Produktledelse - produktutvikling i praksis



Kursarrangør: Bouvet
Sted: Bouvet avd Oslo
          Oslo, Majorstua
Kursadresse: Sørkedalsveien 8, 0369 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: kl 09:00 - 16:00
Varighet: 2 dager
Pris: 14.500
Neste kurs: 27.03.2025 | Vis alle kursdatoer

Har du noe erfaring i rollen som produktleder, og ønsker påfyll i metode og verktøy? Kanskje du har jobbet med produktorientering en stund, og ønsker å få inspirasjon til å skape økt fart og flyt i hverdagen?

Eller er virksomheten din midt i en smidig transformasjonsreise og du ønsker faglig påfyll, tips og erfaringer fra andre i samme situasjon?

Mange har startet på en dreining fra en prosjekthverdag til en moderne produktorientering. Ansvarliggjorte, tverrfaglige produktteam, er sentralt. Produktteamet har ansvar for at produktet leverer verdi til både brukere og virksomhet, på en effektiv måte med fart og flyt.
I dette kurset får du muligheten til et solid påfyll av kunnskap og refleksjon om hvordan du kan drive god produktutvikling, med kontinuerlig utforskning og leveranse (discovery og delivery).



Hvem bør melde seg på dette kurset

Du har rollen som produktleder, teamleder eller jobber i/sammen med et produktteam. Kanskje har du ikke et team ennå, men ønsker å forstå hva som må til, for å jobbe produktorientert i hverdagen. Dette kurset forutsetter at du har grunnleggende kunnskap om smidig tankesett og produktledelse, men ønsker å dykke litt dypere i bruk av metoder og høre hvilke erfaringer andre har. Vi anbefaler at du har tatt kurset Produktledelse – strategi og organisering i forkant, men det er ikke et krav.



Fokus for kurset

Dette kurset er en fordypning i rammeverk, metoder og verktøy for god og moderne produktledelse, basert på etterspørsel fra flere av våre kunder. Vi ønsker med dette kurset å presentere læring fra de ledende skikkelsene innen fagfeltet på en pedagogisk måte, fasilitere for praktiske oppgaver, diskusjoner og deling, samt dele bredt av egne erfaringer. Basert på en grunnleggende forståelse for hvordan du setter en god retning og standard for produktledelse, ønsker vi å gi deg et dypdykk i metoder og praksiser for kontinuerlig produktutvikling.
Vi legger stor vekt på at deltakere deler av sine erfaringer og at vi får til gode samtaler om produktledelse. Vi tror at med et modent tankesett og verdier i bunn, kan vi trygt gå løs på hverdagen og ta frem forskjellige verktøy fra flere ulike metoder, slik at du kan finne det som passer best i din kontekst.


Etter endt kurs skal du


• Sitte igjen med et produktsentrert tankesett

• Ha en god forståelse for hva som må til for å få fart og flyt i produktutviklingsprosessen, og hvordan du kan måle både verdiskapning og “modning” underveis

• Verktøy og praksiser for prioriteringer og veivalg, opp mot produktstrategien og visjon

• Kjenne til hvordan du og teamet kan jobbe med kontinuerlig utforskning, basert på både kvalitativ og kvantitativ innsikt

• Mestre overgangen fra innsikt og utforskning til leveranse

• Forstå hvordan du kan komme i gang med målinger og læring, på vei til å bli mer datadrevet og rigget for fremtidens mulighetsrom

• Hvordan jobbe med kontinuerlige leveranser og beste praksiser for dette

• Fylle på verktøykassen for de ulike stadiene av produktet livssyklus

• Hvordan jobbe godt med retrospektive og kontinuerlig læring, både i team og virksomhet



Arbeidsform på kurset

Teori og forelesning vil bli brutt opp av caser, oppgaver, gruppediskusjoner og erfaringsutveksling. Kurset er for deg som vil lære ved å gjøre, ikke bare høre.



Krav til forkunnskaper

Vi krever ingen formelle forkunnskaper eller arbeidserfaring, dette er for alle med interesse for faget, men vi ønsker at du er kjent med moderne måter å drive produktutvikling på.
Er du leder, tror vi du vil ha nytte av å ha tatt kurset Produktledelse – Strategi og organisering i forkant.

Ønsker du mer påfyll rundt smidig, kan disse kursene være aktuelle først:
Smidig - Introduksjon, hva er smidig og hvorfor jobbe mer smidig
Smidig - hvordan starte i praksis



Dag 1 – Kontinuerlig produktutforskning (discovery)
- Hvem skaper vi verdi for?
- Kontinuerlig produktutforskning (discovery)
- Hvordan gå fra innsikt til leveranse
- Organisering av oppgaver og smidige veikart

Dag 2 – Kontinuerlige leveranser (delivery)
- Produktutvikling - hvordan skape fart og flyt?
- Metoder og verktøy
- Produktutvikling i det daglige; møtearenaer, kommunikasjon og delingskultur
- Kontinuerlig forbedring og læring