Slik lager du en forretningsmodell - digitalt (gratis)



Kursarrangør: Shifter Academy
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: Start når du selv vil
Varighet: 2 timer
Pris: Gratis

Vi tilbyr gratis digitalt kurs om slik lager du en forretningsmodell. Business Model Canvas er et verktøy utviklet av Alexander Osterwalder. Verktøyet er et rammeverk som består av ni byggeklosser.

Innhold:
De hjelper deg å kartlegge kundesegmenter, verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviter, partnere og kostnader. Forretningsmodellen skal fungere både som dokumentasjon og være en dynamisk plan som justeres i takt med ny kunnskap du skaffer deg. Vurder, revidér og oppdater forretningsmodellen etter hvert som du lærer.

Forretningsmodellen skal svare på spørsmål som:
• Hva skal du levere
• Hvem er kunden
• Hvem er venner og konkurrenter
• Hvordan skal du selge
• Hvordan skal du ta betalt
• Hvordan skal du levere

Agenda:
1) Introduksjon av kurset:
• Introduksjon av kursholder

2) Forstå forretningsmodeller:
• Hva er forretningsmodeller (BMC)
• Hvorfor en forretningsmodell
• Eksempel: Adams Matkasse

3) Beskrive forretningsmodeller:
• Beskriv din forretningsmodell - steg for steg
• Forretningsmodellens bærebjelke
• Forstå kundejobber - selve konseptet
• The Milkshake Mystery, Clayton Christensen
• Forstå kundejobber - eksempler
• Forstå kundejobber - tre typer kundejobber

4) Evaluere forretningsmodeller:
• SWOT
• Sju egenskaper

5) Skap nye forretningsmodeller:
• Forretningsmodellens episenter
• Fremtiden går i sirkel

6) Teste nye forretningsmodeller:
• Hva bør vi teste
• Hvordan kan vi teste
• What to ask, by Justin Wilcox

7) Feedback og nedlastbare filer:
• Var dette nyttig kurs (5 spørsmål)
• Presentasjon + andre ressurser

Hva du sitter igjen med:
• Innsikt i et visuelt verktøy som nærmest har blitt en industristandard for å beskrive forretningsmodeller
• Bli tryggere og raskere til å beskrive ulike forretningsmodeller
• Kan brukes for å kommunisere internt i bedriften, med eksterne aktører, hjelpere og potensielle partnere
• Få bedre forståelse for hvordan forretningsmodeller fungerer og eventuelt ikke fungerer som ønsket
• Nedlastbar verktøykasse

Kursholder: Claus Gladyszak

Claus Gladyszak er strategisk rådgiver i Innovasjon Norge med fagansvar for organisasjonens innovasjonsrådgiverkorps. Gladyszak har base i Bergen, men er involvert i kundeprosjekter i inn- og utland. Han har spesialkompetanse på innovasjon i forretningsmodeller og er sertifisert rådgiver fra Strategyzer Academy. I tillegg har han erfaring og kompetanse innen merkevarebygging og bærekraftig forretningsutvikling. Han er utdannet industridesigner har tidligere jobbet for TV2 og Vizrt.

Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker gratis digitalt kurs om slik lager du en forretningsmodell