Om ADHD autismespekter, forstyrrelser, Tourettes i skolen



Kursarrangør: Fagfokus AS
Sted: Thon Hotel Oslo Airport
          Akershus, Ullensaker
Kursadresse: Balder allé 2, 2060 Gardermoen (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid:
Dag 1 kl 10:20 - 16:00
Dag 2 kl 08:25 - 14:00
Varighet: 2 dager
Pris: fra 5.400
Neste kurs: 30.10.2025 | Vis alle kursdatoer

Vi tilbyr konferanse om ADHD, autismespekter, forstyrrelser og Tourettes i skolen. En praktisk konferanse som gir innsikt, verktøy og strategier for å skape et inkluderende læringsmiljø for elever med nevroutviklingsforstyrrelser.

Litt om konferansen:
Ønsker du praktiske verktøy og innsikt i hvordan du best tilrettelegger for elever med ADHD, autisme, og Tourettes syndrom? Her møter du eksperter, fagpersoner og praktikere med som gir deg konkrete råd, ny kunnskap og nyttige strategier.

På konferansen skal du få innsikt i:
• Hvordan det oppleves å være "annerledes"
• Hvordan man møter lærevansker forbundet med nevroutviklingsforstyrrelser
• Strategier for bedre foreldresamarbeid, skolemiljø og inkludering
• Mestrings og motivasjons strategier
• Lavaffektiv tilnærming

Program dag 1:
kl 10:20 - 10:30 - Velkommen på konferanse:
Med Kjell Ove Hveding, konferansier, gründer og samfunnsbygger

kl 10:30 - 11:30 - Vårt møte med eleven som er helt annerledes:
Adrian Lund har Tourettes syndrom og ADHD, men har lært å bruke disse utfordringene til å skape en unik og kraftfull stemme i offentligheten. Utad er eleven annerledes, men samtidig akkurat som alle andre. Flere med Tourettes er dyktige på å maskere/skjule tics på skolen, men bruker så mye krefter på dette at det kan smelle når de kommer hjem, forklarer Lund. Han vil gi en rekke praktiske tips og triks til deg som vil forstå dine elever bedre.
- Adrian Lund, foredragsholder

kl 11:30 - 12:30 - Lunsjpause

kl 12:30 - 13:15 - Stadig flere får diagnosen autismespekterforstyrrelse:
Er overdiagnostisering problemet? Og hvordan kan man tilrettelegge for denne gruppen? Debatten om hvordan man kan forstå og hjelpe elever med autismespekterforstyrrelse er viktig, også for oss som jobber i skolen. Den belyser hvor komplekst og sammensatt diagnostikk av utviklingsforstyrrelser er. Både de diagnostiske kriteriene og veldig mye i vår forståelse av autisme er endret i løpet av de siste par tiårene.
- Bernhard Weidle, spesialist i barne- og ungdomspsykiatri

kl 13:30 - 14:15 - Autismespekterforstyrrelse, ADHD, Tourettes syndrom, lærevansker, samsykelighet og livskvalitet:
Bernhard Weidle har gjennom en lang karriere bidratt betydelig til forståelsen av samsykelighet / komorbiditet, altså at samme person har flere ulike sykdommer eller tilstander samtidig, og livskvalitet hos barn og unge med eksempelvis autismespekterforstyrrelse, ADHD, Tourettes og tvangslidelser. Han vil i dette innlegget vise hvordan man kan navigere i dette symptommikset der kunnskap er av stor betydning, ikke minst for skoleansatte - og elevene dere møter i skolen.
- Bernhard Weidle, spesialist i barne- og ungdomspsykiatri

kl 14:30 - 15:00 - Når selvregulering er vanskelig:
Mange elever er ikke i stand til å ta det ansvaret som ligger i forventningene skolen legger på dem. Hva gjør vi i opplæringssituasjoner der dette er et uttalt problem?
- Kristian Øen, høgskolelektor, pedagogikk

kl 15:15 - 16:00 - Hva er triggere som utløser raserianfall - og hvordan unngår vi slike:
Kristian Øen har grundig innsikt i triggere for raseriutbrudd hos elever med Tourettes syndrom og andre tilstander. Han har utarbeidet materiale om kartlegging av triggere i samarbeid med Statped og Nasjonalt kompetansesenter for AD/HD, Tourettes syndrom og narkolepsi. Vi får en nærmere orientering.
- Kristian Øen, høgskolelektor, pedagogikk

