Tenk deg følgende arbeidshverdag en gang i fremtiden: Du våkner en morgen og gleder deg til jobb – du skal nemlig på filmsett! Og, dette er ikke bare et engangstilfelle eller flaks – i kalenderen din ser du nemlig to slike arbeidsdager til den samme uken – og alle er vidt forskjellige!
I foredraget «Å bli en annen», basert på boka ved samme navn, forteller Bår Stenvik om hva han lærte av å følge seks av Norges fremste skuespillere i arbeid gjennom et år: Bjørn Sundquist, Kristofer Hivju, Ane Dahl Torp, Helén Vikstvedt, Juni Dahr og Eldar Skar.
Her finner du intervjuer med regissører og skuespillere som deler sine tanker om eget arbeid og erfaringer de har gjort. Du møter ulike innfallsvinkler for å jobbe med teater, og personlige fortellinger om hva som fungerer for å uttrykke seg scenisk eller skape en forestilling.
Fuhrman bygger på de pedagogiske prinsippene som Rudolf Penka videreførte fra blant annet Bertholt Brecht. I kurset for DUS-akademiet går han gjennom en rekke øvelser for skuespillere.
Kjeldsberg gjennomgår prinsipper og begreper i Metode for handlende analyse, som ble utviklet av den kjente pedagogen og teatermannen Konstantin Stanislavskij.
I dette kurset vil Ørjan Svingen gå igjennom ulike teknikker og øvelser som kan bidra til å forbedre improvisasjonsevnen til en teatergruppe og skape et bedre samhold.
Gianluca Iumiento har utviklet noe han kaller Interaciton Technique, en metode med fokus på å øke skuespillerens bevissthet rundt scenisk atferd og forholdet til rom. Ulike romstrategier står sentralt i denne metoden.
I kurset gjennomgår Verndal hvordan man arbeider som skuespiller med rolle og tekst. Hun har med seg to unge skuespiller studenter, og de viser hvordan de kan bygge opp et arbeid fram mot en forestilling med eksempler fra teksten Å telle til null, som Krisofer Blindheim Grønskag har skrevet for DUS.
I dette kurset kan du følge øvelser for stemmetrening som vil gi trygget og bedre evne til å formidle tekst og få stemmen godt integrert i kroppen og ditt sceniske uttrykk. Kurset er delt inn i kapitler etter tema.