Vi tilbyr kurs i prosjektledelse. Modulbasert mellomlederutdanning på høyskolenivå, et praktisk rettet kurs. Et tilbud i samarbeid mellom KLM-Lahnstein as og Universitetet i Agder. Mulighet for videreføring til studiepoeng i universitets-/høyskolesystemet.
Studium
Faglig innhold på bachelornivå. Modulen gjennomføres i bolker på 2 + 2 kursdager,
med en avsluttende eksamen for de som ønsker det.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
• Ha kunnskaper om hva som forstås med et prosjekt
• Ha kunnskaper om hvordan en prosjektorganisasjon fungerer
• Ha kunnskaper om forhold knyttet til prosjekt og linjeorganisasjon
• Ha kunnskaper om hvilke krav som stilles til en god prosjektleder og gode
prosjektmedarbeidere
• Ha kunnskaper om prosjektstyring og styringsdokumenter i prosjektarbeidet
• Ha en refleksjon om hva det innebærer å arbeide i en prosjektorganisasjon
• Kunne analysere hvilke endrings- og utviklingsbehov som egner seg for å
prosjektorganiseres
• Ha ferdigheter i interne samspillsteknikker i prosjektgruppen
(kommunikasjonsferdigheter)
• Ha ferdigheter i utredningsarbeid (eks.: kartlegging, analyse, forslag til løsninger)
• Ha ferdigheter i utforming av en konkret kravspesifikasjon til et nytt systemopplegg
• Ha ferdigheter i å fremlegge forslag til løsninger for styringsgruppe og
linjeorganisasjon
• Ha ferdigheter i å kunne iverksette besluttede systemløsninger i linjeorganisasjonen
Kort innholdsbeskrivelse:
Kurset skal gi forståelse og innsikt i bruk av prosjektorganisasjon som virkemiddel for å
planlegge og gjennomføre vellykket endrings- og utviklingsarbeid. Spesielt fokus rettes mot det å være leder i forskjellige typer prosjekter. Utfordringer når det gjelder
ledelsesfunksjoner, lederrolle og lederstil i prosjektets forskjellige faser vil bli gjennomgått. Praktiske administrative verktøy til bruk i prosjektet samt aktuelt planverk for å styre prosjektet inngår som en vesentlig del av kurset. Involvering og eierforhold til
prosjektarbeidet med vektlegging på åpenhet og gode samhandlingsprosesser så vel innad i prosjektet som i forhold til basisorganisasjonen står sentralt i gjennomgang av stoffet.
Aktuelle delemner:
• Hovedproblemstillinger og sentrale begreper
• Hva er et prosjekt og hva kjennetegner en prosjektorganisasjon?
• Eksempler på forskjellige typer prosjekter
• Hovedfasene i prosjektet og krav til fremdrift og resultater
• Beskrivelse av styringsgruppe, prosjektgruppe og referansegruppe i matriseprosjekter
• Forskjeller og likheter mellom en prosjektorganisasjon og andre organisasjonsformer
• Bruk av prosjekt som virkemiddel i endrings- og utviklingsarbeid
• Mandat for prosjektet og aktuelle rammebetingelser for prosjektarbeidet
• Prosjektets styringsdokumenter: Aktivitetsplan, ressursplan, tidsplan, prosjektbudsjett
• Oppnevning av prosjektleder og kjennetegn på den gode prosjektleder
• Oppnevning av prosjektmedarbeidere og ansvarliggjøring av prosjektmedarbeidere
• Verdisyn og interne samspillsregler i prosjektgruppen
• Særskilte utfordringer i samspill mellom styringsgruppe og prosjektgruppe
• Hvordan sikre god saksbehandling og god håndtering av mulige konflikter i prosjektet
• Forpliktende kommunikasjonsplan for samhandling mellom prosjekt og linjeorganisasjon
• Eksterne konsulenters rolle i prosjektet
• Presentasjon av noen aktuelle praktiske verktøy til bruk i prosjektet
• Eksempelkatalog på aktuelle prosjektdokumenter
• Iverksetting og oppfølging av endrings- og utviklingstiltak i linjeorganisasjonen
• Suksesskriterier, faremomenter og fallgruver i prosjektarbeidet
• Effektmåling av gjennomført prosjektarbeid
Målgruppe for kurset:
Aktuelle kursdeltagere er ledere i privat og offentlig sektor samt frivillige organisasjoner som ønsker å formalisere sin lederkompetanse. Kurset retter seg også mot medarbeidere som ønsker å gå inn i lederstillinger.
Forkunnskaps krav:
Studiekompetanse til høyere utdanning ved universitet eller høyskole, evt. fagskoleutdanning.
Anbefalt forkunnskaps krav
Erfaringer fra arbeidslivet.
Kursmateriell:
Arbeidsmåter:
Studentenes tilegnelse av stoffet vil skje ved deltagelse i klasseplenum, frivillige kollokviegrupper, selvstudium og ved nettveiledning. Nettveiledning skjer ved at studentene ut fra eget behov kontakter
nettveileder på internett.
Obligatorisk litteratur
Torgeir Skyttermoen og Anne Live Vaagaasar (2015). Verdiskapende prosjektledelse. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Erling S. Andersen, Kristoffer V. Grude og Tor Haug (2010). Målrettet prosjektstyring, 6.
utgave. Bærum: NKI-forlaget
Undervisning
Det aktuelle fagstoffet vil bli gjennomgått som kateterforelesning og drøftet i
plenumsdiskusjoner. Gruppearbeid inngår også som en sentral del av læringsprosessen. Det vil bli presentert konkrete cases som bidrar til å belyse viktige organisasjonsforhold og forhold knyttet til lederrollen.
Eksamen/sertifisering:
Evaluering av læringseffekt og modning av fagstoffet skjer ved to-dagers hjemmeeksamen med oppgitt oppgave bestående av a) en teoridel og b) et mini-case. Besvarelsen foretas enkeltvis eller i grupper på to eller tre studenter. Bokstavkarakterer.
Pris:
Kurset koster 7500,- kroner for alle fire dager. Om man ønsker å ta eksamen i tillegg koster dette 1200 kroner. Dersom kurset gjennomføres fysisk som stedlig undervisning og arrangøren leier lokaler, kommer en dagpakkepris på rundt. kr. 500,- pr. dag. Dette går i sin helhet til konferansestedet for leie av lokaler, bevertning osv. Dette gjelder ikke om det er bestiller som holder kurslokaler.