Lek er en viktig læringsform i teater. Både skuespilleren og barnet leker med tid, rom, roller og objekter. Lek er å samhandle og forstå gjennom utfoldelse av kroppen, stemmen, sansene, følelsene og fantasien.
Lek er «å late som om» en er en annen, på et annet sted, i en annen tid, i en annen sammenheng.
Gjennom arbeidet med teater skal eleven:
• Utvikle uttrykksevne, formsans og ferdigheter til å agere
• Kunne anvende teater som kommunikasjonsmiddel
• Oppleve mestringsglede og positiv egenutvikling
• Utvikle evne til kritisk tenkning, empati og lagspill
• Utvikle evne til å utforske fortid, nåtid og framtid
Arbeidsform:
-Rolleleik, improvisasjon, tekst, bevegelse, stemmebruk, miming, dokker, masker, kostyme, scenetekniske disipliner som scenografi, lyd, lys m.m.
Teatertilbudet er gruppebasert fordelt etter alder. Antall elever kan variere ut fra innhold i undervisninga.
Målgruppe for kurset:
Alle som vil være med på teater