Problemløsning basert på Kepner Tregoe



Kursarrangør: Glasspaper AS
Sted: Oslo, Helsfyr
Oslo
Kursadresse: Brynsveien 12, 0667 Oslo (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: kl 09:00 - 16:00
Varighet: 2 dager
Pris: 14.900

Vi tilbyr kurs om problemløsning basert på Kepner Tregoe. Dette 2-dagers Kepner-Tregoe kurset gir en introduksjon til en systematisk prosess for problemløsning, slik at du blir i stand til å levere et høyt kvalitetsnivå og konsistens i kundestøtten.

Innhold:
Kurset gir kunnskap om terminologien, strukturen og de grunnleggende begrepene i Kepner-Tregoes teknikker for problem ledelse og Incident Management, slik som Situation Apraisal, Problemanalyse, beslutningsanalyse og analyse av potensielle problemer

Om Kepner-Tregoe:
Kepner-Tregoe ble grunnlagt i 1958 og er ledende internasjonalt i utviklingen av menneskers evne til kritisk tenkning. Kepner-Tregoe er også en global leder i å forbedre virksomheters drift gjennom organisasjonsendring og feilsøkingsmetoder. Kepner Tregoes velprøvde metodikk har blitt brukt for å maksimere ytelsen hos store internasjonale selskaper som NASA, IBM, Sun Microsystems, RIM og Siemens.

Agenda:
1) Introduksjon til Kepner-Tregoes rasjonell prosess:
• Situation Apraisal
• Problemanalyse, beslutningsanalyse og analyse av potensielle problemer

2) Situation Appraisal - definisjon av hendelse og bekymring:
Hvordan man:
• Lister trusler og muligheter
• Adskiller og avklarer
• Setter prioriteringer
• Planlegger nester trinn
• Utfører avhørsrollen i Situation Appraisal

3) Problem Analysis - Kepner-Tregoes definisjon av et problem:
Hvordan man:
• Beskriver problemet
• Identifiserer og vurderer mulige årsaker
• Bekrefter den egentlige årsaken
• Forklarer avhørsrollen problemanalyse

4) Beslutningsanalyse - definisjonen av en avgjørelse:
Hvordan man:
• Avklarer formålet
• Identifiser og vurderer alternativer
• Foretar beslutninger
• Avhørsrollen i beslutningsanalyse. Hvordan man effektivt avgir innstilling og vurderer anbefalinger

5) Analyse av potensielle problemer - definisjonen av en handling og en plan:
Hvordan man:
• Identifiserer potensielle problemer
• Identifiserer sannsynlige årsaker
• Gjør forebyggende tiltak
• Planlegger betinget handling og bestemmer hva som skal utløse handling
• Avhørsrollen i potensiell problemanalyse

Målgruppe for kurset:
Kurset vil være av interesse for personer som gir førstelinje-support, service-desk staff, analytikere, Problem Managers, Incident Managers, revisorer, kvalitetsledere, operatører, teknikere og ingeniører.

Forkunnskaper:
• Ingen krav til forkunnskaper

Kursspråk:
• Engelsk innhold, norsk instruktør