Den vanskelige samtalen



Kursarrangør: JUC
Sted: JUC
          Oslo, Sentrum
Kursadresse: Rosenkrantz’ gate 22, 0160 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: kl 09:30 - 14:30
Varighet: 1 dag
Pris: 5.995

Vi tilbyr kurs om den vanskelige samtalen. Som advokat eller leder må du være forberedt på å bistå personer i konflikt. Utfordringen ligger ofte i at partene er sterkt fokusert på sin egen opplevelse og lite mottakelige for informasjon eller velmente råd fra en tredjepart.

Bakgrunn:
De kan virke irrasjonelle, og det krever både kunnskap og ferdigheter innen konflikthåndtering for å hjelpe dem over i et løsningsorientert spor - uten selv å bli fanget i konflikten. Dette kurset vil lære deg hvordan du effektivt kan få partene med deg over i en løsningsbasert retning.

På kurset får du:
• God forståelse om dynamikken i en konflikt
• Forskningsbasert kunnskap om emosjonsbasert dialog
• Viktige samtaleteknikker som validering, refleksjon og oppsummering
• Økt bevissthet om forskjellen mellom å anerkjenne og å være enig
• Bevissthet om kraften i å stille spørsmål fremfor å gi råd
• Verktøy for å bygge opp og lede den gode samtalen

Innhold:
Kurset bygger på forskningsbasert kunnskap om konflikthåndtering og gir deg effektive og konkrete verktøy som du kan bruke i fremtiden. Gjennom praktiske øvelser vil du få hjelp til å utvikle eller finpusse samtaleteknikkene dine. Vi viser også hva som ikke fungerer, slik at du kan unngå vanlige fallgruver. Etter kurset vil du ha en dypere forståelse av hvordan mennesker reagerer i konfliktsituasjoner, samt ferdigheter som lar deg håndtere vanskelige samtaler på en skånsom og effektiv måte. Dette er universelle ferdigheter som vil være nyttige for deg, enten du er advokat, leder, kollega, eller til og med på hjemmebane.

Emner på kurset:
• Konflikttrappen (trinnene opp og ned)
• Hvilken funksjon følelser har
• Validering og invalidering
• Effekten av gode refleksjoner og oppsummeringer
• Kraften i å stille riktige spørsmål
• Hvordan bygge opp den gode samtalen

Undervisningsform:
• Interaktivt foredrag med praktiske øvelser i mindre grupper underveis
• Demonstrasjon av teknikker som fungerer og ikke fungerer
• Felles erfaringsutveksling

Kursholdere:
• Erlend Smith Eide, sertifisert mekler, Mekle
• Siri Horn, daglig leder og medgründer, Mekle

Målgruppe for kurset:
Kurset passer både de som har noe forhåndskunnskap om konflikthåndtering, og for de som ikke tidligere har blitt introdusert for disse emnene. Det er universelle teknikker som læres, og har nytteverdi for alle som jobber med mennesker.
• Advokater som jobber med tvisteløsning eller forhandlinger
• Ledere og mellomledere med personalansvar
• Andre som jobber med forhandlinger, eller reklamasjoner

Kursmateriell:
Du får adgang til kurspresentasjonen og annet relevant materiale gjennom JUCs digitale plattform

Vis flere tilsvarende kurs: