Vi tilbyr kurs om samspillet mellom opphavsretten og markedsføringsretten, med særlig fokus på saker om ulovlige etterligninger. Opphavsrett, markedsføringsrett og vern av forretningshemmeligheter. Disse rettsområdene kan til tider flyte over i hverandre og være aktuelle å anvende i samme sak.
Bakgrunn:
Fra rettspraksis ser vi ofte at brudd på opphavsrettslig lovgivning også anføres å være i strid med markedsføringslovens forbud mot handlinger i strid med god forretningsskikk. Her har det i løpet av de siste årene kommet flere viktige avklaringer fra Høyesterett, og flere interessante saker verserer for tiden i domstolene.
Innhold:
Ved å delta på dette kurset vil du lære det mest grunnleggende du trenger å vite for å kunne gjøre gode vurderinger av hvordan saker hvor det kan være aktuelt å anføre brudd på opphavsrett, markedsføringsloven og / eller forretningshemmelighetsloven best bør håndteres
Sentrale temaer som vil bli behandlet:
• Oversikt over hvordan opphavsrettslig lovgivning som f.eks. åndsverkloven og varemerkeloven samvirker med markedsføringslovens kapittel 6.
• Sammenhengen mellom lov om forretningshemmeligheter og markedsføringsloven
• Oppdatering på ny rettspraksis og vedtak
• Verktøy for å vurdere hvilket eller hvilke regelsett saker om etterligninger og inngrep i immaterielle rettigheter bør vurderes etter.
• Hvilket økonomisk resultat eller andre virkninger du kan oppnå etter de forskjellige regelsettene
Kursholder: Frode Elton Haug, advokat og partner i advokatfirmaet Legalis
Målgruppe for kurset:
Kurset retter seg mot advokater, internadvokater og øvrige jurister som har befatning med eller ønsker å lære mer om opphavsrett og markedsføringsrett.
Kursmateriell:
Du får adgang til kurspresentasjonen og annet relevant materiale gjennom JUCs online materialeportal