Utfordrende atferd i skolen



Kursarrangør: Fagfokus AS
Sted: Thon Hotel Oslo Airport
          Akershus, Ullensaker
Kursadresse: Balder allé 2, 2060 Gardermoen (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: Ta kontakt for informasjon
Varighet: 2 dager
Pris: fra 5.400

Vi tilbyr konferanse om utfordrende atferd i skolen. Hvordan kan utfordringene forstås og bli møtt på en ivaretakende og utviklingsfremmende måte? Utfordrende atferd er et komplekst område som dekker både de som er utagerende, stille, unnvikende og som sliter sosialt.

Innhold:
Mye av lærerens tid og krefter går med til denne type arbeid, og ofte er det uoversiktlig hva som er årsak, og hva de mest effektive tiltakene kan være. Her vil du møte den anerkjente barnepsykologen Ross Greene som har hele første dag til disposisjon! Her får du en innføring i metoden Problemløsning Gjennom Samarbeid (CPS på engelsk). Husk at det er et begrenset antall plasser!

Etter konferansen vil du ha:
• Innsikt i CPS metodikken.
• Forståelse for krysspresset i skolen, og hva som er handlingsrommet
• Praksisideer for å gjøre jobben din bedre
• Innsikt i metoden lavaffektiv tilnærming

Program dag 1:
kl 10:00 - 16:30 Kursdag med Ross Greene:
Dr. Ross Greene, Barnepsykolog og bestsellende forfatter. Regelmessige besøk på rektors kontor. Anmerkninger. Gjensitting. Utvisning. Time-out. Bruk av ord som oppmerksomhetssøkende, manipulerende, grensetestende, trassige eller umotiverte. Dette er metoder og språk som ofte brukes for å håndtere og beskrive barn som ikke følger reglene, som har vansker med å komme overens med andre, som ikke ser ut til å ha respekt for autoriteter, som ikke synes interessert i å lære. Problemet er at disse metodene sjeldent virker på de elevene de brukes på. Det er på tide å endre kurs.

Vi er så heldige å ha fått den amerikanske psykologen og verdenskjente forfatteren Dr. Ross Greene til å besøke vår konferanse! Ross har arbeidet med utfordrende atferd og eksplosive barn i hele sitt voksne liv, og hans anerkjente tilnæring og metode til atferdsvansker brukes av pedagoger, terapeuter og barnevern i hele verden. Her vil du få unik tilgang til den verdenskjente kapasiteten, og være med på den begivenheten den er at han kommer til Norge.

Dr. Ross Green vil bruke hele dag 1 på konferansen til å gjennomgå hans tilnærming til utfordrende atferd, samt en grundig innføring i CPS metodikken eller Problemløsning Gjennom Samarbeid (på norsk), PGS. Metodikken er forsknings og evidensbasert, praktisk, konkret, og i bruk familier, i barnehage, skole, barnevern, fengsler, og andre institusjoner både i Norge og internasjonalt.

Med støtte i nevrovitenskapelig forskning, presenterer han et nytt rammeverk for å forstå hvilke vansker barn med atferdsutfordringer har, og han forklarer hvorfor tradisjonell disiplin ikke håndterer disse vanskene på en effektiv måte. Han legger vekt på den revolusjonerende enkle og positive ideen om at barn gjør det bra hvis de kan. Ross Greene gir oss praktiske og konkrete svar på hvordan vi kan jobbe og skape samarbeid også der ting har vært fastlåst, vanskelig, og kanskje også “eksplosivt”.

Innhold:
• Hva er utfordrende atferd, hvorfor oppstår det og hvilken tankemodell bruker vi om hva atferden skyldes
• Hva ligger "bak atferden"
• Hva er "Collaborative Problem Solving (CPS)", som på norsk kan oversettes som "Problemløsning Gjennom Samarbeid". Denne modellen representerer en betydelig fremskritt i forhold til tradisjonelle tilnærminger og har vist seg å være effektiv i ulike situasjoner og for barn og ungdom med forskjellige diagnoser.
• Hvilke feller går vi oftest i, i møtet med atferd som er vanskelig
• Hvordan endrer vi måten å tenke på, og innfører Problemløsning Gjennom Samarbeid i praksis
• Dr. Greene gir gode råd og en systematisk tilnærming til foreldre og alle fagpersoner som arbeider med barn og ungdom med utfordrende atferd.

19:30 - 22:00: Festmiddag:
For de som bestiller overnatting er 3 retters festmiddag inkludert. Vi møtes for uformell prat, nettverksbygging og avslapping.

Program dag 2:
kl 09:00 - 11:00 Utfordrende atferd - en faglig spagat:
Kristian Øen har lang erfaring med å veilede skoler i håndtering av utagering og utfordrende atferd. Ofte er det vanskelig å få teori og praksis til å møtes i en travel og krevende hverdag. Her tar han opp tråden fra Ross Greene og ser på hvordan vi kan få til arbeidet med utfordrende atferd i praksis. Hvordan lykkes vi med å ta med oss teoriene og ideene inn i klasserommet, og hva gjør vi når teorien sliter i møte med virkeligheten?
- Kristian Øen, Høgskolelektor, Pedagogikk

kl 11:15 - 12:00 Innagerende atferd - de stille barna:
Utagerende atferd har en tendens til å stjele oppmerksomheten fra en annen atferd som kan være like utfordrende. Nemlig de ikke trekker oppmerksomheten til seg selv, men de som vender følelser, opplevelser og tanker innover mot seg selv. Denne atferden kan være vel så vanskelig med tanke på læringsmål, men drukner ofte i klasserommet. Hvordan kan du oppdage å håndtere de stile barna?
- Ingrid Lund, Professor i spesialpedagogikk

kl 12:15 - 13:00 Lavaffektiv tilnærming til ufordrende atferd:
Med utgangspunkt i metoden lavaffektiv tilnærming og en lang rekke konkrete eksempler viser foredragsholderen hva konflikter er, hvorfor de oppstår, hvordan man trinn for trinn løser dem, og ikke minst hvordan konfliktene kan forebygges. Rådene som gis, er konkrete, praktiske og presenteres i form av flere viktige prinsipper. Den røde tråden fra Greenes dag tas opp i form av at atferdsproblemer ses på som et resultat av samhandlingen mellom elev og omgivelser heller enn noe som finnes i eleven.
- David Edfelt, Psykolog og forfatter

kl 13:00 - 14:00 Lunsjpause

kl 14:00 - 14:45 Å være skolepersonell i kryssilden:
Vi har hatt to dager med fokus på eleven og elevens behov. Men hva med deg som jobber i skolen? Mange opplever ett krysspress mellom elevens rettigheter, krav fra foreldre og for faglig læring. I tillegg føler mange seg utilstrekkelig i møtet med problemstillinger som man ikke har forutsetninger for å takle.

Omfanget av emosjonelle krav og utfordringer som stilles til lærere har økt i takt med elevens rettigheter, mens systemet rundt oss har stått stille. Fagsjef og advokat i Unio; Henrik Dahle ser nærmere på kravene som nå stilles til systemet til å ivareta skolepersonell som står i tøffe situasjoner og krysspress. Hva er endringene som nå får effekt, og hvordan skal vi lage systemer som ivaretar skolepersonellet?
- Henrik Dahle, fagsjef arbeidsliv og advokat

Målgruppe for kurset:
En konferanse for skoleansatte som arbeider med alle former for utfordrende atferd.