Praktisk bruk av KI i skolen



Kursarrangør: Fagfokus AS
Sted: Thon Hotel Oslo Airport
          Akershus, Ullensaker
Kursadresse: Balder allé 2, 2060 Gardermoen (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid:
Dag 1 kl 10:00 - 16:30
Dag 2 kl 09:00 - 15:30
Varighet: 2 dager
Pris: fra 5.800
Neste kurs: 07.04.2025 | Vis alle kursdatoer

Vi tilbyr konferanse om praktisk bruk av KI i skolen. Kunstig intelligens forandrer samfunnet drastisk, og utdanningssektoren vil aldri bli den samme - enten vi vil eller ikke. Samspillet mellom lærer, elev og teknologi må understøtte læring.

Litt om konferansen:
Det vil være utgangspunktet enten det er snakk om kuleramme eller KI. Hvordan kan KI sørge for at læreren faktisk benytter tiden sin på det som er viktigst? Hvordan kan KI understøtte læreren med å tilpasse undervisningen? Hvilke muligheter gir KI for å tilrettelegge bruken av kilder som benyttes i læring. Velkommen til to dager du absolutt ikke vil gå glipp av.

Hva du kan forvente:
• Vi fokuserer på praktisk bruk av KI i ulike fag, og ulike problemstillinger
• Vi ser nærmere på de problemstillingene som utfordrer mest
• Vi gir forslag til løsninger på flere av hovedutfordringene innenfor praktisk bruk av KI
• Du får møte andre som er opptatt av det samme, og får prøvd ut ulik teknologi hos våre utstillere

Program dag 1:
kl 10:00 - 10:45 - Kunstig intelligens i skolen - muligheter og ansvar:
I en tid hvor KI blir stadig mer integrert i samfunnet og skolen, er det avgjørende å møte teknologien med både åpenhet og refleksjon. Sunniva vil avlive myten om at KI primært er en trussel mot integritet i utdanningen, og heller vise hvordan det kan brukes som et pedagogisk hjelpemiddel.

Hun vil dele konkrete eksempler på hvordan lærere kan bruke KI til å utvikle inspirerende opplegg som utfordrer elevenes kreativitet og resonneringsevne, og hvordan elevene kan lære å bruke KI på en måte som fremmer deres forståelse av samfunnets kompleksitet.
- Sunniva Sandanger, daglig leder ved Nyskolen

kl 11:00 - 11:45 - Kunstig intelligens i undervisningen:
Det aller viktigste vi må gjøre er å gå bort fra å få kunstig intelligens til å svare på oppgaver, og heller hjelpe oss å forstå oppgaver, sier Vidar Skogvoll. Vidar er spesialist på KI i læring, og kommer her med sine beste tips om hvordan vi kan benytte språkmodeller som en læringspartner for elevene.
- Vidar Skogvoll, førstelektor

kl 12:30 - 14:30 - Hvordan bruke KI i skriveopplæringen:
Alle som er interessert i KI i skolen har nok fått med seg Elin Måges engasjerte tilnærming på sosiale medier. I fjor holdt hun et fantastisk inspirerende og praktisk innlegg, men mye har skjedd på et år! Her ser hun nærmere på hvordan KI kan brukes i skriveopplæringen til det beste for både elev og lærer. Innlegget er praktisk og deltakerne får prøve ut ulike verktøy underveis i foredraget.
- Elin Måge, kreativ og digital lærer

kl 14:45 - 15:30 - Læring i algoritmenes tidsalder (LAT) – En innovasjon for didaktisk bruk av kunstig intelligens:
Gjennom innovasjonsprosjektet Læring i algoritmens tidsalder (LAT) samarbeider kommunen med forskere ved UiO for å utvikle forskningsbaserte løsninger som gir 12 000 elever og 1 200 lærere en kritisk og pedagogisk bruk av KI i undervisningen. LAT-prosjektet legger grunnlaget for nasjonal verdiskaping og bidrar til refleksjon rundt KI, digital identitet og medborgerskap i et bærekraftig perspektiv.

kl 15:45 - 16:30 - Skolens KI-dilemma - kan vi lære av tidligere feil:
Samfunnets innføring av sosiale medier og skolens innføring av digital teknologi har to fellestrekk: Begge ble båret fram av gode og sanne historier, og begge fikk en påfølgende slagside. Nå står KI for tur og de potensielle negative konsekvensene er kanskje enda større.

