Vi tilbyr bedriftsinternt kurs om økt leseforståelse og bedre skrivekompetanse for lærere i den videregående skole og i voksenopplæringen. Kurset gir gode tips og ideer til lese- og skriveundervisning for minoritetsspråklige elever i videregående skole og voksenopplæringen.
Innhold:
Elever med norsk som andrespråk kan ha store utfordringer med å utvikle tilstrekkelig lese- og skriveforståelse, samtidig som både skole og samfunn stiller store krav til at elevene skal ha disse kunnskapene. Språket er den viktigste inngangen, og skolen er en viktig arena for å lære. Dette kurset er blitt utviklet over mange år, med bakgrunn i kursholders egne erfaringer i flerspråklige klasserom. Kurset er praktisk rettet, med gode tips og ideer: lesebestillinger, stillasbygging, skriverammer både i produksjon av egne tekster, og ved litterær analyse.
Agenda:
• Språklig eksil på godt og vondt
• Fra muntlighet til bedre skriveferdigheter
• Stillasbygging
• Leseflyt og leseforståelse
• Praktiske tips og øvelser
Kursholder: Elisabeth Rødland
Elisabeth Rødland er lærer ved Oslo Voksenopplæring Sinsen med fagene norsk, samfunnskunnskap, historie og engelsk. Hun er Cand. Mag fra UiO med Nordisk språk og litteratur, sosialantropologi, Vest-Europakunnskap, historie og engelsk (NTNU). Elisabeth har mange års erfaring med innvandrere og andrespråksundervisning.
Målgruppe for kurset:
Kurset passer for lærere som er interessert i andrespråks-undervisning i videregående skole og i voksenopplæringen, både for minoritets- og norskspråklige elever. Kurset kan også tilpasses ungdomsskolen.