Hvordan bruke AI i musikkundervisningen?



Kursarrangør: Lars Løberg Monstad
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Undervisningstid: Mandag 10. juni 2024 kl. 16:00 - 18:00 Onsdag 12. juni 2024 kl. 16:00 - 18:00 Mandag 17. juni 2024 kl. 16:00 - 18:00 Onsdag 19. juni 2024 kl. 16:00 - 18:00
Varighet: 2 timer
Pris: 1500

Dette unike kurset fokuserer på hvordan musikklærere kan integrere kunstig intelligens (AI) i musikkundervisningen. Deltakerne vil utforske ulike AI-verktøy og deres potensial for å transformere undervisningsmetoder. Kurset vil gi praktiske demonstrasjoner av AI i bruk.

Dette unike kurset fokuserer på hvordan musikklærere kan integrere kunstig intelligens (AI) i musikkundervisningen. Deltakerne vil utforske ulike AI-verktøy og deres potensial for å transformere undervisningsmetoder. Kurset vil gi praktiske demonstrasjoner av AI i bruk, tilrettelagt for lærere på alle ferdighetsnivåer. Ingen programmeringskunnskaper er nødvendig, da kurset legger vekt på praktisk anvendelse av AI-verktøy.

Skoler og organisasjoner får kan melde seg på med en fast pris til 5000.
Ta kontakt for å avtale egen workshop til skole enten fyisisk eller via teams for en avtalt pris

For ett år siden revolusjonerte ChatGPT måten vi tenker om AI på, noe som har forandret praksiser i en rekke yrker. Ansatte lærer seg hvordan AI-verktøy kan forenkle deres arbeidsoppgaver, og dette er en utvikling som også musikkskolene ikke må overse. Forestill deg en situasjon der du har et samspillprosjekt, men notene er i feil toneart, eller de passer ikke med deltakernes ferdighetsnivå. Eller tenk om du vil lage et arrangement til en populær låt elevene liker, men du finner ikke notene på nettet og har ikke tid til å skrive dem selv. I slike tilfeller kan AI allerede i dag være til stor hjelp. Det finnes verktøy som nesten automatisk kan håndtere disse oppgavene, selv om de ofte krever litt justering for å bli helt perfekte.

Men AI's bruksområder strekker seg videre; det kan fungere som en samspillspartner, skape et komp for en elev, assistere i musikkproduksjon, og ikke minst, gjøre det enklere å produsere egen musikk i studio. Som erfaren musikkprodusent og -pedagog har jeg ofte sett kreative talenter gi opp musikkskaping fordi det tekniske aspektet er for utfordrende. Ikke alle har forutsetningene for å mestre musikkteknologi, og derfor burde det finnes tilnærminger som er tilgjengelige for alle. AI kan i dag fungere som en assistent som tar seg av blant annet miksing av instrumenter i et program, og dermed avlaste mye av arbeidet.

I en kronikk jeg skrev for VG, diskuterte jeg min erfaring med å bruke AI i undervisningen med mine elever. Jeg har møtt lærere som er skeptiske til bruk av AI i musikkundervisningen, og jeg forstår deres skepsis. Men det er viktig å anerkjenne at AI er kommet for å bli. Som lærere har vi et samfunnsansvar for å integrere tilgjengelig teknologi i undervisningen, samtidig som vi veileder elevene i etisk bruk av AI.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/rljr0e/ki-kan-demokratisere-musikkbransjen


Sentrale temaer:

AI for Transkripsjon av Noter: Bruk av AI til å konvertere lydopptak til noter og MIDI-filer, noe som forenkler undervisningen og gjør det enklere for elever å arbeide med musikkstykker.

AI i Musikkskaping: Hvordan AI kan assistere i skapelsen av musikk og akkompagnement, inspirere til kreativitet, og hjelpe elever å utvikle nye ideer.

