Ønsker du at vi hjelper deg med å rydde i din konto, jobber med footer, ser på kontoinnstillinger eller lignende? I en workshop jobber vi konkret i deres konto, samtidig som du lærer deg å gjøre jobben selv. Ta kontakt med oss for mer informasjon om hvordan en workshop kan se ut for dere.
Funksjonalitet:
Av funksjonalitet kan det nevnes utsendelse av e-post, automatisering, annonsering, postkort og landingssider. Mailchimp tilbyr også CRM-funksjonalitet som en del av verktøyet, noe som gjør Mailchimp til et komplett markedsførings-hjelpemiddel for både små og store bedrifter verden over.
Man oppretter en brukerkonto på https://login.mailchimp.com/signup/?pid=XXXXXXXX for å få tilgang til plattformen og alle dens verktøy. Kontoen er gratis å opprette, men vi anbefaler å oppgradere til en betalt konto, siden dette fjerner noen begrensninger. Plattformen har også en mobil-app som gir tilgang til de viktigste funksjonene også når du er på farten. Appen er gratis.
For å lettere forstå hva Mailchimp er og kan hjelpe deg med, vil vi nå kort beskrive de ulike delene av plattformen og dens verktøy.
1. Generelt – Er Mailchimp en dyr og vanskelig plattform?
Mailchimp er enkel, brukervennlig og intuitivt i bruk, og en rimelig plattform sammenlignet med sine konkurrenter. Du oppretter en konto på kun få minutter, og deretter kan du starte med å bygge maler, lagre kontakter og gjøre utsendelser. Plattformen er intiuitiv, og mange blir operative uten opplæring. Trenger du opplæring kan du komme på kurs hos oss i HCL Nordic, eller vi kan tilpasse en opplæring gjennom internkurs eller workshop. Mailchimp har ingen bindingstid, og du kan velge å pause kontoen din inntil 2 ganger pr. år, eller avslutte abonnementet når du vil.
SaaS:
Mailchimp er en SaaS plattform. SaaS er en fokortelse for «software as a service» og betyr i bunn og grunn at du ikke trenger å laste ned noe program for å bruke den. Du logger deg på plattformen fra hvilken som helst nettleser, noe som gjør den tilgjengelig fra alle datamaskiner, ikke bare din egen.
Lisens/pris:
Mailchimp er en lisensiert plattform. Du kan ha en gratis lisens, men den inneholder noen begrensninger. En «essential» konto gir deg brukertilgang for 3 personer og inntil 3 publikum, mens «standard» (som er mest brukt) gir deg tilgang til å opprette 5 publikum. Dette holder for de fleste. Startpris for disse to kontotypene er ca $10 og $15. Prisen øker etterhvert som du får inn flere e-postadresser i systemet. Mailchimp har også en premium-konto, som egner seg godt for større bedrifter. Denne er mer kostbar, men gir økt funkjsonalitet gjennom for eksempel multivariabel testing, bredere rapport og ingen begrensinger i antall brukere og publikum.
2. Verktøy – Hva kan jeg bruke Mailchimp til?
E-post / Email:
Mailchimp er en genial plattform for masseutsendelse av e-post. Du kan sette inn tekst, bilder og knapper som alle kan linkes til nettsiden din eller andre steder. Du kan sende ut PDF’er for nedlasting, selge og informere, alt pakket inn i et proft utseende og format, responsivt for både desktop og mobil. Hvem som mottar hvilke utsendelser bestemmer du helt selv, gjennom plattformens mange segmenteringsmuligheter.
Annonse / Ads:
Mailchimp kan integreres med både Facebook, Instagram og Google. Det gjør at du kan sette opp annonser i alle disse kanalene gjennom Mailchimp. Oppsettet er enkelt og krever ingen kunnskap om annonseringsverktøyene til de respektive kanalene, og er derfor både effektive og brukervennlige, spesielt for nybegynnere.
Nettside / Webpage:
Høsten 2019 lanserte Mailchimp sitt nettside-verktøy. Gjennom nettside-modulen til Mailchimp, kan du lage din egen nettside og publisere det på ditt domene. Dersom du ikke har et eget domene, kan dette også leies via plattformen.
Landingsside / Landing page:
En landingsside er en enkeltstående nettside med en unik URL-adresse som har til hensikt å fronte et produkt for salg/tilbud eller generere påmeldinger til nyhetsbrev, konferanse, kurs eller lignende. En slik side kan enkelt lages og publiseres via Mailchimp, og kobles mot et av dine publikum eller linkes til en eksisterende nettbutikk.
Spørreundersøkelse / Survey:
I februar 2020 lanserte Mailchimp spørreundersøkelser eller «surveys». Mailchimps survey-verktøy kobles mot et publikum, slik at man også kan generere påmeldinger til konkurranse eller nyhetsbrev gjennom spørreundersøkelsen. Spørreundersøkelsene kan også brukes uavhengig av publikum, siden hver undersøkelse genererer en unik URL ved publisering.