Program dag 2:
kl 08:25 - 08:30 - Velkommen
Med Kjell Ove Hveding, konferansier, gründer og samfunnsbygger

kl 08:30 - 09:15 - BUP-psykologen om samarbeidet med skolen:
Professor Krister W. Fjermestad har særlig god greie på sosiale vansker og psykiske problemer hos barn med autismespekterforstyrrelser. Han vil orientere om hvordan han går frem for å skape rammer for godt samarbeid mellom skole og helsevesen.
- Krister W. Fjermestad, professor

kl 09:30 - 10:30 - Om å møte eleven der eleven er:
I dette praksisnære foredraget dykker den erfarne pedagogen Lisbeth Iglum Rønhovde inn i de grunnleggende forholdene som må være på plass for å "møte eleven hjemme" og legge grunnlaget for positiv utvikling og læring, spesielt for elever med nevroutviklingsforstyrrelser.

Hun vil snakke om følgende:
• Motivasjonsstrategier: Tilpasset elever med spesielle behov
• Mestringsopplevelser: Hvordan tilrettelegge for suksess
• Relasjonsbygging: Teknikker for å skape trygge og støttende læringsmiljøer
• Lavaffektiv tilnærming: Praktiske tips for implementering i klasserommet

kl 10:45 - 11:30 - Hvordan bedre det vanskelige foreldresamarbeidet:
May-Helen Høyer Jordheim er psykolog, og selv mor til en gutt med autisme. Jeg har et dobbelt perspektiv siden jeg både er fagperson og forelder. Å sitte på begge sider av bordet har gitt meg verdifull innsikt i det viktige samarbeidet mellom skole og hjem. Jeg er særlig opptatt av den sorgen mange foreldre kan kjenne på når barna strever, og hvordan man kan møte dette i en samarbeidsrelasjon, sier Høyer Jordheim. Hun tar med seg til konferansen både egne erfaringer og praktiske råd for å skape et godt samarbeidsklima.
- May Helen Høyer Jordheim, psykolog

kl 11:30 - 12:30 - Lunsjpause

kl 12:30 - 13:00 - The Impact of School Environment on the Relationship Between ADHD and Academic Performance in Children:
Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder that can significantly impact a child's academic performance. However, the school environment plays a crucial role in mediating this relationship. There are various aspects of how the school environment can influence the connection between ADHD and academic outcomes.
- Rosa Catherine Gillespie Cheesman, forsker
- Johannes Lindh, psykologistudent

kl 13:15 - 14:00 - Slik lykkes Storhamar VGS med inkluderingsarbeidet:
Storhamar videregående skole i Innlandet har utmerket seg som en inkluderende skole med fokus på elevmedvirkning og et godt læringsmiljø for alle. Skolen mottok Dronning Sonjas skolepris i 2023 blant annet for arbeid med likeverd og inkludering, på en slik måte at hver enkelt elev opplever å bli verdsatt i et miljø preget av medvirkning, trygghet og fellesskap. Vi er mer opptatt av å dyrke fellesskapsfølelsen og normalitetsprinsippet, enn bare å jobbe med individuelle tilpasninger, forklarer skoleledelsen.
- Svein Risbakken, assisterende rektor
- Bente Melbye, avdelingsleder helse- og oppvekstfag

Målgruppe for kurset:
Fagfokus sine arrangementer er åpen for alle og det kreves ingen forkunnskaper med mindre dette er angitt i beskrivelsen.