Vi tilbyr kurs i hersketeknikker for bedrifter. I dette kurset vil du lære hva som er de vanligste hersketeknikkene, og hvordan du kan avsløre og motstå dem. Du vil også lære mer om kommunikasjon, og om hvordan din væremåte og ditt reaksjonsmønster fremmer eller hemmer god kommunikasjon.
Innhold:
Har du opplevd å bli overkjørt eller latterliggjort, ikke å komme til orde, blitt kalt ”lille venn” eller har viktig informasjon bevisst blitt holdt unna deg? Har du blitt utsatt for oppgitte smil og himlende øyne? Eller har du opplevd å føle deg såret, og fått høre at ”du må jo tåle at jeg tuller litt med deg”? Da har du sannsynligvis blitt utsatt for en hersketeknikk.
Hersketeknikker er uttrykksmåter og atferd som noen bruker for å få en annen person til å føle seg underlegen og dum. Mennesker som bruker hersketeknikker, er først og fremst opptatt av å vise at de har makt. De ønsker å fremheve seg selv på bekostning av andre. Det er likevel viktig å huske at de ofte brukes ubevisst og tilfeldig, og ikke er planlagt. Kanskje bruker du selv hersketeknikker uten å være klar over det?
Målet er at du skal:
• Kunne gjenkjenne ulike hersketeknikker
• Lære å handle på best mulig måte når du blir utsatt for en hersketeknikk
• Bli mer bevisst hvordan du oppfattes og hvordan din kommunikasjonsmåte påvirker andre
Agenda:
• Hva er hersketeknikker og når møter vi dem
• Berit Ås' fem definerte hersketeknikker
• Andre vanlige hersketeknikker
• Herskeroller - vi bør være oppmerksomme på
• Hvordan virker hersketeknikkene
• Bevisst og ubevisst bruk av hersketeknikker
• Teknikker og mottrekk for å håndtere og bekjempe hersketeknikker
• Hva fremmer og hva hindrer god kommunikasjon i en vanskelig situasjon
• Hvordan kan jeg nå frem med mine argumenter på tross av at jeg møter hersketeknikker
• Riktig og bevisst bruk av kroppsspråk og stemme
Kursholder: Vibeke Holtskog
Målgruppe for kurset:
Bedrifter