Vi tilbyr kurs om offentlige anskaffelser - varer, tjenester og entrepriser. Få et solid grunnlag for å ta gode og riktige valg under anskaffelsesprosessen! Vi gjennomgår sentrale problemstillinger innen offentlige anskaffelser og du vil få en forståelse av hvordan reglene virker i praksis.
Informasjon:
Lov og forskrifter om offentlige anskaffelser er etter hvert utviklet til et meget omfattende regelverk. Kunnskap om dette regelverket er en absolutt betingelse for alle de som på en eller annen måte er involvert i offentlige anskaffelser, enten dette er på oppdrags- eller leverandørsiden. På kurset behandles alle de sentrale problemstillingene innen offentlige anskaffelser.
Det vil bli lagt særlig vekt på at kursdeltakerne skal få en forståelse av hvordan reglene virker i praksis. Den nyeste praksis fra Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) vil bli gjennomgått for å vise hvorledes reglene anvendes på faktiske problemstillinger man støter på ved håndteringen av regelverket. På denne måten er kurset ment å gi et solid grunnlag for å ta gode og riktige valg under anskaffelsesprosessen.
Begge foredragsholderne deltar aktivt under samtlige foredrag, en undervisningsform vi har fått meget gode tilbakemeldinger på. Hver enkelt tema vil først bli forklart av foredragsholderne. Deretter vil rettspraksis og praktiske eksempler bli gjennomgått for å belyse hvordan reglene virker i det praktiske liv. Dette har vist seg å være en engasjerende undervisningsform som egger til debatt og synspunkter fra kursdeltakerne.
Program dag 1:
kl 09:00 Kursstart
1) Loven og de ulike forskriftene:
De ulike forskriftene:
• Anskaffelsesforskriften - hva er et «offentligrettslig organ»
• Forsyningsforskriften gir større handlingsrom - hvilke kommunale etater og andre aktører gjelder den for
• Konsesjonskontraktforskriften - når gjelder den
Egenregi:
• Utvidet egenregi
• Offentlig - offentlig samarbeid
De ulike kontraktene:
• Varer, bygg- og anlegg og tjenester
• Kontrakter som er unntatt fra reglene
Terskelverdiene:
• Terskelverdiene i de ulike forskriftene - hvorfor er det forskjell
• Reglene for beregning av anskaffelsens verdi
Direkteanskaffelser:
• Mislykket konkurranse
• Tidsnød
• Monopol
Sanksjonene ved brudd på regelverket:
• Ulovlig direktekontrahering - gebyr og uten virkning
• Andre feil - klagemulighetene og sanksjonene
• Erstatning for positiv og negativ kontraktsinteresse
2) Kvalifikasjonsprosessen:
Åpen konkurranse:
• Økonomisk og finansiell kapasitet
• Teknisk og faglig kvalifikasjoner
• Referanseprosjekter - «tilsvarende oppdrag»
• Støtteerklæringer fra underleverandører
• Egne negative erfaringer
• Dokumentasjonsprosedyren - egenerklæringer (ESPD)
• Avvisning - oppfyllelsestidspunktet
Begrenset konkurranse:
• Utvelgelsesregimet
• Utvelgelseskriteriene
• Dokumentasjonsprosedyren - spesifisert egenerklæringer
kl 12:00 - 13:00 Lunsj
3) Tilbudene og spørsmålet om avvisning:
• Formalfeil - en avvisningsgrunn som nå sjelden vil forekomme
Avvik og forbehold - fortsatt svært viktige regler:
• Når foreligger avvik og forbehold - Tolking og avklaring av tilbudet
• Hva er et vesentlig avvik og forbehold som gir plikt til å avvise
Eksempler fra rettspraksis og Kofa:
• Kan tilbyder korrigere tilbudet og unngå avvisning
• Retten til å avvise
4) Del 3 anskaffelser - anbudskonkurransen:
Oversikt over konkurranseformen:
• Konkurransefasene ved anbudskonkurranse
• Forhandlingsforbudet
• Foa § 23 - 5 Avklaringsregelen
Avklaringsregelen:
• Urene tilbud - utvidet avklaringsrett
• Avklaringsprosedyren - skriftlig forespørsel
• Avklaringens yttergrenser
Retten til å ettersende dokumenter:
• Manglende dokumenter og opplysninger
• Uutfylt poster
