Webanalyse og Google Analytics - bedriftsinternt



Kursarrangør: Nettpilot
Sted: Vi kommer til din bedrift
          Buskerud
Type:Bedriftsinternt / Større grupper
Undervisningstid: Ta kontakt for avtale

Trenger du en sparringspartner som kan hjelpe deg å komme godt i gang, eller å få mer utbytte av webanalyse og Google Analytics?

Hos Nettpilot kan du i første omgang bestille et oppstartskurs, som består av to videokonsultasjoner, samt eventuell gjennomgang av oppsett og kontroll av ditt nettsteds Google analytics konto.


Det er ingen god strategi å bruker store summer på markedsføring uten å få resultater som svarer seg. Dette lyder jo selvsagt, men likevel er det mange bedrifter som bruker penger på markedsføring mer eller mindre i blinde. Og i særlig grad gjør dette seg gjeldende innen digital markedsføring.



Få kontroll på brukerhandlinger og finn konverteringspunkter
Å få kontroll på webtrafikken og finne frem til hva som trigger folk og hva som gir konvertering kan ha stor betydning for din bedrift. Øker du konverteringsraten med noen få prosent vil din omsetning sannsynligvis øke betydelig. Med konvertering menes aktivitet som du ønsker at de som besøker ditt nettsted skal foreta seg, være seg det handler om å kjøpe et produkt eller tjeneste, dele, bli informert, skrive seg på nyhetsbrev osv.

Fokusér på konkurransen:
I et marked der vi får stadig større konkurranse på nett, vil mange nettsteder uvergelig bukke under. Det er ikke tilstrekkelig å ha et godt produkt, hvis brukerne ikke konverterer. Det er heller ikke tilstrekkelig at konverteringsraten er høy, dersom antallet besøkende er lavt. Dessverre er det heller ikke tilstrekkelig å ha godt besøk og god konverteringsrate, dersom dine konkurrenter kaprer en stadig større andel av dine kunder.

For å fremtidssikre din bedrift eller organisasjon på nett, trenger du kunnskap; du må vite så mye om dine kunder som mulig, hvordan de beveger seg og hvordan de opplever ditt nettsted.

Systematisér beslutningsdata:
Noe av det første du bør gjøre mht. digital markedsføring er å få satt opp riktig verktøy og systemer, som informerer korrekt om hvor webtrafikken kommer fra og hvordan brukerne beveger seg på nettstedet ditt.

Investerer du i Adwords, SEO, Content Marketing, Blogg omtaler, Affiliate eller Facebookmarkedsføring for å skape engasjement og drive trafikk til nettstedet ditt, bør du også være i stand til å vurdere om pengene du benytter på hver enkelt kanal er brukt fornuftig.

Dersom du mangler grunnleggende kompetanse om webanalyse og Google Analytics, skal du ha en usedvanlig god magefølelse for å vite hva som skjer på nettstedet ditt og hvor kundene kommer fra. Og selv for deg som har en del erfaring kan det være gunstig med innspill og motspill fra en erfaren rådgiver.

Det trenger vi fra deg: En klar forretning- og inntjeningsmodell og et sett med målsetninger
For å få maksimalt utbytte av en webanalyse konsultasjon, bør du ha en forståelig forretningsmodell og noen målsetninger for nettstedet ditt ferdig formulert før du tar kontakt til en rådgiver. Du bør også kunne gi en beskrivelse av hvilke oppgaver du ønsker at nettstedet ditt skal løse for deg og din bedrift.

Målgruppe for kurset:
Bedrifter

Hvert kurs tilpasses og tilrettelegges med kunden.