UNIKT KURS! Filmatisk idéutvikling og regi på papir av dine egne eller dine kunder sine historier. Lurer du på hvordan man skal gå frem for å skape gode filmideer og historier fra LØSE LUFTA, og hvordan man kan kommunisere visjonen med andre involverte? Da er dette kurset som skapt for deg!
Er du interessert i å skape eller fortelle visuelle historier?
Da er dette 2 dagers kurset som skapt for deg! Kurset er en form for bootcamp, og vil gjøre deg i stand til å skape gode ideer for film og video, samt utvikle regi - med klar og tydelig kommunikasjon - og som vil hjelpe deg å formidle dette med oppdragsgiver eller filmteam.
Jeg heter Raymond Johansen og er en storyboard tegner med erfaring innen de fleste former for film og video-produksjon – både for underholdning og for bruk i markedsføring, som feks content og reklame.
Jeg har skapt et 2 dagers kurs basert på all min kunnskap og erfaring innen det å utvikle idéer og storyboards for storytelling.
Du behøver ingen forkunnskaper.
Alt du trenger er et ønske om å visualisere en en god historie!
Dette unike kurset er for deg som skaper eller ønsker å skape godt videoinnhold på sosiale medier, jobber med film og video for din bedrift, eller jobber med filmproduksjon på en eller annen måte. Men det kan også hjelpe deg som ønsker å skape tegneserier og å utvikle spill – alle andre former for visuell formidling.
Uansett, alle som liker å fortelle historier i en eller annen form er velkommen. Jeg håper vi sees om ikke alt for lenge.
Her har du en oversikt over kursplanen:
Dag 1:
Introduksjon til storytelling og story development
Story-sprint - Å skape en historie fra ingenting
The Pixar Way - Strukturen til en tre-akters historie - med en kort praktisk øvelse
Karakterutvikling - Å utvikle karakterenes ønsker, behov og forandring - med en kort praktisk øvelse
Plot, tematikk og risiko - Å skape en meningsfull historie med høy risk og tydelige temaer
Dag 2:
Juxtaposition – om å utvikle og regissere en historie med penn og papir
Shots og kamerabevegelser i storyboarding
Instrukser og formidling av en filmvisjon gjennom et storyboard - med en kort praktisk øvelse
Storytelling – Utvikling av et historiekonsept basert på 3 akters struktur gjennom en kort praktisk øvelse
Praktisk økt i storytelling - Skissering av en kort filmatisk sekvens hvor fokuset er klar og tydelig historiefortelling gjennom thumbnails, layout og skisser.
Alle får med seg et kompendie med eksempler på det vi har gått gjennom i kurset med en lenke til kursholder sine videoer på lukket nettside.
Kurset vil bli ledet av meg, Raymond K. Johansen, en av norges mest erfarne storyboard-tegnere med bakgrunn som Art Director og regi, med omfattende erfaring innenfor reklame, film- og TV-bransjen. Jeg er også gjesteforeleser innen film og storyboard på Westerdals - Høyskolen Kristiania og har holdt kurs og workshops på blant annet Steinerskolen i Oslo, Sortland filmfestival og Raptus tegneseriefestival.
Kurset passer for folk som ønsker å utvikle historier for film, sosiale medier, tegneserier og andre visuelle medier.
Det er laget spesielt for deg som er eller ønsker å bli:
- Innholds-skaper eller -ansvarlig i byrå eller i bedrift.
- Youtuber, influenser og skaper av innhold.
- Tv og filmskapere; Spesielt regi eller filmfotograf.
- Storyboardtegner og illustratør
- Utvikler av spill, vr-opplevelser, installasjoner og eventer.
Kurset passer for deg som er:
- Er usikker på hvordan man skal skape og videreutvikle filmideer.
- Er usikker på hvordan man kan gjenkjenne en god filmidé.
- Finner det vanskelig å kommunisere filmkonseptet videre til team og kunde, samt gi detaljerte instrukser til de involverte i produksjonen.
Målsetninger for kursholder
Kursdeltakerene skal få innsikt i hvordan de kan skape og utvikle idéer og konsepter for film og video – uavhengig av mediet.
De blir i stand til å utvikle regi på 'papir' og dele denne visjonen gjennom storyboard ovenfor oppdragsgiver og team.
Etter kurset skal deltaker kunne:
Etter kurset vet du hva som skal til for å lage gode historier for film og video, og hvordan komme opp med brukbare ideer til dem, samt hvordan disse kan dramatiseres.