NF Metodekurs Bre er første steg på veien til å bli breinstruktør. Deltakerne skal bevisstgjøres om viktigheten av sikkert veivalg på bre og i alpint terreng, og gjøres godt kjent med metodesett og tankegang for sikring og redning på bre, i snøbakker og utsatt terreng (dog ikke klatreterreng).
Innhold:
Deltakerne skal vise at de kan orientering, at de har tilstrekkelig turerfaring til å ha overskudd og god utholdenhet underveis, samt inneha god bevegelsesteknikk i ulendt terreng, på snø og på is. Deltakerne skal videre bevisstgjøres om grunnleggende kunnskaper og ferdigheter innen naturvennlig ferdsel. Kurset skal anspore til refleksjon over instruktørens formidlerrolle og ansvar.
Temaer under kurset:
• Veivalg og føring i brefall
• Bevegelsesteknikk og bruk av personlig breutstyr
• Orientering
• Sikkerhet, sikringsmidler og sikringsmetoder
• Kameratredning
• Kjennskap til den organiserte redningstjenesten
• Førstehjelp
• Rappell og klemknutegang
• Snøbakketeknikk
• Breinstruktør-, turleder- og veilederrollen
• Helse, miljø og sikkerhet
• Naturvennlig ferdsel
• Andre tema
Målgruppe for kurset:
For deg som ønsker å jobbe som breinstruktør, eller bare vil bli en tryggere på bre
Opptakskrav:
• Fylt 18 år ved kursets begynnelse
• Brekurs eller tilsvarende
• Gjennomført flere turer med overnatting ute både sommer og vinter
• Fjellvant, med minst to års erfaring med selvstendige breturer (minst 10 dager), og alpine turer sommer og vinter (minst 20 døgn)
Minst 20 døgn i alpint høyfjellsterreng og minst 10 dager i forskjellige breområder (utenom brekurset og i løpet av de siste 5 år) må dokumenteres spesifikt. Det er viktig at det blir dokumentert at erfaring fra breområder er selvstendig erfaring, der man har vært med på veivalg og sikring underveis. Erfaring fra turer som andre har ledet er av mindre interesse. Det må også dokumenteres variert erfaring med flere turer fra både snødekt bre og blåis, samt overgangen mellom disse, som en får ved å gå hele brefall.
Vurdering:
Kurset skal evalueres daglig i kveldsøkter for å trekke frem læringsmomenter og tilpasse nivået. Deltagerne skal i disse øktene selv si noe om hvordan dagen har vært, hva de synes de har fått til, og hva de må øve mer på, samt få tilbakemelding på dette fra instruktørene. Etter endt kurs skal deltakerne få en personlig samtale med instruktørene og en muntlig og skriftlig vurdering som gir konkret veiledning til videre egenutvikling.
Deltakerne skal innlede dette selv med å vurdere seg på temaene sikkerhet og egenferdighet. Deltakere med manglende selvinnsikt, forståelse for sikkerhet og/eller utilstrekkelig egenferdighet på breen, må få konkret beskjed om hva som må forbedres før eventuell videre utdanning. De konkrete vurderingene skal føres inn på evalueringsskjema i kandidatens loggbok.
Det gis ikke vurdering bestått/ikke bestått, men deltakerne skal få en skriftlig anbefaling på om de er klare til å fortsette med assistentpraksis, eller hva det må trenes på før denne kan gjennomføres. Eventuell pålagt trening må dokumenteres i loggboka, slik at kursleder for kurset deltakerne skal ha assistentpraksis på, ser at dette er noe deltakeren har forbedret seg på.