Vi tilbyr konferanse om utfordrende atferd i skolen. En konferanse for skoleansatte som arbeider med alle former for utfordrende atferd. Hvordan kan utfordringene forstås og bli møtt på en ivaretakende og utviklingsfremmende måte?
Innhold:
Utfordrende atferd er et komplekst område som dekker både de som er utagerende, stille, unnvikende og som sliter sosialt. Mye av læreres og andre skoleansattes tid og krefter går med til denne type arbeid, og ofte er det uoversiktlig hva som er årsak, og hva de mest effektive tiltakene kan være. Vi dykker ned i problematikken.
Du får innsikt i følgende temaer:
• Forståelse og håndtering av utfordrende atferd
• Emosjonsregulering og respekt i skolen
• Sikkerhet og rettsbeskyttelse for skoleansatte
Etter konferanse vil du ha mer kompetanse om:
• Tiltak for utfordrende atferd i skolen
• Samarbeid med elever og foreldre for et bedre skolemiljø
• Rettslig beskyttelse i møte med vold og trusler
Program dag 1:
kl 10:00 - 11:30 - Fra uro til ro:
Barn gjør så godt de kan om de ikke møter hindringer. Det handler stort sett ikke om vilje, men om evne. Hvordan møter du de som utfordrer på en måte som ikke handler om atferdsregulering, men heller om regulering av følelser.
- Inge Nordhaug, klinisk sosionom i barne- og ungdomspsykiater
kl 11:30 - 12:30 - Lunsjpause
kl 12:30 - 13:15 - I samarbeid med barn og foreldre når atferd utfordrer:
Samarbeid med foreldre og barna som utfordrer med sin atferd er helt avgjørende i arbeidet for et trygt og godt skolemiljø. Når atferd utfordrer er det ofte mange følelser i sving som kan utfordre samarbeidskvaliteten. Det å ta ledelsen er da helt avgjørende for å forebygge og iverksette virksomme tiltak. Lovverket er tydelig: De ansatte i skolen skal legge til rette for gode dialoger med både elever og foreldre både på individ- og gruppenivå.
Det forebyggende arbeidet i fredstid blir avgjørende, samtidig som en trenger kunnskap om hvordan en håndterer konflikter når de oppstår. Foredraget inneholder forskningsbasert kunnskap og tiltak som er utprøvd i praksis i samarbeid med elever, foreldre og ansatte både med fokus på det forebyggende arbeidet og utfordrende samarbeidsrelasjoner.
- Ingrid Lund, professor i spesialpedagogikk
kl 13:30 - 14:15 - Ledelse når atferd utfordrer:
Barns atferd er kommunikasjon. Noen barn blir tydelig sinte og fortvilte gjennom handling og ord, de kan lager bråk og forstyrrer både lek og planlagte aktiviteter. Andre barn trekker seg tilbake og blir tause når livet blir vanskelig. De bare sitter der, leker for seg selv, gjør det de blir bedt om og det kan oppleves utfordrende å få til positive samspills-situasjoner.
Foredraget vil rette fokuset mot:
• Voksenrollen i møte med atferd som utfordrer med et særskilt blikk på forståelsen av barns atferd og de voksnes etiske kompass.
• Konkrete, forskningsbaserte tiltak på individ og gruppenivå i møte med atferd som utfordrer
• Ledelse av barns atferd som utfordrer
• Det emosjonelle klimaet i klassen som grunnlag for et inkluderende leke- og læringsmiljø
• Samarbeidets muligheter i møte med barns atferd som utfordrer
kl 14:30 - 16:30 - Hva er det med de unge:
Vi er så heldige å ha fått den kjente og anerkjente psykologen Hedvig Montgomery til å avslutte dagen med en dobbeltime. I en tid hvor barn og unge er preget av teknologi, konstant oppkobling, og usikkerhet på egne ferdigheter og rolle, ser hun ser på rammebetingelsene som må bygges rundt elevene. Både for at de skal regulere sin atferd, men også for å mestre undervisningen.
- Hedvig Montgomery, psykolog
Program dag 2:
kl 09:15 - 10:00 - Lærer elevene «å tåle hverandre»:
Ved Blindheim ungdomsskole åpnes skolen på kveldstid en gang i uka noen timer for «Ukulturskolen»: En turnusordning sikrer at seks voksne stiller opp for ungdommen hver tirsdagskveld. Elevene får spille spill, lage mat, spille i band eller bare henge med venner. Tilbudet er en reaksjon på at alle fritidsklubbene er nedlagt og ikke kryr av tilbud til ungdommene på kveldstid.
En av effektene ved tilbudet er at elevene lærer «å tåle hverandre». Man trenger ikke være venner på fritiden, men i klassen, i kollegiet og på skolen, der er vi en del av det samme fellesskapet. Vi kan være uenige, men vi skal være snille med hverandre og tåle hverandre, har rektor og sosiallærer ved ungdomsskolen forklart. Vi får høre mer om opplegget.
- Leif Christian Tomren, sosiallærer
kl 10:15 - 11:00 - Om respekt og rasisme:
Mange skoler opplever problemer knyttet til integrering, mangfold og religion. Almir Martin er statsviter og mangfoldsrådgiver. Som flyktning til Norge, med muslimsk bakgrunn kjenner han igjen de fleste av de vanskelige diskusjonene mellom lærere og elever, og mellom elever og elever. Almir Martin holder mange foredrag for lærere, veldig ofte med tema respekt og rasisme. Han er alltid nøye med å understreke: Grunnskolen er en arena for læring, ikke for religionsutøvelse. Skolen skal gi kunnskap om religioner, men ikke forkynne.
- Almir Martin, fagspesialist innen integrering
kl 11:15 - 12:00 - Problemløsningspedagogikk i praksis:
Leo Gabrielsen brenner for problemløsningspedagogikk, og har fått med seg skoleledelsen på prosjektet. CPS-modellen er utviklet av den amerikanske psykologen og forfatteren Ross Greene, som foreleste på konferanser for Fagfokus i fjor. Nå skal vi få høre hvordan miljøterapeut Leo Gabrielsen mener modellen, som på norsk heter PGS (Problemløsning Gjennom Samarbeid) er gull verdt for skolen han jobber på.
- Leo Gabrielsen, miljøterapeut
kl 12:15 - 13:00 - Om skoleansattes rettsbeskyttelse ved vold og trusler fra elever:
Voldsforsker Børge Skåland har gjennom mange år vist stor interesse for den situasjonen de skoleansatte står i når de møter vold og trusler om vold på sin arbeidsplass. Han er særlig opptatt av skoleansattes behov før, under og etter hendelse med vold og trusler. Videre hvilken rettsbeskyttelse ansatte innen utdanning har ved elevkrenkelser.
- Børge Skåland, førsteamanuensis
kl 13:00 - 14:00 - Lunsjpause
Målgruppe for kurset:
Skoleansatte og ledere