Universell utforming gir bedre opplevelser for alle på serveringssteder
Vektlegg mer universell utforming og få økt markeds- og inntjeningsmuligheter! Her får du forståelse av mange gjesters behov, og hvor viktig dette er for markedsmulighetene til serveringsbedriften.
Det er viktig å kunne gi gode opplevelser til "alle" gjester, enten de har nedsatt syn, hørsel, bevegelse, astma, allergi, og til alle eldre, barnefamilier mv. Se blogginnlegg om universell utforming
Hva vil mer universell utforming på serveringssteder bety for dine muligheter for å delta på reiser i ferie og fritid?
38 % har svart at mer universell utforming på serveringssteder vil har svært stor betydning og stor betydning for deres muligheter for ferie og fritidsreiser, hvorav 16 % mener det har svært stor betydning. 28% har svart at det har betydning.
Undersøkelsen er gjennomført av Norsk Turistutvikling AS og delfinansiert av Barne-, ungdoms-, og familiedirektoratet.
Her får du kunnskaper om:
Veilederen tar en gjennomgang av hele bedriften og du vil fort se at det er mange små tiltak som ikke koster noe for å gjøre bedriften bedre til langt flere gjester. Du får tips til å markedsføre bedriftens sterke sider til de ulike grupper. Veilederen inneholder;
• Hvorfor er tilgjengelighet viktig for serveringsbedrifter
• Hva er viktig for de ulike grupper - nyttig kunnskap for alle ansatte
• Markedsfør tilgjengelighet og få flere gjester - viktig å informere om tilgjengelighet for å få flere gjester
• Hvordan få bedre tilgjengelighet for langt flere gjester - krav, tiltak, råd og tips
• Hva er viktig å tenke på i den daglige drift - med nyttige tips til driftsrutner
I tillegg kan du stille spørsmål, dele erfaringer, få nyheter mv. gjennom et eget forum for overnattingsbedrifter og kontakte kursleder.
Nye og eldre bygninger for serveringssteder_
Serveringssteder som er i nye bygninger (etter 2009) er universelt utformet og vil bli foretrukket av markedet i mange sammenhenger. Men det erfares at ansatte ikke har tilstrekkelig kompetanse for å ivareta universell utforming. For at serveringssteder i eldre bygninger skal hevde seg i konkurransen, må økt tilgjengelighet og tilrettelegging for alle vektlegges. Selv om ikke bedriften blir optimal for alle, kan den bli bedre for flere. Her får du kunnskaper, råd og tips og praktisk veiledning til å utvikle bedriften og øke konkurranseevnen
Markedsføring av tilgjengelighet:
Det hjelper lite med en tilgjengelig serveringssted for alle eller noen av gruppene, hvis ikke markedet får vite om det. Gi god informasjon som gjør at den enkelte selv kan se om bedriften kan gi den gode opplevelser.
Kjøp veilederen og få tilgang i dag!
Pris: kr. 1.290,-,- kr. 1090,- pr. bruker for øvrige brukere innen samme overnattingsbedrift. For kjøp til flere brukere, ta kontakt. Veilederen er utviklet med støttet fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, og selges derfor til redusert pris.
Veilederen bygger på praktiske erfaringer:
Norsk Turistutvikling AS ved Torhild J. Solbakken har utviklet veilederen. Hun er utdannet innen reiseliv, markedsføring og pedagogikk og har jobbet som rådgiver i reiselivet i flere tiår. I de siste 4 årene har hun arbeidet mye med universell utforming i reiselivet og veiledet og kartlagt ca. 100 reiselivs- og opplevelsesbedrifter, holdt innlegg og kurs om temaet. Se norskturistutvikling.no
Markedet:
• 20% av den norske befolkningen har nedsatt funksjon i bevegelse, syn, hørsel og på grunn av astma og allergi.
• I tillegg kommer eldre og alle som har nedsatt funksjonsevne i deler av livet.
• I 2025 har 1 mill. nordmenn behov for hørseltekniske hjelpemidler. Dette gjelder 1/6 yngre.
• 127 millioner -27% av befolkningen i Europa vil få bedre opplevelser med universell utforming.
Husk!
• Det vises kun på 30% av dem som har en funksjonsnedsettelse.
• De fleste reiser sjelden alene, men påvirker familie, venner, kollegaer i valg av reisemål og sted for bo, spise og opplevelser, samt for selskaper, kurs og konferanser.
• Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven gjelder for alle virksomheter som er beregnet for allmennheten - også alle overnattingsbedrifter.
Målgruppen:
Hvem er veilederen beregnet for? Veilederen er for alle som har sitt arbeide i en overnattingsbedrift - stor eller liten, leder/eier eller ansatt.