Kurs/modulbasert praktisk rettet mellomlederutdanning på universitets- eller høyskolenivå. Mulighet for videreføring til studiepoeng i universitet/høyskolesystemet. Et tilbud i samarbeid mellom KLM-Lahnstein as og Høgskolen i Agder.
Studium:
Faglig innhold på bachelornivå. Modulen gjennomføres i bolker på 2 + 2 kursdager, med en avsluttende eksamen for de som ønsker det.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
• Ha kunnskaper om sentrale teorier om organisasjonskultur
• Ha utviklet en egen refleksjon om begrepene kultur og subkultur
• Ha kunnskaper om hvilke eksterne og interne forhold som påvirker kulturen
• Se sammenheng mellom eksisterende kultur og det interne arbeidsmiløet
• Ha forståelse for hvorfor det er viktig å ha en god organisasjonskultur
• Ha ferdigheter i å analysere organisasjonskulturen i egen avdeling
• Ha ferdigheter i å kunne gjennomføre et opplegg for bedring av eksisterende kultur
Kort innholdsbeskrivelse:
I alle organisasjoner eksisterer det en organisasjonskultur og gjerne også en eller flere
subkulturer. Man kan være seg være mer eller mindre bevisst hva som er kulturen,
den kan være god eller dårlig, tydelig eller utydelig. Men den aktuelle kulturen vil
alltid påvirke det interne arbeidsmiljøet på en positiv eller negativ måte. Vi snakker
også om hva vi kan kalle en lederkultur. En leder vil i stor grad sette standarden for
omgangstonen i et arbeidsfellesskap. Kultur er ikke statisk, den kan alltid påvirkes og
utvikles. Her står vi overfor fenomenet kulturutvikling. En slik utvikling bør være
målrettet og systematisk og innrettet mot å skape en kontinuerlig bedre kultur. Dette
reiser igjen spørsmålet om hva som er en god kultur og hvem som skal «bestemme»
hva som bør være den rådende kultur. I fellesskap bør ledere, medarbeidere og
tillitsvalgte gå inn i et konstruktivt prosjekt for å skape den ønskede positive kulturen.
Aktuelle delemner
• Hovedproblemstillinger og sentrale begreper, kultur i et historisk perspektiv
• Nærmere om begrepene organisasjonskultur og subkulturer
• Forskjellige subkulturer og mulige kulturkonflikter
• Kulturens mangfoldige funksjoner i en arbeidsorganisasjon
• Hva kjennetegner den gode organisasjonskultur
• Sammenhengen mellom kulturuttrykk, kulturinnhold og kulturtema
• Kurt Lewins klassiske modell for kulturutvikling
• Drøfting av den såkalte «isfjell-metaforen
• Kultur i relasjon til hemmende «group-think»
• Sammenhengen mellom aktuelle motivasjons- og lederteorier og organisasjonskultur
• Kultur relatert til gode læringsprosesser (eks.: dobbeltkretslæring)
• Lederrollen og leders ansvar for å utvikle en god organisasjonskultur
• Presentasjon av et opplegg for bedring av eksisterende kultur
• Effektmåling av gjennomførte tiltak kulturendringer
Undervisning:
Det aktuelle fagstoffet vil bli gjennomgått som kateterforelesning og drøftet i
plenumsdiskusjoner. Gruppearbeid inngår også som en sentral del av læringsprosessen. Det vil bli presentert konkrete cases som bidrar til å belyse viktige organisasjonsforhold og forhold knyttet til lederrollen.
Arbeidsmåter:
Studentenes tilegnelse av stoffet vil skje ved deltagelse i klasseplenum, frivillige
kollokviegrupper, selvstudium inkl. nettsøk og ved nettveiledning. Nettveiledning skjer ved at studentene ut fra eget behov kontakter nettveileder.
Målgruppe for kurset:
Aktuelle kursdeltagere er ledere i privat og offentlig sektor samt frivillige organisasjoner som ønsker å formalisere sin lederkompetanse. Kurset retter seg også mot medarbeidere som ønsker å gå inn i lederstillinger.
Forkunnskaps krav:
Studiekompetanse til høyere utdanning ved universitet eller høyskole, evt. fagskoleutdanning.
Anbefalt forkunnskaps krav
Erfaringer fra arbeidslivet.
Pensumlitteratur:
Henning Bang (2020). Organisasjonskultur, 5. utgave. Oslo: Universitetsforlaget.
Utviklet faglig spesieltilpasset kompendiemateriale
Eksamen/sertifisering:
Evaluering av læringseffekt og modning av fagstoffet skjer ved to-dagers hjemmeeksamen med oppgitt oppgave bestående av a) en teoridel og b) et mini-case. Besvarelsen foretas enkeltvis eller i grupper på to eller tre studenter. Bokstavkarakterer.
Pris:
Kurset koster 7500,- kroner for alle fire dager. Om man ønsker å ta eksamen i tillegg koster dette 1200 kroner. Dersom kurset gjennomføres fysisk som stedlig undervisning og arrangøren leier lokaler, kommer en dagpakkepris på rundt. kr. 500,- pr. dag. Dette går i sin helhet til konferansestedet for leie av lokaler, bevertning osv. Dette gjelder ikke om det er bestiller som holder kurslokaler.