AI som samspillpartner:
For de yngste elevene kan AI bidra til å gjøre musikktimen mer lekpreget. Som pianolærer har jeg hatt gode erfaringer med å bruke herme-leker for de yngste som kanskje sliter med konsentrasjonen. Dessverre er det en grense for hva man kan oppnå med slik lek, og foreldrene har ofte ikke klart å gjenskape den samme suksessen hjemme. Her har jeg opplevd stor suksess ved å bruke en AI-app som lytter til og spiller med elevene. Denne appen fungerer i nettleseren og bruker mikrofonen, noe som gir elevene en morsom og engasjerende musikkopplevelse også hjemme. Selv om man ikke blir den neste Leif Ove Andsnes med denne appen, er det for de yngste elevene minst like viktig å skape positive musikkopplevelser og venne seg til regelmessig spill.

Etisk Bruk av AI i Undervisningen: Kort redegjørelse over etiske aspekter ved bruk av AI, inkludert opphavsrett, pedagogikk og ansvarlig anvendelse av teknologi.

Kursinnhold:

Kort info om AI (5 minutter)

Del 1 (45 minutter): Introduksjon til AI i Musikkundervisning

Oversikt over tilgjengelige AI-verktøy og deres potensiale i undervisningskontekst.
Vurdering av verktøyenes effektivitet og brukervennlighet i klasserommet.
Diskusjon om hvordan AI kan berike undervisningsprosessen og fremme kreativitet blant elever.

Del 2 (45 minutter): Praktiske Eksempler og Anvendelse

Demonstrering av AI-verktøy i praksis, inkludert notetranskripsjon og musikkskaping.
Bruk av populære Digital Audio Workstations (DAWs) i pedagogisk sammenheng.
Eksempler på hvordan AI kan integreres i musikkundervisningen for å styrke elevers musikalske uttrykk og forståelse.

Spørsmål (10 minutter)

Målgruppe:

Musikklærere i kulturskoler, vgs, høyskole, privat undervisning og grunnskolen og andre interesserte i anvendelsen av AI i musikkundervisning.
Ytterligere Informasjon:

Introduksjon til AI for de uten programmeringsbakgrunn.
Mulighet for videre kurs for dypere forståelse av AI i kreativ bruk.


Om kursholderen:

Lars Løberg Monstad er en av Norges fremste eksperter på skjæringspunktet mellom kunstig intelligens (AI) og musikk. Han har markert seg både nasjonalt og internasjonalt gjennom sitt arbeid som AI-forsker ved Universitetet i Oslo og som en innovativ tenker innen musikkproduksjon. Monstad har bidratt til offentlig debatt gjennom en kronikk i VG, hvor han diskuterer hvordan AI kan ha positive effekter for musikere. Han har også delt sin ekspertise i et intervju på Dagsrevyen i NRK, hvor han snakket om AI og musikk.

Med flere publiserte forskningsartikler om AI og musikk, har Monstad utviklet en dyp forståelse av hvordan teknologi kan forbedre og transformere musikalsk kreativitet. Hans samarbeid med komponisten Perer Baden har resultert i bruk av AI i prosessen for å lage musikk til NRK-serien og Netflix-serien "A Storm for Christmas."

Monstads bakgrunn strekker seg også til musikkundervisning, hvor han har 10 års erfaring som lærer i alt fra klassisk piano til programmering. Han har også hatt ansvaret for å drive en privat musikkskole, noe som vitner om hans engasjement og dedikasjon til å fremme musikalsk utdanning og innovasjon. Monstads unike kombinasjon av dyptgående teknisk kunnskap og praktisk musikkerfaring gjør ham til en ettertraktet foredragsholder og kursleder, spesielt for de som ønsker å utforske de nye mulighetene som ligger i skjæringspunktet mellom AI og musikk.

Alle deltakere vil få tilsendt Powerpoint-presentasjon samt en liste med linker til alle programmene.

Skoler og organisasjoner får kan melde seg på med en fast pris til 5000.
Ta kontakt for å avtale egen workshop til skole enten fyisisk eller via teams for en avtalt pris

Relevante linker:
https://nopa.no/seminar-kan-kunstig-intelligens-brukes-i-latskriverprosessen/
http://www.artificialdancemusic.no
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/rljr0e/ki-kan-demokratisere-musikkbransjen
https://www.linkedin.com/in/lars-monstad/