Vi tilbyr kurs om kommunikasjon og kunderelasjoner som virtuelt klasserom. Jobber du med kunder og synes at det kan være utfordrende å takle kundehenvendelser eller den "vanskelige" kunden?
Informasjon:
Synes du det er vanskelig med kundebehandling eller vil bli enda bedre på kundebehandling og det er en del av jobben din. Da kan dette kurset være midt i blinken for deg. Vi setter fokus på relasjonell atferd og hvordan du selv kan påvirke de rundt deg ved å være en enda bedre på deg selv og behandling/mottak av kunder. Vi setter også av en økt til selgerrollen du har som kundemottaker og hvordan du kan styre kunden.
Kurset har til sammen 6 samlinger. 4 av samlingene er på 3 timer. Etter disse 4 samlingene vil det avholdes oppsummering/refleksjonssamlinger etter 2 - 3 uker og etter ca 2 måneder slik at vi kan vi høre om hverdagen har blitt bedre og eventuelt komme med forslag til videre relasjonell jobbing.
Faginnhold:
Innholdet i kurset retter seg mot kursdeltakernes arbeidserfaring/arbeidsplass i møte med bruker av tjenestene som tilbys.
Temaer i kurset er:
• Generelt om kommunikasjon
• Sender og mottaker av et budskap
• Dialogferdigheter
• Relasjonsbygging og dialogens påvirkning på relasjonen
• Hva er en konflikt og hvordan løsers konflikter gjennom kommunikasjon
• Hvordan tillit påvirker, og hvordan tillit bidrar til en utviklende kommunikasjon for alle parter
• Erfaringsdeling sett opp mot teori, og hvordan en selv reagerer når man møter motstand av brukere av tjenestene som tilbys.
Læringsmål:
Hovedmålet med kurset er å sette deltakerne i stand til å analysere, beskrive og forstå hvordan kommunikasjon påvirker relasjoner og mennesker i jobbsammenheng.
Etter endt kurs skal deltakerne:
• Ha tilegnet seg kunnskap om hvilke forhold som kan påvirke kommunikasjon, relasjon, samspill med ulike brukergrupper av tjenestene.
• Ha tilegnet seg kunnskaper og innsikt i hvorfor konflikter oppstår, hvordan en kan løse disse.
• Ha undersøkt og vurdert sine egne reaksjoner på motstand og konflikter i relasjon til andre.
• Ha tilegnet seg forståelse og innsikt i hvordan møte mennesker, å gå fra å tenke jeg-du modus, til å kunne se og utføre dialogen som et vi-modus.
• Ha innsikt i hvordan tillit kan bygges opp gjennom dialog og hvilken påvirkningskraft tillit er for å kunne utføre arbeidsoppgaver.
Gjennomføring:
Undervisningen gjennomføres i et virtuelt klasserom via egen PC med lærer til stede, slik at du kan følge undervisningen hjemmefra. Du får tilsendt tilgang til klasserommet i god tid før undervisningen starter.
Målgruppe for kurset:
Opplæringen retter seg mot personer som jobber i ulike bransjer kommuniserer med mennesker i jobbsammenheng for å kunne utføre sine arbeidsoppgaver.
Opptakskrav:
• Kurset har ingen krav til forkunnskaper annet enn litt erfaring med kunder og kundebehandling
Eksamen / sertifisering:
Det er ingen eksamen på kurset