Mestring, medvirkning og motivasjon i VO - bedriftsinternt



Kursarrangør: KURS I SKOLEN
Sted: Hele landet, vi kommer til dere
          
Type:Bedriftsinternt / Større grupper
Undervisningstid: Ta kontakt for avtale
Varighet: fra 2 timer
Pris: fra 16.000

Vi tilbyr bedriftskurs om mestring, medvirkning og motivasjon i VO for ansatte i voksenopplæringen og flyktningtjenesten / NAV. Intensjonen med dette metodearbeidet er at elevene skal medvirke i å finne løsninger på det de strever med, og at de skal oppleve autonomi og mestring i skolehverdagen.

Kursinnhold:
I dette kurset presenteres en femtrinnsmetode som fungerer som et verktøy i arbeidet med mestring, medvirkning og motivasjon i skolen. Kjernen i metoden er at elevene selv definerer hva som er viktig for dem, hva de er gode på og hva som er vanskelig for dem, og er med på å finne løsninger på egne utfordringer. Kursholder har lang erfaring fra praksisfeltet, og en rekke konkrete eksempler fra metodearbeidet i klasser er inkludert i kurset.

Metodikken ble i utgangspunktet utviklet i videregående skole for å møte elevenes utfordringer med psykiske helseplager, manglende motivasjon og høyt frafall, og er siden den gang videreutviklet og tilpasset andre kontekster og er mest kjent som SAMM-metoden (Systematisk arbeid med mestring, medvirkning og motivasjon) eller femtrinnsmetoden.

Femtrinnsmetoden bygger på selvbestemmelsesteori, helsefremmende teori og teori om mestringsforventning, og det gis en kort innføring i dette teorigrunnlaget. Metodikken møter LK20 sitt krav om arbeid med medvirkning, demokrati, folkehelse og livsmestring. Metoden presenteres i tre ulike varianter - en for livsmestringsarbeid, en for arbeid med undervisningsfagene og en for elevrådsarbeid.

Kurset for voksenopplæringen presenterer femtrinnsmetoden i relasjon til både skolekonteksten og arbeid med Individuell plan i integreringsprogrammet. I tillegg drøftes empowerment-aspektet ved anvendelsen av denne metodikken i en kontekst der mange av deltakerne er i et obligatorisk program. I livsmestringsarbeidet reflekterer elevene over hva som er viktig for at de skal ha det bra på skolen og i fritida, hva de er gode på og hvilke faktorer som kan hindre dem i å ha en god hverdag.

Intensjonen med metodearbeidet er at elevene skal medvirke i å finne løsninger på det de strever med, og at de skal oppleve autonomi og mestring i skolehverdagen. Femtrinnsmetoden gjennomføres delvis individuelt ved at elevene skriver i loggbøker, og delvis i et støttende fellesskap gjennom klassediskusjoner. Kursholderne belyser også ulike problemstillinger som kan dukke opp i forbindelse med livsmestringsarbeid i klasserommet.

Når femtrinnsmetoden anvendes i undervisningsfagene, handler det om at elevene identifiserer hvor skoen trykker i det enkelte fag, og hvilke styrker og ressurser elevene har. Metoden vektlegger verdien av at læreren gir autonomistøtte og definerer mulighetsrommet for medvirkning, for eksempel i forbindelse med valg av tematikk og arbeidsmetoder, og ved å hjelpe elevene til å finne gode strategier.

I elevrådsarbeid fungerer femtrinnsmetoden som et verktøy for å samarbeide om et godt læringsmiljø i klassen og på skolen. Elevrepresentantene får opplæring i å bruke metoden i elevrådet og gjennomfører deretter metoden i klassene sine med støtte fra læreren ved behov. De demokratiske prosessene flyttes da fra elevrådet og ut i klassene, og elevene får selv velge hva de skal fokusere på for å styrke læringsmiljøet.

Erfaringer med metodearbeidet har vært svært positive. Resultatene viser at flere elever opplever større grad av motivasjon i undervisningsfagene, klassemiljøet blir bedre, og elevene håndterer bedre egne utfordringer og livshendelser. Metodikken er dynamisk og arbeidet med de fem trinnene i metoden tilpasses den enkelte gruppe med utgangspunkt i behovene gruppa har. Femtrinnsmetoden er utviklet i forbindelse med prosjektet SAMM - Systematisk arbeid med mestring, medvirkning og motivasjon.

Kursholder: May Olaug Horverak

May Olaug Horverak er til daglig rektor ved Birkenes Læringssenter, og har utdanning og arbeidserfaring som lærer, barnevernspedagog og forsker. Hun har en mastergrad og doktorgrad i engelsk lingvistikk fra UiA, med fokus på skriveundervisning, samt en mastergrad i spesialpedagogikk fra USN. Ved siden av å være rektor, driver May Olaug Kompetanseløftet i Birkenes kommune, og hun er seniorrådgiver i Blå Kors Kristiansand.

I Blå Kors er hun også prosjektmedarbeider i to prosjekt, et hvor hun bidrar med å utvikle måleinstrument for å måle ungdommers opplevelse av helsefremming, og et hvor hun bidrar til å utvikle et opplegg for kunstterapi for barn med traumer. Hun er også metodeutvikler, konsulent, foredragsholder og leder av det tverrkommunale prosjektet Systematisk arbeid med mestring, medvirkning og motivasjon (SAMM) i grunnskole og voksenopplæring.

May Olaug har, sammen med Gerd Martina Langeland, utgitt to bøker i forbindelse med femtrinnsmetoden i SAMM: "Hvordan legge til rette for mestring, medvirkning og motivasjon i ungdomsskole og videregående skole" og "Mestring, medvirkning og motivasjon i voksenopplæring og integreringsarbeid". Bok for barneskole kommer våren 2023, med tittelen "Inkluderende læringsmiljø: mestring, medvirkning og motivasjon i barneskolen".

Målgruppe for kurset:
Dette kurset retter seg mot ansatte i voksenopplæringen og flyktningtjenesten / NAV. Kurset tilpasses din skoles behov, og kan settes sammen av alle de tre delene - livsmestring, undervisningsfag og elevrådsarbeid - eller dere kan velge ha ha fokus på en eller to av delene.