Vi tilbyr bedriftsinternt kurs om utforskende vurderingsformer med LK20 og AI/KI for lærere i den videregående skole. Utforskende og læringsfremmende vurdering, hvordan gjør vi det og hva oppnår vi? LK20 bringer med seg nye og interessante utfordringer for en lærer.
Innhold:
Ikke bare skal vurderingssituasjonene gjøres mest mulig læringsfremmende, men det nye kompetansebegrepet pålegger oss også at læringen skal være utforskende. Et svar kan være å lage friere oppgaver innenfor gitte rammer. Men hvordan skal det vurderes, og hva oppnår vi med dette? I kurset vil vi belyse hvordan idealene i LK20 kan gi i en vinn-vinn-situasjon både for lærer og elev. Vi ser på hvordan vi kan gjøre dette, og hvorfor. Kursholder underviser i historie, engelsk og samfunnskunnskap, men bruker i kurset også eksempler fra andre fag. Deriblant matematikk.
Kursholder: Nils Håkon Nordberg
Nils Håkon Nordberg er lektor ved Drammen videregående skole. Han har en allsidig bakgrunn, både innenfor og utenfor skolen. Utenfor skolen har han bakgrunn blant annet som journalist, forlagsredaktør og forfatter. Han har tjue års erfaring som lærer, både fra grunnskolen, fra yrkesfag videregående og fra studiespesialiserende på videregående, og med master i digitalt læringsdesign ved OsloMet i 2015. Til LK20 har han skrevet tre bøker: «Vurdering uten prøver» (2021), «Historie på tvers for vg2» (2021) og «Historie på tvers for vg3» (2022).
Målgruppe for kurset:
Dette kurset retter seg mot lærere i den videregående skole