Det gir noen dilemmaer, så la oss relatere disse til skole og undervisning for å kunne snakke om dem. Hva må vi tenke på når vi setter i gang? Kan vi lære av tidligere feil? Hva skal være førende for utviklingen? Både vi og elevene har utbytte av en bevissthet om hvilke intensjoner som ligger til grunn.
- Eldar Skjørten

kl 19:30 - Konferansemiddag

Program dag 2:
kl 09:00 - 09:45 - Kunstig intelligens som hjelp til inkludering:
Ved å tilby tilpassede løsninger og skreddersydde læringsverktøy kan KI bidra til å møte mangfoldet i elevenes behov og sikre at alle får muligheten til å delta og lykkes. Både i tilpasset læring og støtte for flerspråklige elever, som hjelpemiddel for funksjonsnedsettelser, og styrking av sosial inkludering. Martin fra Showbie forteller hvordan.
- Martin Bieber, director of learning

kl 10:00 - 10:45 - Scenariobasert undervisning ved hjelp av KI:
Scenariobasert undervisning med KI kan tilby en ny tilnærming til læring, spesielt når det gjelder komplekse temaer som politikk, historie og fremtidsvisjoner. Ved å utnytte dette verktøyet kan en skape interaktive og engasjerende læringsopplevelser.

Tenk deg at elevene kan delta i simulerte valgkamper, forhandle om internasjonale avtaler eller til og med kolonisere Mars. KI-baserte chatbots kan fungere som sparringspartnere, motstandere eller veiledere, og tilpasse seg elevenes valg og handlinger.
- Terje Pedersen, lærer
- Kim Aarberg, rådgiver Askøy kommune

kl 11:00 - 11:45 - Vurdering i en ny tidsalder:
KI endrer rammene for opplæring og vurdering. Særlig vurdering av skriftlige oppgaver er løftet frem som utfordrende. I tillegg aktualiserer inntoget av KI en debatt om nåværende vurderingspraksis. Er vi ved et veiskille, der KI tvinger frem en måte å vurdere elevene på, og kanskje er dette til det beste?

kl 11:45 - 12:30 - Lunsjpause

kl 12:30 - 14:30 - Kan KI ta over jobben til læreren:
Dette spørsmålet dukker med jevne mellomrom opp, både som en mulighet og som en trussel, og nå skal du få et endelig svar. Odin Nøsen og Randaberg kommune ble i april 2023 første kommune som tok i bruk KI for lærere og elever. Etter to år med praktisk utprøving, videreutvikling og en god del tankearbeid tar han deg med på en to-delt økt.

I den ene delen skal du få oppleve hvordan språkmodeller kan:
• Være det mest utjevnende verktøyet skolen noen gang har hatt
• Gi bedre tilpasset opplæring, både fra lærer sin side og eleven selv
• Gi eleven hjelp som læreren ikke kan gi

I del to skal du få svaret på om KI kan ta over jobben til en lærer og få vite (og erfare) hvorfor. I den forbindelse skal du også få se og oppleve flere ting om prateroboter vi mennesker sliter med å forstå, fordi det er så fremmed for oss - samtidig som det ser så kjent ut. Dette vil ramme inn mye av det du har lært om KI og språkmodeller tidligere på konferansen.
- Odin Nøsen, rådgiver

kl 14:45 - 15:15 - Bli med på dugnad og ideutveksling:
Det er mange lærere, entusiaster og fagpersoner som er i gang med å lage praktiske undervisningsopplegg for og med KI. Det er også viktig å ha et forum for å diskutere verdiene bak, samt forsiktighetsregler for undervisning og vurdering. Her presenterer initiativtagerne nettverket som finnes, og hvordan du kan knytte deg til nettverket som eksisterer.
- Martin Johannessen, lærer, programleder, netthode og blogger

kl 15:30 - Avslutning:
Takk for deltakelsen!

Målgruppe for kurset:
Fagfokus sine konferanser er åpen for alle