Vi tilbyr kurs om den vanskelige samtalen for bedrifter. På dette kurset vil du få verktøy og trening i å mestre viktige og vanskelige samtaler. Du vil få innblikk i enkle metoder og lære deg hvordan du håndterer vanskelige situasjoner med større personlig trygghet og styrke.
Innhold:
Kurset i den vanskelige samtalen er for deg som vil utvikle personlig styrke og kommunikasjonsferdigheter som er nødvendig for å håndtere viktige og krevende samtaler. Når mye står på spill, meningene er delte og følelsene begynner å bli sterke, går samtaler ofte over til å bli vanskelige. Kurset settes opp med miniforelesninger, øvelser, egentrening, refleksjon i grupper.
Vi kan gjøre en av tre ting når vi står overfor en viktig samtale:
• Vi kan unngå den
• Vi kan møte den og håndtere den dårlig
• Vi kan møte den og håndtere den bra
Agenda:
• Hva er den vanskelig samtalen
• Ditt ansvar som leder i og av vanskelige samtaler
• Start med hjertet
• Lær å se etter, kunsten å lytte
• Tilbakemeldinger / feedback
• Konfliktstiler
• Hvordan håndtere og tolke ulike reaksjoner fra den ansatte
• Den ubehagelige beskjeden, hva gjør du når du sier til mennesker noe de ikke vil høre
• Hvordan forberede deg til den vanskelige samtale
• Hvordan følge opp den vanskelige samtale
Læringsmål:
Å utvikle personlig styrke og kommunikasjonsferdigheter som er nødvendig for å håndtere viktige og vanskelige samtaler på en ryddig, fokusert og målrettet måte.
Målgruppe for kurset:
Bedrifter - Ledere med personalansvar, tillitsvalgte, verneombud og for deg som ønsker å forstå mer om mellommenneskelige forhold.