Bachelor i tjenestedesign



Kursarrangør: Høyskolen Kristiania
Sted: Oslo, Sentrum
Oslo
Kursadresse: Kirkegata 24, 0153 Oslo (kart)
Type:Studie / yrkesutdanning (180 studiepoeng)
Undervisningstid: Oppstart høst - søknadsfrist 20. april
Varighet: 3 år
Pris: 37.800 pr semester

Vi tilbyr bachelor i tjenestedesign. Hva blir den neste Spotify, Uber eller Airbnb? Som tjenestedesigner kan du revolusjonere fremtiden. Tjenester har revolusjonert bransjer fra bank og finans, offentlig sektor og musikk, til hotell og transportsektoren.

Innhold:
Lite tyder på at det stopper der. 80 prosent av all verdiskaping i Norge er tjenesteorientert, enten vi snakker om en app for bildeling eller en strømmetjeneste. Tjenestedesignere setter brukeren i sentrum og jobber systematisk med å kartlegge brukeropplevelser, systemer og funksjoner. Slik kan de avdekke frustrasjoner, flaskehalser og problemområder, og dermed jobbe med hvordan man kan optimalisere tjenesten for brukeren. Med en bachelor i tjenestedesign lærer du å skape, videreutvikle og optimalisere innovative tjenester og gode brukeropplevelser som folk har bruk for.

Gjennom dette studiet vil du lære å generere, visualisere og presentere ideer for brukere, leverandører, lærere og medstudenter. Med en visuell arbeidsmetodikk vil du kunne omsette funn i tiltak, tydeliggjøre problemstillinger, prøve ut ideer og utforme nye tjenestekonsepter. Du vil få kunnskap fra toneangivende miljøer i inn- og utland og senere være i stand til å oppdatere din egen kunnskap gjennom å følge utviklingen og trendene innen fagområdet.

I løpet av studietiden din vil vi blant annet jobbe med:
• Visualiseringsteknikker
• Digital servicestrategi
• Omgivelsesdesign
• Forbrukersosiologi
• Designhistorie

Undervisningsformer:
Designfaglig utøvelse gjennom praktiske og visuelle arbeidsmetoder står sentralt gjennom hele studiet og er nødvendig for at man skal kunne skape effektive tjenestekonsepter som er tilpasset oppdragsgiverens, brukerens og andre interessenters behov. Oppgavene du vil jobbe med, spenner fra tjenesteutvikling til mer eksperimentelle framtidsanalyser. Felles for dem alle er at de bygger progresjon gjennom iterativ læring av visualisering, brukerinvolvering, samskaping og testing. Emnene gjennomføres med mange praktiske oppgaver samt med teori og faghistorie for at håndverket skal settes inn i en historisk og samfunnsmessig sammenheng.

Program:
1. semester:
• Introduksjon til høyere utdanning: vitenskap og metode (MET112)
• Introduksjon til tjenestedesign (MET114)

2. semester:
• Designhistorie (GDE102)
• Visualisering, prototyping og interaksjon (VPI1100)

3. semester:
• Omgivelsesdesign (KOD210)
• Prosjektledelse (PLE2102)
• Scenarioutvikling og fremtidsanalyse (SCF2100)

4. semester:
• Designantropologi og kvalitative metoder (DMK2100)
• Designerens samfunnsansvar (DSA2100)
• Forbrukersosiologi (FSO2100)
• Forretningsdesign (FDE2100)

5. semester:
• Atferdsdesign og gamification (AOG3100)
• Praksis i designbedrift (GDP3200)
• Selvvalgt tjenestedesignprosjekt (FTJ3100)

6. semester:
• Bacheloroppgave (BPP3100)
• Vitenskapsteori og metode (VIM3103)

Utveksling til utlandet:
På dette studiet kan et begrenset antall studenter i 5. semester kvalifisere seg for praksisplass hos en utvalgt samarbeidsbedrift, eller til utveksling til en av våre utenlandske samarbeidspartnere.

Danmark:
• KEA - Københavns Erhvervsakademi

Frankrike:
• ISCOM - Institut Supérieur de Communication et Publicité

Mexico:
• Universidad de Monterrey

Storbritannia:
• Falmouth University, Falmouth, Cornwall
• University of Hertfordshire, Hatfield
• Solent University, Southampton

Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker bachelor i tjenestedesign

Opptakskrav:
For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:
• Generell studiekompetanse
• Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag / svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
• Realkompetanse

Lånekassen:
Studiet kvalifiserer for støtte hos Lånekassen