Den viderekomne elev gir klangen et personlig uttrykk, teknikken gir melodien liv og klangfarger, eleven former musikken mer bevisst. Eleven klarer seg alene i samspillsituasjoner. Det er artig å spille sammen, og gir inspirasjon og lyst til å øve.
Innhold:
KOMPONERING eller å lage sine egne sanger er en aktivitet som gir trygghet og følelse av mestring, og introduseres derfor tidlig i undervisningen og det musikalske uttrykk står til slutt helt i sentrum. Øvelse og innsats. Alle som spiller bør øve regelmessig, helst hver dag. Hyppige repetisjoner er viktig både i øvings- og læringssituasjonen, ettersom gjenkjenning gir mestring og trygghet. Foresatte bør hjelpe sine barn til å finne et bra øvingssted og faste øvingstider. For de fleste barn vil det være nødvendig med daglig oppfølging fra foresatte. Selv om øvingen i utgangspunktet bør være lystbetont, er det ikke alltid like gøy å øve. I perioder er det nødvendig å stå litt på for å komme et skritt videre. Derfor krever det å mestre et instrument en viss selvdisiplin. Programmet for middels og avanserte studenter fokuseres på å utvikle teknikk og repertoar. Hver termin avsluttes med en studentkonsert. Musikkteori gis innbakt i hver undervisningstime og omfatter ca.10 minutter teori innenfor en akademisk time på 45 minutter. Hvis man trenger mer teori _ for eksempel for å få studiekompetanse - kan jeg undervise i musikkteori som eget fag. En rekke av mine tidligere studenter har fullført lavere eller høyere grader og nå profesjonelle musikere og lærere-
Undervisningen:
All undervisning foregår i semestre, ett vårsemester og ett høstsemester. Hvert semester består av 17 undervisningsuker. Det kan undervises i enten 30, 45 eller 60 minutter hver gang. For barn under 7 år anbefales 30 minutter, i høyere aldersgrupper anbefales 45 eller 60 minutter.
Kursholder:
Jeg har utviklet en læremetode for piano for elever som effektivt og fullstendig mestrer det grunnleggende. Denne tilnærmingen er et resultat av mer enn 25 års erfaring dedikert til de høyeste standarder i ytelse og undervisning. På ett år kan studenter så unge som fem år gamle lære å spille og lese musikk på et nivå som oppnås etter 2-4 år med andre metoder. Her blir det kombinert forskjellige kulturer innenfor musikalsk opplæring. Eleven må arbeide videre med systematiske hjemmeøvelser, noe som gjør nybegynnerfasen kort og grundig. Elevene får en sammenhengende og god læringsprosess! Denne metoden er effektiv for studenter så unge som fire og et halvt år og virker like godt for voksne.
Min pedagogiske erfaring har vist at det å oppnå tilfredsstillende progresjon, stiller store krav både til lærer og elev, til tålmodighet og vilje til å jobbe med detaljer. Noen ganger lønner det seg å gå sakte frem. Pass på håndposisjoner, anslag, koordinering og god klang. Ikke la behovet for å oppnå resultater gå på bekostning av kvalitet. Ordet "teknikk" kommer fra det greske "tekhne", som faktisk betyr "kunst". Fordi vi musikkpedagoger virkelig tror at musikk utdanning er både en gave for livstid og en kunst i seg selv!
Målgruppe:
For alle som ønsker privat pianoundervisning
Pirs:
For tiden gjelder følgende priser:
• 17 uker à 30 minutter - kr 5.950
• 17 uker à 45 minutter - kr 8.925
• 17 uker à 60 minutter - kr 11.900