Vi tilbyr nettbasert kurs i strategisk verdikjedeledelse 1. Strategisk verdikjedeledelse 1 skal gi innsikt i hvilke aktiviteter som genererer kostnader, påvirker resultatet og skaper verdi, samt hvordan disse henger sammen, organiseres og skaper konkurransefortrinn.
Beskrivelse:
En virksomhet har et indre liv der innkjøp, drift og logistikk må fungere på en god måte for å skape verdier. I tillegg inngår en virksomhet i relasjon med andre virksomheter i det som ofte kalles verdikjeder. For å skape ett konkurransefortrinn må virksomheten utforme sine strategier både med tanke på det indre liv, men også ta hensyn til de andre aktørene som inngår i verdikjeden. I dette emnet lærer du mer om verdikjeder og samordning og ledelse for å skape konkurransefortrinn.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
• har kunnskap om historisk utvikling, og ulike teoretiske perspektiver innenfor fagområdet Supply Chain Management
• kan redegjøre for begrepene verdikjede og forsyningskjede, integrerte verdikjeder og innkjøp sin rolle
• har kunnskap om hvordan sammenhenger og utvikling av verdikjeden påvirker virksomhetens konkurransefortrinn
• har kunnskap om organisering, koordinering og integrasjon i verdikjeden både internt i bedriften (intraorganisatorisk) og eksternt mellom bedrifter (interorganisatorisk)
• har kunnskap om hva verdikjedenettverk er og hvordan samhandling mellom verdikjeder kan påvirke effektivisering og lønnsomhet
• har kunnskap om nye bærekraftige forretningsmodeller, bærekraft, trippel bunnlinje og sirkulærøkonomi
Ferdigheter
Studenten:
• kan analysere eksempler på verdikjeder med tanke på å skape forbedring innen og mellom de ulike enhetene og grensesnittene i kjeden
• kan omsette analyser av markeder og bruker/kundebehov i strategier
Generell kompetanse
Studenten:
• kjenner til hvordan fagområdene logistikk, forsyningskjedeledelse og strategisk ledelse har bidratt til utviklingen av fagområdet
• presentere historisk utvikling, og ulike teoretiske perspektiver innenfor fagområdet
• analysere eksempler på verdikjeder med tanke på å skape forbedring innen og mellom de ulike enhetene og grensesnittene i kjeden
• omsette analyser av markeder og bruker/kundebehov i strategier
Gjennomføring:
Gjennomføringen er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, videoforelesninger, øvingsoppgaver, innsending av obligatoriske oppgaver, samt gjennomføring av en skriftlig eksamen. Fagstoffet i læringsportalen er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid. Du vil gjennom studietiden din ha tilgang på veileder i emnet. Veileder vil også gi deg tilbakemeldinger på de obligatoriske oppgavene du leverer i løpet av studietiden. Ettersom dette er et nett-emne forutsettes det at du har tilgang til en PC / Mac med oppdaterte nettlesere.
Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker nettbasert kurs i strategisk verdikjedeledelse 1
Opptakskrav:
For å kunne søke på dette emnet må du møte ett av kravende nedenfor:
• Generell studiekompetanse
• Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag / svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5 regelen
• Realkompetanse
Kursmateriell:
Du står fritt til å kjøpe bøkene hvor du selv vil. Vi har samlet noen tips om hvor du kan kjøpe nye og brukte pensumbøker på nett.
Eksamen / sertifisering:
Skriftlig oppmøteeksamen - varighet 5 timer