Vi tilbyr kurs om økonomi for ikke-økonomer. Har du økonomiske oppgaver, men begrensede økonomikunnskaper er dette kurset for deg. Du vil få grunnleggende innsikt og forbedre din økonomiforståelse, slik at du får trygghet i dine arbeidsoppgaver.
Litt om kurset:
Økonomiforståelse - begrepene du må kunne. Hvis du er i en funksjon der du stadig kommer i kontakt med økonomiske materialer, kan det være nyttig med litt basiskunnskap i bunn. Økonomi for ikke-økonomer henvender seg til deg som ønsker å lære grunnleggende økonomi - enten det er for privat eller offentlig sektor.
Vi lærer deg grunnleggende bedriftsøkonomi på bare 2 dager, og hjelper deg med å forstå termer, begreper og økonomiske sammenhenger, slik at du lettere kan forstå og diskutere økonomien i din virksomhet. Du får kunnskap om temaer knyttet til økonomisk rapportering rettet mot bedriftsinterne så vel som bedriftseksterne informasjonsmottakere, og hvordan slike data anvendes i beslutningssammenhenger.
Lær deg å forstå økonomiske rapporter og nøkkeltall:
Her får du sjansen til å bli god i å analysere økonomiske rapporter, og lære hvilke nøkkeltall som kan brukes for å beskrive bedriftens økonomi. Du vil lære hvordan et regnskap er bygget opp, og hvordan du med stødig hånd kan planlegge og styre økonomien. Du vil også bli i stand til å vurdere tall i månedsrapporter og kommentere dem med sikkerhet, i tillegg til å sikre en god fremtidig dialog med økonomiavdelingen.
Etter kurset vil du være i stand til å gjennomføre grunnleggende bedriftsøkonomiske analyser og sitte med økt kunnskap om de økonomiske sammenhengene i din virksomhet. Styrk din evne til å ta gode økonomiske beslutninger og stå støtt i dine arbeidsoppgaver!
Kursinnhold:
1) Ledelsens overordnede ansvar - hva gjelder av lover og regler:
• Styrets og ledelsens ansvar
• Hva sier loven
2) Grunnleggende økonomikunnskap og begrepsavklaringer:
• Brukere av regnskap
• Regnskapsprinsipper
3) Selskapsformer:
• Organisasjonsformer - forskjeller og forståelse
• Avgiftssystemet
4) Hvordan er regnskapet bygget opp - kontoplan:
• Hva er standard norsk kontoplan
• Oppbygging av egen kontoplan
5) Forskjellen på resultat og balanseregnskap:
• Hva er et resultatregnskap - hvordan lese og forstå
• Hva er balanseregnskap - hvordan lese og forstå
6) Hva er en god økonomirapport:
• Økonomirapportering - krav og innhold
• Hvordan lese trender, signaler og forutsetninger for videre drift
?07 Budsjettering:
• Budsjettprosessen - hvordan planlegge og gjennomføre
• Forskjellen mellom resultat, investering og likviditetsbudsjett
8) Likviditet og prognosearbeid:
• Hva kjennetegner god likviditetsstyring og hvordan forstå faresignaler og muligheter
• Hvordan jobbe godt med likviditeten
• Hvilke faktorer påvirker likviditeten positivt og negativt
• Hvordan jobbe med likviditetsprognose
• Hvordan bygge en god prognosemodell
9) Nøkkeltall:
• Hvilke nøkkeltall må forstås
• Hvordan bygge nøkkeltall for egen virksomhet
10) Årsregnskap:
• Hva inneholder et årsregnskap og hvordan er det bygget opp
• Gjennomgang av årsregnskap - lese og forstå
11) Råd, tips og praktiske eksempler:
• Praktiske eksempler og modeller
• Sjekklister for implementering
Kunnskapsmål:
• Hvordan er regnskapet bygget opp - forskjell på resultat og balanse
• Hva er en god økonomirapport - økonomiske styring
• Økonomisk planlegging, budsjettering og likviditetsstyring
• Nøkkeltall - hvordan bygge og forstå egne nøkkeltall
• Slik leser du et årsregnskap + praktiske råd og tips
• Selskapsformer i Norge
• Grunnleggende økonomikunnskap - ledelsen overordnendeansvar - regnskap, økonomi, budsjett, likviditet og oppfølging.
Fordeler med kurset:
• Bli tryggere med økonomirelatert arbeid
• Styrk din evne til å ta gode økonomiske beslutninger
• Få økt kunnskap om de økonomiske sammenhengene i din virksomhet
• Bli i stand til å gjennomføre grunnleggende bedriftsøkonomiske analyser
• Øk ditt ordforråd innen økonomi for å kommunisere effektivt med økonomer
Kursledere: Maiken Wiker Venåsen, Sverre Rotevatn og Rolf Holskog
Målgruppe for kurset:
Kurset er for deg som jobber i små og mellomstore virksomheter og har budsjett- og avdelingsansvar. Du er gjerne leder, prosjektleder eller regnskaps- og økonomimedarbeider som har behov for en oppdatering og / eller økt regnskaps- og økonomiforståelse.
Forkunnskaper:
• Ingen krav til forkunnskaper