Håndtering av feil - adgangen til retting:
• Åpenbare feil - Rt-2003-1531 Feilprisingsdommen
• Andre feil
• Retting av feil - C-131/16 Archus, KOFA-avgjørelser
kl 17:00 Slutt for dagen
Program dag 2:
kl 09:00 Kursstart
5) Del 3 anskaffelser - forhandlet prosedyre:
Konkurransemodellen:
• Ikke mulig å invitere til åpen konkurranse
• Konkurransegrunnlaget må være ferdig på kunngjøringstidspunktet ifølge departementet
Adgangen til å benytte forhandlet prosedyre:
• Forsyningsforskriften - fri adgang
• Anskaffelsesforskriften - som utgangspunkt forbudt, men en rekke praktisk viktige unntak
Forhandlingsprosessen:
• Retten til å begrense deltakelsen i forhandlingene
• Forbudene og påbudene i forhandlingsprosessens ulike faser:
• Forberedelse, innkalling, gjennomføring og avslutning
• Resultatet: Hvilke dokumenter fra forhandlingene skal inngå i kontrakten, og hvordan skal de systematiseres
• Konkurransepreget dialog - likheter og forskjeller
6) Del 2 anskaffelser - tilbudskonkurransen:
Konkurranseformen:
• Virkeområdet
• Rammebetingelser, ikke detaljert prosedyre
Kunngjøringen:
• Kunngjøringsskjemaet
• Hvor bindende er informasjonen
Beslutningen om dialog:
• Beslutning fattes etter gjennomgang av tilbudene
• Omgjøring av planene i kunngjøringen
• Ulike modeller - sml forhandlet prosedyre
Dialogen:
• Dialogens innhold - fra avklaring til fulle forhandlinger
• Antall deltakere
• Hvem det skal føres dialog med
• Gjennomføringen av dialogen
7) Del 1 anskaffelser - alminnelige prinsipper:
Innledning:
• Virkeområdet - klassisk sektor og forsyningssektoren
• De generelle prinsippene
Innkalling til konkurransen:
• Ikke kunngjøringsplikt
• Antall deltakere - hvem inviteres
• Hoffleverandører
• Utarbeidelse av felles tilbudsgrunnlag - likebehandlingsprinsippet
Gjennomføring av konkurransen:
• Fritt prosedyrevalg
• Likebehandlingsprinsippet
Tildeling av oppdraget:
• Tildelingskriterier
• Begrunnelsesplikt
kl 12:00 - 13:00 Lunsj
8) Rammeavtaler:
Kontraktsmodellen:
• Hva er en rammeavtale
• Hvorfor ha rammeavtaler
• Enkelt, men forretningsmessig
Nødvendig pga. reglene for beregning av anskaffelsens verdi:
• En eller flere - parallelle - rammeavtaler
• Parallelle rammeavtaler og prekvalifiseringsordninger - hva er forskjellen
• Rammeavtalens varighet
Kunngjøring av rammeavtalen:
• Krav til informasjon om volum
• Kofapraksis
Avropene på rammeavtalen:
• Enkeltstående rammeavtale - hvilke rettigheter har leverandøren
• Parallelle rammeavtaler: Krav til avtalte fordelingsnøkler og minikonkurranse
• De ulike fordelingsnøklene. Lovlige og forretningsmessige
Kofapraksis:
• Hvilke tildelingskriterier skal brukes i minikonkurransene
9) Tildelingsprosedyren:
Tildelingsregimene:
• Økonomiske, kvalitative og sammensatte vurderinger
• Utarbeidelse av tildelingsmatrise
Priskriteriet:
• Plikten til å gjøre tilbud sammenlignbare
• Flere ytelser - mengde spørsmålet
• Taktisk prising
• Delanskaffelser og rabatter
De kvalitative kriteriene:
• Kvalitetskriteriets plass i systemet
• Livssykluskostnader
• Forholdet til kvalifikasjonskriterier
• CV, prosjektorganisering, oppgaveforståelse og intervjuer
Avveiningen mellom pris og kvalitet:
• Realproblemet - angivelse av betalingsvillighet
• Transformasjonsformelen for pris
• Poengberegningen av kvalitet
• Rt-2007-178 Det «frie» skjønn
• Vektingen mellom pris og kvalitet
kl 16:30 Slutt for dagen
Målgruppe for kurset:
• Alle som er involvert i offentliges innkjøp av varer og tjenester
• Alle som er involvert i inngåelse av bygge- og anleggskontrakter
• Kommuner
• Stat
• Offentligrettslige foretak
• Alle fra leverandørsiden som deltar i utarbeidelse av tilbud og er med under gjennomføringen av konkurransen