Vi tilbyr gratis digitalt kurs om slik lager du en forretningsmodell. Business Model Canvas er et verktøy utviklet av Alexander Osterwalder. Verktøyet er et rammeverk som består av ni byggeklosser.
Innhold:
De hjelper deg å kartlegge kundesegmenter, verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviter, partnere og kostnader. Forretningsmodellen skal fungere både som dokumentasjon og være en dynamisk plan som justeres i takt med ny kunnskap du skaffer deg. Vurder, revidér og oppdater forretningsmodellen etter hvert som du lærer.
Forretningsmodellen skal svare på spørsmål som:
• Hva skal du levere
• Hvem er kunden
• Hvem er venner og konkurrenter
• Hvordan skal du selge
• Hvordan skal du ta betalt
• Hvordan skal du levere
Agenda:
1) Introduksjon av kurset:
• Introduksjon av kursholder
2) Forstå forretningsmodeller:
• Hva er forretningsmodeller (BMC)
• Hvorfor en forretningsmodell
• Eksempel: Adams Matkasse
3) Beskrive forretningsmodeller:
• Beskriv din forretningsmodell - steg for steg
• Forretningsmodellens bærebjelke
• Forstå kundejobber - selve konseptet
• The Milkshake Mystery, Clayton Christensen
• Forstå kundejobber - eksempler
• Forstå kundejobber - tre typer kundejobber
4) Evaluere forretningsmodeller:
• SWOT
• Sju egenskaper
5) Skap nye forretningsmodeller:
• Forretningsmodellens episenter
• Fremtiden går i sirkel
6) Teste nye forretningsmodeller:
• Hva bør vi teste
• Hvordan kan vi teste
• What to ask, by Justin Wilcox
7) Feedback og nedlastbare filer:
• Var dette nyttig kurs (5 spørsmål)
• Presentasjon + andre ressurser
Hva du sitter igjen med:
• Innsikt i et visuelt verktøy som nærmest har blitt en industristandard for å beskrive forretningsmodeller
• Bli tryggere og raskere til å beskrive ulike forretningsmodeller
• Kan brukes for å kommunisere internt i bedriften, med eksterne aktører, hjelpere og potensielle partnere
• Få bedre forståelse for hvordan forretningsmodeller fungerer og eventuelt ikke fungerer som ønsket
• Nedlastbar verktøykasse
Kursholder: Claus Gladyszak
Claus Gladyszak er strategisk rådgiver i Innovasjon Norge med fagansvar for organisasjonens innovasjonsrådgiverkorps. Gladyszak har base i Bergen, men er involvert i kundeprosjekter i inn- og utland. Han har spesialkompetanse på innovasjon i forretningsmodeller og er sertifisert rådgiver fra Strategyzer Academy. I tillegg har han erfaring og kompetanse innen merkevarebygging og bærekraftig forretningsutvikling. Han er utdannet industridesigner har tidligere jobbet for TV2 og Vizrt.
Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker gratis digitalt kurs om slik lager du en forretningsmodell