Når skolen blir for vanskelig



Kursarrangør: Fagfokus AS
Sted: Thon Hotel Oslo Airport
          Akershus, Ullensaker
Kursadresse: Balder allé 2, 2060 Gardermoen (kart)
Type:Åpent kurs / gruppeundervisning
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid:
Dag 1 kl 09:45 - 16:15
Dag 2 kl 08:45 - 13:30
Varighet: 2 dager
Pris: fra 5.400
Neste kurs: 27.11.2024 | Vis alle kursdatoer

Vi tilbyr konferanse om når skolen blir for vanskelig. Skoleverging eller skolevegring, ufrivillig skolefravær og skolenærvær. Begrepene er mange når vi snakker om barn som synes det blir vanskelig å være på skolen.

Litt om konferansen:
For 9. år på rad samler vi fagfeltet om fraværsproblematikken. Gjennom årene har vi sett mange praktiske prosjekter, hørt mange forskere som uttaler seg, og likevel ser det ut til at problemene vedvarer. Hva skal til for å snu utviklingen? I år har vi fokus på delene som utgjør helheten. Vær med på krafttaket mot utenforskap, fravær og eksludering.

Etter konferansen vil du påfyll av det følgende:
• Eksempler fra skoler som har fått det til
• Større forståelse for det juridiske rammeverket
• Eksempler fra gjenopprettende relasjonsarbeid
• Hvordan får vi laget rundt eleven til å fungere
• Hvordan når du inn til unge gutter som sliter
• Hva med de som har angst / er engstelige

I tillegg får alle som er deltakere gratis tilgang til webinaret: Skolefravær og autismeforstyrrelser

Program dag 1:
kl 09:45 - 10:30 - Tusenvis av pulter står tomme i klasserommene:
Rektor Sverre Johannessen fikk nasjonal oppmerksomhet i 2023 da han i flere riksmedier stilte opp for å fortelle om fraværstallene i skolen. Ved Nittedal ungdomsskole hadde en av fem elever bekymringsfullt høyt fravær.

Det han karakteriserer som alvorlige fraværssaker, der flere kommunale instanser er involvert, ble tre-firedoblet etter at skolene var nedstengt i forbindelse med korona. Hvordan vil Johannessen karakterisere situasjonen i dag? Hvilke tilbakemeldinger fikk han? Hvilke grep ble tatt? Hvordan ser Johannessen mulighetene for å snu trenden?
- Sverre Johannessen, Rektor, Nittedal ungdomsskole

kl 10:45 - 11:30 - Når skolen er problemet - men også løsningen:
Alt for mange unge i Norge i dag opplever skolen som så vanskelig at det blir veldig krevende for dem å møte til undervisningen. Vi har i mange år hatt fokus på hva det er som gjør at eleven vegrer seg for å møte opp, men i dag er vi mer bevisst på at fraværet er ufrivillig. Alle som begynner på videregående opplæring har et mål om å fullføre med et fagbrev eller vitnemål som vil gi dem adgang til arbeidslivet eller høyere utdanning, men på veien mot målet blir det vanskelig.

Gjennom Viderekonseptet hos våre skoler Feiring vgs, Krokeide vgs og Moen vgs, gir vi ungdom og unge voksne med behov for særskilt tilrettelagt opplæring, en ny mulighet i nye omgivelser: dynamisk pedagogisk virksomhet og tilgang til sosialfaglig støtte (24/7) i et inkluderende sosialt og trygt miljø.
- Trond Iversen, Administrerende direktør
- Lena Lie, Skoledirektør

kl 12:30 - 13:15 - Juss vs. pedagogikk - klargjøring av roller og ansvar:
Tunge fraværssaker er krevende for skolen. Hva er det juridiske ansvaret skolen står i? Hvilke muligheter for ekstern hjelp finnes? Hvordan jobbe pedagogisk, men innenfor jussens rammer? Hvilke konkrete råd kan vi til alle involverte parter?
- Kjetil Andreas Hansen, Seniorrådgiver

kl 13:30 - 14:15 - Hva gjør man når eleven opplever at ingen ting nytter:
Når noen ikke lenger vil eller tør gå på skolen kan det være mange og komplekse årsaker til dette. Andre ganger igjen er det enkelthendelser som gjør at eleven ikke kommer seg på skolen. Han vil i foredraget fokusere på de elevene som av ulike grunner opplever det utrygt å gå på skolen og som i svært mange saker blir holdt utenfor felleskapet av medelever. Hva gjør man som ansatt i skolen, som skoleleder, som skoleeier eller som del av støttetjenestene? Hvordan skal man forsøke å forstå elevens perspektiv og gjøre gode barnets beste vurderinger?
- Åge Svarstad, Grunnskoleansvarlig

kl 14:30 - 15:15 - Å gjenopprette relasjoner:
Oftest er det gnisninger, konflikter eller misforståelser som er grunnlaget for at skolen blir vanskelig. I arbeidslivet er det en akseptert sannhet at konflikter er komplekse og vanskelige, men i skolesammenheng blir ofte kilden til konflikt behandlet lettvint og raskt. Trygg læring har fokus på å gjennomrette relasjoner som er skadet, enten det er mellom elever, lærer-elev, eller i samarbeidet med hjemmet. Resultatene er oppsiktsvekkende. Her forteller de hva du kan gjøre.
- Gunhild Solem, Trygg Læring
- Sigrid Houg, Styremedlem

kl 15:30 - 16:15 - Den beste tiden i livet - eller den verste:
Russetiden skal være en flott feiring av 13 års skolegang, men feiringen har gått fra å være en feiring for alle til en feiring i grupper. Posisjonering, sosialt hierarki og stresset med å passe inn, starter allerede i ungdomsskolen, og preger tiden på videregående skole i stor grad for alle.

