet går han gjennom en rekke øvelser for skuespillere.
Kjeldsberg gjennomgår prinsipper og begreper i Metode for handlende analyse, som ble utviklet av den kjente pedagogen og teatermannen Konstantin Stanislavskij.
I dette kurset vil Ørjan Svingen gå igjennom ulike teknikker og øvelser som kan bidra til å forbedre improvisasjonsevnen til en teatergruppe og skape et bedre samhold.
Gianluca Iumiento har utviklet noe han kaller Interaciton Technique, en metode med fokus på å øke skuespillerens bevissthet rundt scenisk atferd og forholdet til rom. Ulike romstrategier står sentralt i denne metoden.
I kurset gjennomgår Verndal hvordan man arbeider som skuespiller med rolle og tekst. Hun har med seg to unge skuespiller studenter, og de viser hvordan de kan bygge opp et arbeid fram mot en forestilling med eksempler fra teksten Å telle til null, som Krisofer Blindheim Grønskag har skrevet for DUS.
I dette kurset kan du følge øvelser for stemmetrening som vil gi trygget og bedre evne til å formidle tekst og få stemmen godt integrert i kroppen og ditt sceniske uttrykk. Kurset er delt inn i kapitler etter tema.
Teaterkurs i bevegelse. Kropp, skaperkraft og vilje henger nøye sammen. Med dette kurset ønsker jeg at du kan bli kjent med din indre kraft. At den ikke bare dukker opp plutselig, men at du får kunnskap og verktøy til å kunne bruke den som student og i ditt yrke.
Tenk deg følgende arbeidshverdag en gang i fremtiden: Du våkner en morgen og gleder deg til jobb – du skal nemlig på filmsett! Og, dette er ikke bare et engangstilfelle eller flaks – i kalenderen din ser du nemlig to slike arbeidsdager til den samme uken – og alle er vidt forskjellige!