Vi tilbyr konferanse om spesialundervisning som virker 2024 som webinar. Spesialundervisningen er stadig under lupen for å prestere bedre, være mer treffsikker og vise til resultater. Vi har samlet forskere og praktikere til to dager med påfyll og praktiske eksempler.
Innhold:
Vi ønsker å fokusere på vilkårene for at spesialundervisningen skal virke optimalt.
Program dag 1:
kl 10:30 - 11:00 - Status for spesialundervisning i 2024:
Nå er det snart seks år siden rapporten fra ekspertutvalget for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging kom, og skapte bølger. Påstanden om at spesialundervisning i sin nåværende form ikke virker, ble gjentatt så ofte at den nesten ble en sannhet. Men hvordan ligger det egentlig an med norsk spesialundervisning per dags dato? Vi har invitert professor Thomas Nordahl til en gjennomgang.
- Thomas Nordahl, professor i pedagogikk
kl 11:00 - 11:45 - Fra bråk til ro i klasserommet (time 1):
Alle elever i norsk skole har rett til et fysisk og psykososialt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring, slår stortingsmeldinger fast. Også lærere har et selvsagt krav til å kunne jobbe i et trygt miljø. Samtidig er det altfor mange medieoppslag om bråk og uro, mistrivsel og i verste fall kontinuerlige, psykiske «alarmklokker» som kimer. Dette reduserer trivsel og læringslyst. Hva kan man gjøre for å få ro i klasserommet?
- Ann-Karin Nielsen Bakken, psykologspesialist
kl 12:00 - 13:00 - Fra bråk til ro i klasserommet (time 2):
Alle elever i norsk skole har rett til et fysisk og psykososialt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring, slår stortingsmeldinger fast. Også lærere har et selvsagt krav til å kunne jobbe i et trygt miljø. Samtidig er det altfor mange medieoppslag om bråk og uro, mistrivsel og i verste fall kontinuerlige, psykiske «alarmklokker» som kimer. Dette reduserer trivsel og læringslyst. Hva kan man gjøre for å få ro i klasserommet?
- Ann-Karin Nielsen Bakken, psykologspesialist
kl 13:00 - 14:00 - Lunsjpause
kl 14:00 - 14:35 - Stressmestring og regulering gjennom fysisk aktivitet:
Mange lærere opplever uro blant elevene som et hinder for et godt læringsmiljø, og de forteller at de sliter med å skape ro i klasserommet. Dersom vi forstår hva som kan ligge bak uroen, kan vi lettere hjelpe elevene til å komme i riktig «modus» for læring, forklarer spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi Elisabeth Vågen Bø.
- Elisabeth Vågen Bø, fysioterapeut
- Per Helge Seljebotn, fysioterapeut
kl 14:45 - 15:15 - Uteskolen UTEhus:
Uteskole kan være en utfyllende læringsarena for barn med lærevansker. Hakadal ungdomsskole, ved faglærer Jim Stensrud og rektor Bodil Moss, er invitert til å forklare skolens uteskoleprosjekt. Tilbudet er å gi enkelte elever minst en dag i uka til tverrfaglige, byggrelaterte oppgaver som vil gi dem mestringsfølelse, gleden med fysisk arbeid og innsikt i både praktiske og teoretiske sider ved ulike fag.
- Bodil Moss, Rektor, Hakadal ungdomsskole
kl 15:30 - 16:15 - Veien til en nevroutviklingsvennlig skole:
Den svenske kapasiteten Elinor Kennerö Tonner er invitert for å snakke om NPF-säkring. Altså det man på norsk har oversatt til «nevroutviklingsvennlig skole». På rektor Tonners skole tilpasser man driften, slik at skolen fungerer for elever med nevropsykiatriske lidelser. Det er imidlertid et betydelig større antall elever som har nytte av tilpasningene som gjøres.
- Elinor Kennerö Tonner, rektor
kl 18:00 - 19:00 - Live skolepodcast:
Den kjente lærer, skoleidealist og podcastvert Martin Johannessen inviterer til live skoleshow med spennende gjester.
- Rekk opp hånda, skolepodcast
Program dag 2:
kl 08:30 - 09:30 - Systematisk begrepsundervisning - enkelt, og svært effektfullt:
Solveig Nyborg og hennes medarbeidere har som mål å lage verdens første og beste digitale læremiddel for begrepsundervisning. I arbeidet brukes det pedagogiske rammeverket Systematisk Begrepsundervisning. Jo tidligere barn lærer, og har kontroll på de grunnleggende begrepene, jo raskere og bedre kan de putte ting på «rett plass» i hodet.