Den kan påvirke undervisningen, faglige prestasjoner og preger skolemiljøet, og det kan være svært krevende å stå i for lærere, rektor, foresatte og ikke minst- ungdommen selv. Hvordan har det blitt sånn? Og hva kan vi gjøre for å få til en endring? Henrikke har ledet prosjekt for en bedre og mer inkluderende avgangsmarkering i Østfold og Viken, og er nå med i et nasjonalt arbeid som har som mål å få en ny feiring i 2026.
- Henrikke Bugdø-Aarseth, Prosjektleder

Rett før middag - Det finnes ikke noe som er så farlig at vi ikke kan prate om det:
For å kunne løse problemer er vi nødt til å snakke om dem. Sofie Frøysaa har som mål å bevisstgjøre oss på hvor viktig det er å snakke og skape åpenhet rundt vanskelige og tabubelagte emner, så vi kan bli bedre rustet til å møte livets utfordringer. Sofie blander humor med alvor og underbygger lidenskap med faglig tyngde.

Hun har et særlig engasjement for unges psykiske helse, og har gledet seg lenge til å holde dette foredraget for deg som deltar på denne konferansen. Sofie er aktuell med boka «Alt bra? - en mors og datters historie om ufrivillig skolefravær, psykisk sykdom og det å være pårørende». Der skriver hun blant annet om å streve med OCD og utenforskap.
- Sofie Frøysaa, Komiker, grunnskolelærer, forfatter

NB: Innlegget er i forbindelse med middag, og dermed kun tilgjengelig for de som deltar fysisk.

Program dag 2:
kl 08:45 - 09:30 - De vanskelige overgangene:
Det er ikke alltid forandring fryder. Som voksne anerkjenner vi at jobbskifte, og skifte av miljø kan medføre stress. Likevel er det fortsatt slik at vi regner med at dette er “naturlig” og “gir nye muligheter” for elever. I overgangene ligger imidlertid også kilden til at skolen blir vanskelig for mange. Cecilie arbeider med hvordan vi kan lette overgangene.
- Cecilie Eldrup Evju, Prosjektleder

kl 09:45 - 10:30 - Laget rundt eleven:
Krokeide og Feiring VGS er ikke spesialskoler - men de er helt klart spesielle. Hvordan lykkes de med å få til laget rundt eleven, og hva har de erfart hemmer og fremmer trygghet og trivsel i skolesammenheng?
- Krokeide VGS, Krokeide
- Feiring VGS, Feiring

kl 10:45 - 11:30 - Hvordan nå inn til unge gutter som sliter:
I 2017 prøvde Jonas å ta sitt eget liv. Ingen rundt han visste hvordan han følte det. 2/3 av de som tar sitt eget liv i Norge i dag er menn. Hvordan kan vi nå inn til unge gutter om psykisk helse? For Jonas gikk det bra, og i tillegg til sin mastergrad i psykologi og sin heltidsjobb i "HELT MED" bruker han nå sin historie for å fortelle fagpersoner at hans historie ikke er spesiell. Hva ville hjulpet Jonas og andre som han, om noen hadde nådd inn til han tidligere?
- Jonas Felde Sevaldrud, Foredragsholder

kl 12:30 - 13:30 - Hva gjør vi i møte med elver med ulike former for angst:
Mange lærere opplever stadig oftere at deres elever strever med angst eller engstelse. Elever vegrer seg for å snakke foran klassen eller å delta i ulike aktiviteter, og foreldre ber om tilpasning. Hvilke konkrete grep kan man ta i bruk når man møter engstelige elever; enten man er lærer, helsesykepleier eller har en annen hjelperrolle for barnet?
- Ingunn Harsvik Ødegaard, Psykolog i bydel Alna

Alle som melder seg på konferansen får gratis tilgang til webinaret: - Skolefravær og autismeforstyrrelser
Webinaret går over 3 timer og fokuserer på bakgrunn og forståelse av nevroutviklingsforstyrrelser, og hvordan disse påvirker elevers atferd og læring i skolemiljøet. Det legges særlig vekt på utfordringene elever med ADHD, Tourettes syndrom og autisme møter, spesielt med hensyn til sensoriske vansker.

Konferansier: Kjell Ove Hveding

Kjell Ove Hveding er en utradisjonell konferansier som først og fremst er medmenneske, menneskekjenner og opptatt av at alle skal ha det bra. Han er også gründer som med uslitelig entusiasme, pågangsmot og godt humør har basert sin suksess på sin tro på at alle i en organisasjon gjør en like viktig jobb. Enten man arbeider med service eller mennesker, er fokuset på de som skal motta dine tjenester.

Målgruppe for kurset:
Konferansen er åpen for alle

Vis flere tilsvarende kurs: