Relasjonsledelse og samarbeid - digital gjennomføring



Kursarrangør: KLM-Lahnstein
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Undervisningstid: Ta kontakt
Varighet: 4 dager
Pris: Fra 7.500

Kurs/modulbasert praktisk rettet mellomlederutdanning på universitets- eller høyskolenivå. Mulighet for videreføring til studiepoeng i universitet/høyskolesystemet. Et tilbud i samarbeid mellom KLM-Lahnstein as og Høgskolen i Agder.

Studium:
Faglig innhold på bachelornivå. Modulen gjennomføres i bolker på 2 + 2 kursdager,
med en avsluttende eksamen for de som ønsker det

Kort innholdsbeskrivelse:
Kurset gir en grunnleggende innføring i relasjonsledelse og samarbeid. Å skape gode
relasjoner til viktige medspillere både innenfor og utenfor organisasjonen er avgjørende for enhver leder. Hensikten med kurset er å skape refleksjon omkring det å utøve gode relasjoner når det gjelder det mellommenneskelige i ledelse. Fagfeltet krever ydmykhet og respekt i tillegg til kunnskaper. Derfor går man ikke inn i ledelse for å demonstrere makt og styrke, men for å påvirke konstruktivt likeverdige mennesker. Boken relasjonsledelse er læreboken til Spurkeland svar på kjennetegn ved den norske og den nordiske måten å lede mennesker på. Kunsten å mestre den likeverdige og balanserte samtalen er nøkkelen til et vellykket lederliv. Kurset skal vise hvordan man kan bli mer relasjonsorientert som leder, og han drøfter også sammenhengen mellom gode relasjoner og personlig motivasjon. Kurset vil gi mange ideer og refleksjoner som studenten vil kunne anvende i praksisfeltet.

Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
• Ha forståelse for betydningen av gode relasjoner og godt samarbeid i en avdeling
• Reflektere over begrepene relasjon og samarbeid
• Reflektere over hva som kan bidra til å skape gode relasjoner
• Ha kunnskaper om sentrale teorier om kommunikasjon og relasjoner
• Være i stand til å identifisere aktuelle maktforhold i krevende relasjoner
• Ha kunnskaper om hvordan gå frem skrittvis for bedret kommunikasjon mellom kolleger
• Ha ferdigheter i hvordan leder kan bidra til bedre relasjoner og godt samarbeid

Aktuelle delemner
• Hovedproblemstillinger og sentrale begreper
• Nærmere klargjøring av begrepene relasjon og samarbeid, kommunikasjon og dialog
• Viktigheten av å arbeide i et fellesskap med gode relasjoner og samarbeid
• Forskjellige typer dialoger, formell og uformell kommunikasjon
• Analyse av ditt eget kommunikasjonsnettverk
• Kommunikasjonens funksjoner, «nedoverkommunikasjon, oppover-kommunikasjon»
• Eksempler på hvordan gode relasjoner kan utvikles i praksis
• Presentasjon av et utvalg sentrale teorier om kommunikasjon, relasjoner og samarbeid
• Presentasjon av et utvalg modeller som beskriver forskjellige former for samarbeid
• Den gode dialogs betydning for utvikling av gode menneskelige relasjoner
• Presentasjon av konkrete verktøy for å skape bedre relasjoner (eks.: aktiv lytting)
• Lederes, medarbeideres og tillitsvalgtes ansvar for å bidra til å skape ønsket gode relasjoner

Undervisning
Det aktuelle fagstoffet vil bli gjennomgått som kateterforelesning og drøftet i
plenumsdiskusjoner. Gruppearbeid inngår også som en sentral del av læringsprosessen. Det vil bli presentert konkrete cases som bidrar til å belyse viktige organisasjonsforhold og forhold knyttet til lederrollen.

Arbeidsmåter
Studentenes tilegnelse av stoffet vil skje ved deltagelse i klasseplenum, frivillige
kollokviegrupper, selvstudium inkl. nettsøk og ved nettveiledning. Nettveiledning skjer ved at studentene ut fra eget behov kontakter nettveileder.

Målgruppe for kurset:
Aktuelle kursdeltagere er ledere i privat og offentlig sektor samt frivillige organisasjoner som ønsker å formalisere sin lederkompetanse. Kurset retter seg også mot medarbeidere som ønsker å gå inn i lederstillinger.

Forkunnskaps krav:
Studiekompetanse til høyere utdanning ved universitet eller høyskole, evt. fagskoleutdanning.

Anbefalt forkunnskaps krav
Erfaringer fra arbeidslivet.

Pensumlitteratur:
Jan Spurkeland (2017). Relasjonsledelse, 5. utgave. Oslo: Universitetsforlaget
Martinsen, Øyvind (red.): Perspektiver på ledelse, kap. 7 og 8. Antall sider: 32.

Eksamen/sertifisering:
Evaluering av læringseffekt og modning av fagstoffet skjer ved to-dagers hjemmeeksamen med oppgitt oppgave bestående av a) en teoridel og b) et mini-case. Besvarelsen foretas enkeltvis eller i grupper på to eller tre studenter. Bokstavkarakterer.

Pris:
Kurset koster 7500,- kroner for alle fire dager. Om man ønsker å ta eksamen i tillegg koster dette 1200 kroner. Dersom kurset gjennomføres fysisk som stedlig undervisning og arrangøren leier lokaler, kommer en dagpakkepris på rundt. kr. 500,- pr. dag. Dette går i sin helhet til konferansestedet for leie av lokaler, bevertning osv. Dette gjelder ikke om det er bestiller som holder kurslokaler.