Da vil de lære på en mer bevisst måte. Solveig Nyborg vil gjennom sin forelesning vise til dokumenterte, slående effekter av metoden, fra praksisfeltet. Miljøet hennes er møtt med stor interessa fra skoler og PP-tjenester som har fått høre om metodikken.
- Solveig Nyborg, Daglig leder i Nyborg pedagogikk
kl 09:45 - 10:20 - Inkluderende praksis i skolen:
Den kjente skoleforskeren Marit Uthus forsker på inkluderende praksiser i skolen, i lys av lærer-elevsamtaler. Dette har direkte relevans for læreres praksis. Denne forelesningen er i så måte vesentlig å få med seg på denne konferansen om spesialundervisning som virker. Høgskolelektor Kristin Irene Høybakk Sivertsen stiller sammen med Marit Uthus, for å forklare hvordan teoriene fungerer i praksis når samtalemetodene brukes sammen med elevene.
- Marit Uthus, Førsteamanuensis, inst.f. lærerutdanning, NTNU
- Kristin Irene Høybakk Sivertsen, høgskolelektor, seksjon for norsk
kl 10:20 - 10:55 - Nye lovkrav i ny opplæringslov:
Elevens behov for spesialundervisning skal legges til grunn for tilbudet som gis. Vi får en praktisk gjennomgang av nye lovkrav i ny opplæringslov. Hva må du som ansvarlig for spesialundervisning i skolen vite om disse kravene?
- Kjetil Andreas Hansen, seniorrådgvier
kl 11:00 - 11:30 - Her på Tistedal skole skal all spesialundervisning helst foregå i klasserommet:
Det er politisk vedtatt målsetting i Norge at alle elever, uavhengig av forutsetninger, har rett til å være inkludert i fellesskapet. På Tistedal skole i Halden har man vært i et forsøk der all spesialundervisning har vært gitt i klasserommet. Vi har invitert skolen til å komme og orientere: Hvordan har det fungert, og hva har man lært?
- Elin Lande, assisterende rektor ved Tistedal skole
kl 11:30 - 12:30 - Lunsjpause
kl 12:30 - 13:00 - Skolens status og kompetanse - innenfor budsjett:
Denne skolen er kommet langt i å integrere sosialfaglig kompetanse i skolen. «Vi går glatt ut over vårt mandat, dersom det er til elevens beste», sier rektoren. Her forteller han hvordan de har organisert arbeidet og hvilke resultater de har av sin satsing.
- Bjarte Ramstad, rektor
kl 13:15 - 13:45 - Vi må gripe for å begripe - lek som metode:
Elins kronikk “vi må gripe for å begripe” gikk som en skogbrann gjennom fagfeltet, og satte fingeren på det mange av oss som arbeider i skolen føler: at rammeplan og kompetansemål presser elevene inn i en unaturlig stillesittende og overakademisk tilstand. Er det rart at det blir uro, og at elever faller fra? I Vest-Telemark setter de nå fokus på lek som understøttelse av læring og hjerneutvikling. Hva gjør de i praksis, hvilket handlingsrom har skolene, og i hvilke sammenhenger får de det best til?
- Elin Eika Bringa, PP rådgiver
kl 14:00 - 14:45 - Om økt inkludering: Vegane til måla er mange og bratte:
Omgrepet inkludering er ambisiøst, samansett og mangfaldig. Det krev å endre mykje av det vande. Utfordringa er at inkluderande praksisar bryt med etablerte førestillingar om kva som er god opplæring og om kva som er barnehagen og skulen sine oppgåver. Kva som er god praksis avheng også av kva for element i omgrepet ein er oppteken av, delar eller heilskapen.
Å skape inkluderande praksisar innanfor dei tradisjonelle rammene i institusjonane vil vere utruleg krevjande, kanskje uråd. Det føreset å nytte andre arenaer for læring enn berre klasserommet, og å finne arbeidsformer og oppgåver enn dei vande som skal gi læring og utvikling. Det må vere vilje til å utfordre, vere utprøvande og finne alternative vegar til trivsel, læring og glede. Å endre rutinar og praksisar som er mange hundre år gamle er ikkje enkelt, men det er spennande, om ein torer og får lov.
- Peder Haug, professor emeritus
Målgruppe for kurset:
En konferanse for alle som arbeider med spesialpedagogikk