Tilgjengelighet og gode opplevelser er viktige for alle i reiselivs- og opplevelsesbedrifter. Innføringskurset i universell utforming gir reiselivs- og opplevelsesbedrifter kompetanse til: kvalitetsheving, økt markedspotensial, økt konkurransekraft, bærekraftig utvikling og gode opplevelser.
Varighet: Du får tilgang til kurset i 180 dager fra den dagen du melder deg på.
Studiebelastning: Estimert tidsbruk for å lese igjennom og løse oppgaver er 6 – 10 timer, men kurset er åpent og kan benyttes på bedriften i det praktiske arbeid i 6 måneder.
Læremidler som inngår i kursprisen: Nettsider med teori, eksempler og oppgaver. Norsk Turistutvikling AS/Spiria, 2014.
Læremidler som ikke inngår i kursprisen: I dette kurset trenger man ikke andre læremidler enn dem som inngår i kursprisen.
Målgruppe: Hovedmålgruppen er eiere, drivere og ansatte i reiselivs- og opplevelsesbedrifter. Kurset kan også være aktuelt for reiselivsstudenter, samt personer som skal etablere egen reiselivsbedrift.
Krav til forkunnskaper: Ingen spesielle. For de som har tilgang til regnskapstall fra bedriften man eier eller ansatt i, er det en fordel om man har disse regnskapstallene tilgjengelig.
Universell utforming i reiselivs- og opplevelsesbedrifterKarakterer og kursbevis: Kurset krever ingen innsendinger, og det gis ikke karakterer. Når du har gått gjennom kurset, vil du få tilgang til et elektronisk kursbevis. Kursbeviset har sitt eget symbol som vist i bildet og din egen nettadresse. Om du vil, kan du for eksempel dele det med andre på Facebook og LinkedIn.
Kursbeskrivelse: I dette innføringskurset om universell utforming vil du få en bedre forståelse av mange gjesters behov, og hvor viktig dette er for markedsmulighetene er for din bedrift. Det er viktig å kunne gi gode opplevelser til «alle gjester/besøkende» – enten man har nedsatt syn, hørsel, bevegelse, astma, allergi og for alle eldre, barnefamilier mv. enten det er i ferie og fritid, ved møter, kurs og konferanser eller deltakelse i selskaper, samlinger, ut og spise, aktiviteter, opplevelser mv.
Hvem er alle? 20 % av markedet i Norge har større eller mindre grad av nedsatt funksjon og påvirker langt flere i valg av reisemål. Norges befolkning består blant annet av: 1 million mennesker som har synsnedsettelse, 0,7 millioner med nedsatt hørsel, 1,2 millioner med astma eller allergi, samt alle eldre og alle andre som nyter godt av universell utforming, da vi alle faktisk har nedsatt funksjonsevne deler av livet.
I fremtiden vil markedet i større grad etterspørre tilgjengelige reiselivsmål. En større satsing på universell utforming øker markedspotensialet og styrker bedriftens konkurransevne.