Vi tilbyr årsstudium i serviseledelse. Tjenestenæringen er i vekst og utgjør en betydelig del av verdiskapningen i Norge og internasjonalt. Hele åtte av ti norske jobber er i dag i tjenestenæringene og siden 2008 har hele 87 prosent av de nye jobbene kommet i de tjenesteytende næringene.
Innhold:
Samtidig er mange tjenestevirksomheter, som skole, helse og IT, under press for å levere enda bedre og mer kostnadseffektive tjenester. Dette er næringer som har sterkt behov for medarbeidere med høy kompetanse. Årsenheten i serviceledelse gir deg en grunnleggende kompetanse innen serviceledelse, som er etterspurt og vil gjøre deg bedre rustet til å møte fremtidige utfordringer i den voksende næringen.
Hva du lærer:
Årsenheten i serviceledelse består av fag som gir deg kompetanse i å analysere og forstå kundens ønsker og behov. På den måten kan du med din innsikt skape servicekonsepter og tjenester som vil innfri kundens behov. Du vil i løpet av årsenheten opparbeide deg en tjenestekompetanse som det er økende etterspørsel etter både nasjonalt og internasjonalt. Du får satt serviceledelse inn i et mer helhetlig perspektiv.
I løpet av studieåret ditt hos oss vil vi også fokusere på emner som:
• Lønnsomhetsberegning og kapasitetsstyring
• Markedsføring og forbrukeratferd
• Organisasjon og ledelse
• Digital markedskommunikasjon og distribusjon
Program:
1. semester:
• Introduksjon til service, hospitality og reiseliv (SHR1100)
• Markedsføring og forbrukeratferd (MOF1100)
• Serviceledelse (SVL1102)
2. semester:
• Digital markedskommunikasjon, distribusjon og prising (DDP1100)
• Organisasjon, ledelse og digital forretningsforståelse (ODF1100)
Undervisningsformer:
Studiet undervises av en engasjert fagstab som bruker sin praktiske og forskningsbaserte kompetanse til å øke læringsutbytte i klasserommet. Det inviteres inn gjesteforelesere fra arbeidslivet og dere får jobbe tverrfaglig med studenter fra ulike studieløp innen service- og tjenesteytende studieløp. Det gjennomføres forelesninger i auditorium, prosjektarbeid i grupper, caseoppgaver over flere dager og ekskursjoner hvor vi reiser ut og opplever serviceledelse i praksis.
Bachelormuligheter:
Årsenhet i serviceledelse kvalifiserer til innpass på 2. studieår på følgende bachelorprogrammer ved Høyskolen Kristiania:
• Bachelor i ledelse og servicestrategi
• Bachelor i reiselivsledelse og opplevelsesutvikling
• Bachelor i hotelledelse
Målgruppe for kurset:
Dette studiet passer for deg som ønsker å jobbe med mennesker, enten det er kunder, brukere, gjester eller leverandører. Studiet kan være aktuelt for deg som allerede er i jobb og har noe erfaring, eller for deg som kommer rett fra videregående skole.
Opptakskrav:
For å kunne søke på studiet må du inneha ett av punktene nedenfor:
• Generell studiekompetanse
• Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag / svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
• Realkompetanse
Lånekassen:
Studiet kvalifiserer for støtte hos Lånekassen