Vi tilbyr kurs om konflikthåndtering. Hvordan forebygge og håndtere konflikt og varsler. Arbeidskonflikter er en trussel for resultatoppnåelse, økonomi og helse. Men visste du at de fleste arbeidskonflikter kan spores tilbake til struktur?
Dette er de vanligste strukturene som svikter:
?• Informasjonsstruktur - både oppover og nedover i organisasjonen
• Strukturer for medvirkning
• Strukturer for forventningsavklaring og tilbakemelding
• Strukturer for ansvar og myndighet
• Strukturer for konflikthåndtering
Noen ganger er det selve strukturen som er problemet. Andre ganger er strukturen i seg selv helt fin, men den er ikke godt nok kommunisert og opprettholdt gjennom god ledelse. Uansett har vi mennesker en tendens til å peke på hverandre istedenfor strukturen når vi blir usikre og frustrerte. Alle konflikter føles personlige.
Dette kurset er basert på erfaringene vi har samlet gjennom å jobbe med konfliktfylte virksomheter. Målet er at du som leder skal ha gode verktøy for å forebygge og håndtere konflikt før det eskalerer til noe som er vanskelig å reparere.
Dette lærer du:
• Forskjellen på ulike typer konflikter, og hvordan de kan forebygges og håndteres
• Strukturelle grep som forebygger konflikt
• Forskjellen på ulike konfliktstrategier, og hvilken du skal bruke i hvilke saker
• Å kjenne igjen konflikt før de vokser seg store
• Å håndtere konflikter som burde håndteres
• Å håndtere trekk i kulturen som er konfliktskapende
• Å skape gode samarbeid med tillitsvalgte i konflikt
• Å reparere når du har tråkket feil
Målgruppe for kurset:
• Dette kurset er for deg som har en lederrolle i privat eller offentlig sektor - enten som tillitsvalgt, prosjektleder, teamleder, HR-ressurs, mellomleder eller toppleder.
• Du ønsker å bli bedre i konflikt
• Du vil ha en sunn og trygg organisasjon
• Du vil få kontakt og dele erfaringer med andreledere og fagfolk