Innlegg i SoMe /Social Posts:
Med en integrasjon mot Facebook og Twitter kan man også legge ut innlegg på veggen sin på Facebook, Instagram og Twitter gjennom Mailchimp sin plattform. Du velger selv hvor du vil poste, men kan gjøre det på tvers av disse kanalene i ett tastetrykk.
Påmeldingsskjemaer / Signup form:
Mailchimps «hovedfunksjon» er utsendelse av e-post, og en av måtene å få e-postadresser inn i databasen på er via et påmeldingsskjema. Potensielle kunder eller andre interesserte kan melde seg på nyhetsbrevet deres via et webskjema. Dette skjemaet kan også brukes til å hente inn interesseområder, segmenteringsgrunnlag og/eller påmelding til ulike typer arrangementer. Skjemaene kan designes og tilpasses det enkelte selskap.
Postkort /Postcard:
Selvom Mailchimp i hovedsak er et digitalt verktøy, tilbyr de også å sende postkort i posten. Dette krever selvfølgelig at du i tillegg til e-posadresse, har lagret postadressen til mottakeren i Mailchimps database/CRM. Postkortet designes og sendes ut pr. post av Mailchimp, og du betaler kun en liten fraktkostnad. Tjenesten fungerer i Norge, for de som lurer på det.
3. Automatiseringer, hva er det og hvordan kan det brukes?
Automatiseringer er et samlebegrep for utsendelser eller publiseringer som skjer av seg selv. Man bestemmer en «trigger», og når denne triggeren nås, sendes e-posten ut. Nedenfor ser du hvordan og hvilke elementer i Mailchimp som kan settes opp for automatiserte løp.
Automatisert E-post /Email:
Noen melder seg på ditt nyhetsbrev. Kanskje du ønsker å sende dem en e-post for å si velkommen? Gjennom en automatisert utsendelse, kan du gi en rabattkode, gjøre en kunde klar over at de har en forlatt handlekurv eller sørge for at de får en e-post fra deg annenhver uke i 6 uker med nyttige artikler som dere tidligere har publisert, for å nevne noe. Hva med å si gratulerer med dagen, til de som følger deg hver gang de har bursdag? Eller kanskje du ønsker å utfordre nysgjerrigheten til den enkelte for deretter å automatisk kunne gi dem en gruppetilhørighet basert på at de leste utsendelsen din? Alt dette kan gjøres automatisk, ved at det settes opp én gang. Deretter går disse e-postene ut av seg selv. Mulighetene her er utrolig mange.
Automatiserte Annonse /Ads:
Automatiserte annonser er det vi kjenner som «remarketing»-annonser. Disse annonsene vises på Facebook, Instagram eller via Google-nettverket for de som tidligere har besøkt nettsiden din eller vist interesse for din merkevare.
Automatiserte Postkort /Postcards:
Kanskje det hadde vært hyggelig å sende ut en rabattkode hver 6. mnd, eller en god jul melding når det nærmer seg jul? Det er nå mulig, og utsendelsen kan gjentas med det tidsintervallet du selv velger.
4. Mailchimp – et markedsførings CRM:
Mailchimp omtaler seg selv som et «Marketing CRM». I det ligger det at plattformen kan håndtere svært mange kontakter, hundretusenvis faktisk, akkurat som et «vanlig» CRM-verktøy. Kontaktene kan segmenteres, tagges og grupperes, med all informasjon du måtte ha om de. Mailchimp kan fungere som et CRM, samtidig som det har kraftig nok motor til også å kunne håndtere alle dine markedsføring-sløp. Det er nesten for godt til å være sant. Du kan lese mer om «grupper, segmenter og tags her.
5.Bygg ditt brand, med verktøyene til Mailchimp:
Mal / Template
Når du skal sende ut en e-post fra Mailchimp eller sette opp et automatisert e-postløp, er det lurt å ha en god mal å jobbe utfra. En god mal har en header med et bilde/logo, en footer med adresse, avmeldingslink og evt. annen info, i tillegg til felt for å legge inn bilder og tekst etter ønske. Malverk i Mailchimp settes opp gjennom «drag & drop» moduler. Deretter kan du designe de ulike modulene, slik at fonter og farger samsvarer med din grafiske profil.
I Mailchimp kan man bygge så mange maler man vil og lagre de, slik at du kan jobbe effektivt når noe skal sendes ut. Maler kan også deles mellom kontoer, om du får noen til å lage malen for deg. Mange bedrifter ønsker å ha et komplett og ferdig malverk å jobbe utfra, og da kan det være lurt å få hjelp av en Mailchimp-partner og en designer.
