Vi tilbyr bedriftsinternt kurs om samarbeidslæring som ledelsesverktøy for lærere i alle klassetrinn. Kursholder legger vekt på samarbeidslæring som teori og metode, og sammen bygger vi en verktøykasse av strukturer og metoder som kan tas i bruk i egen praksis etterpå.
Innhold:
Samarbeidslæring som teori og metode kan også brukes for å fasilitere læringsprosesser både i ledergrupper og i personalet forøvrig, og kan være et viktig redskap for ledere for å bygge det profesjonelle læringsfellesskapet i skolen. Dette kurset er rettet mot ledere i skolen og handler om hvordan vi kan bruke samarbeidslæring for å fasilitere gode læringsprosesser i personalgruppen.
Metoden støtter både faglig og sosial læring, og bidrar til å støtte lærere og andre ansattes læring. Gjennom å benytte samarbeidslæring vil utprøving av nye arbeidsmåter oppleves trygt og ny praksis kan etableres, som igjen vil påvirke elevenes læring. Et viktig prinsipp i kurset er å gi deltakerne førstehåndskjennskap til samarbeidslæring som metode, som lærende selv.
Kurset er organisert som workshop der deltakerne selv arbeider i samarbeidsgrupper for faglig og sosial læring, samtidig som de lærer seg samarbeidslæring og hvordan de kan tilpasse dette i egen praksis. Gjennom kurset vil ledere få kunnskap om og erfaring med samarbeidslæring, som vil styrke kompetansen i å bygge samarbeidskultur og profesjonelle læringsfellesskap i egne enheter.
Agenda:
• Få kjennskap til samarbeidslæring som verdi, teori og metode og hvordan metoden kan brukes for å bygge samarbeidskultur for å støtte læring og utvikling av praksis
• Fokus på konseptuell samarbeidslæring og de fem element som støtter effektivt samarbeid: Positiv gjensidig avhengighet, individuell ansvarlighet, sosialt samspill, sosiale ferdigheter og prosessvurdering
• Hvordan fasilitere læringsprosesser i personalet for faglig og sosial læring, som bidrar til praksisendring i klasserommet
• Få førstehåndskjennskap til samarbeidslæring og andre strukturer som støtter læringsprosesser, samarbeid og utvikling av praksis
.
Kursholder: Beathe Liebech-Lien
Beathe Liebech-Lien har 16 års erfaring fra grunnskolen som lærer, spesialpedagog og med skoleutvikling. Hun har en doktorgrad i utdanningsvitenskap. I sitt doktorgradsprosjekt gjorde hun et forsknings- og utviklingsprosjekt med fokus på å støtte læreres læring og samarbeid i implementering av samarbeidslæring som metode i undervisningen, for å støtte faglig og sosial læring hos elevene.
Hun brenner for å bygge samarbeidskultur på alle nivå i skolen for å støtte lederes, læreres og elevers læring! Beathe arbeider nå som førsteamanuensis ved NTNU, hvor hun jobber med samarbeidslæring som teori og metode, med utvikling av samarbeidskompetanse i tverrfaglige team, og med praksisorientert forskning.
Beathe deltar også aktivt i internasjonalt forskningssamarbeid med samarbeidslæring for å støtte utdanning og for teoriutvikling. Hun har bidratt til en rekke publikasjoner knyttet til samarbeidslæring, læreres læring og elevers læring i internasjonale forskningstidskrift. Hun er blant annet co-sponsor i det globale forumet NICLEE (Network of international Cooperative Learning Educators and Enthusiast).
Denne workshopen kan kombineres med følgende workshops:
• Samarbeidslæring - intro og / eller
• Samarbeidslæring - et steg videre
Målgruppe for kurset:
Kurset er rettet mot lærere i alle klassetrinn