Nettside
Gjennom nettside-verktøyet til Mailchimp, kan du bruke samme «drag & drop»-funksjonalitet som i maler og kampanjeoppsett, for å bygge din nettside. Dette er et enkelt verktøy for deg som ikke er utvikler, men som allikevel skal bygge en nettside.
Domener:
Har du ikke et eget domene, men ønsker et, kan dette bestilles gjennom Mailchimp sin plattform.
Content studio:
Content studio er Mailchimps bibliotek for bilder, logoer, PDF’er, gif’er og andre filer du ønsker å flette inn eller linke til i dine utsendelser. Er Mailchimp-kontoen din integrert til en nettbutikk, vil du også finne produktbildene dine her, og om kontoen er integrert med Facebook, vil Instagrambildene dine også ligge i content studio.
6. Rapport til å bli klok av:
Alt du publiserer gjennom Mailchimp, enten det er e-poster, annonser, spørreundersøkelser eller annet, genereres det en rapport av.
I samtlige kontoer får du en grunnleggende statistikk på åpnet, klikket, hvilke linker som har flest klikk og hvem som har klikket på dem, hvem som melder seg av (unsubscribe), med mer. I et clickmap kan du se hvor leserne dine klikker, og med en integrert nettbutikk/e-commerce løsning, vil du også få oversikt over hvor mange salg en kampanje/utsending har generert.
Merk at rapporten i premium-konto inneholder noen flere rapporterigsmuligheter enn grunnkontoene. Integrerer du Mailchimp med Google Analytics, vil du kunne følge kundereisen og se kundenes handlinger også etter de har klikket seg ut av Mailchimp-kampanjen.
Rapporten genererer data som du senere kan segmentere på; For eksempel kan du sende ut en e-post på nytt til alle som ikke åpnet eller klikket på linker i en spesifikk kampanje, eller du kan forsøke å aktivere mottakere som ikke har åpnet utsendelser fra deg på lang tid.
7. Integrerte løsninger
Mailchimp er det man kaller en «open source», noe som betyr at man kan bygge broer (= integrasjoner) mellom 3-parts programmer og Mailchimp for å hente ut data og føre den over til Mailchimp. Selve «tilkoblingen» gjøres gjennom å opprette API-nøkkel i Mailchimp, men integrasjonen må tilpasses og utvikles slik at den opererer i tråd med eksisterende lovverk (for eksempel GDPR/personvern), samtidig som den flytter riktige data og sorterer de på ønsket måte. En API-nøkkel er en unik bokstav og tallkode, som gir deg muligheten til å koble din Mailchimp-konto sammen med et tredjepartssystem. Her finnes utallige muligheter, men vær klar over at en skreddersydd integrasjon krever utviklerkompetanse å bygge. For spørsmål vedrørende dette, kontakt oss her.
I tillegg til skreddersydde integrasjoner, finnes det noen ferdige integrasjoner som allerede ligger klare til bruk i programmet. Dette gjelder for eksempel integrasjoner mot Facebook, Google Analytics og noen CRM systemer.
E-commerce:
Ved å integrere en nettbutikk, for eksempel fra WooCommerce, vil du enkelt kunne fronte produktene i din nettbutikk når du oppretter e-poster, annonser, landingssider, med mer.
Her er noen forslag til hva du kan få til med en e-commerce integrert mot Mailchimp:
• Legge produkter rett inn i utsendelser
• Forlatt handlekurv: Sender automatisk e-post til kunder som har lagt varer i handlekurven uten å kjøpe de.
• Vise omsetning pr. utsendelse: Hvor mye omsetning genererte hvilken kampanje?
• Landingssider: Du kan opprette midlertidige tilbud og fronte enkeltprodukter gjennom produkt-landingssider.
Skreddersydde integrasjoner fra HCL Nordic
HCL Nordic er Mailchimp partner med mange års erfaring i å hjelpe kunder og bygge skreddersydde løsninger mellom systemer og Mailchimp. Dette har resultert i at vi har utviklet plattformen lily.
Lily er en «digital medarbeider» som kan hjelpe deg med automatiserte løp, segmentere publikummet ditt og overføre e-poster fra et system (f.eks. billettsystem eller CRM) og over til Mailchimp. Lily inkluderer tags og gruppetilhørighet og bidrar til å gjøre din hverdag enklere. Hun kan sende ut spørreundersøkelser til riktig publikum, til rett tid, hun kan sende ut SMS eller nyhetsbrev og mye, mye mer.
For mer informasjon om lily, les her.
8. HCL Nordic + Mailchimp:
Mailchimp og HCL Nordic er en sterk kombinasjon! Siden vi ble partnere med Mailchimp i 2014, har vi hjulpet over 300 norske selskaper med å øke sin kompetanse på Mailchimp. HCL Nordic er Norges ledende spesialister innen Mailchimp.
HCL Nordic har en rekke tjenester knyttet til plattformen Mailchim