Mellomlederkonferansen 2024 - webinar



Kursarrangør: Fagfokus AS
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid:
Dag 1 kl 10:05 - 16:45
Dag 2 kl 08:50 - 14:35
Varighet: 2 dager
Pris: 2.900

Vi tilbyr mellomlederkonferansen 2024 som webinar. Denne konferansen setter søkelys på bedre tjenester for mindre penger, hvordan være en god leder, skillet mellom jobb og fritid i en grenseløs arbeidshverdag, hvordan tåle konstant omstilling, og hva gjør du for å minske sykefraværet.

Innhold:
Norges eneste møteplass for mellomledere. For fjerde året på rad samler vi mellomledere fra hele landet for lærerike dager.

Program dag 1:
kl 10:05 - 11:00 - Den som ikke fornyer seg blir en annen:
Sjur Dagestad vil ta oss med på en rundreise i faget innovasjon, gjennom et foredrag du ikke vil gå glipp av. Er det virkelig slik at forandring fryder? Hva skal du gjøre når organisasjonen sitter fanget i fortiden, med gamle løsninger? Sjur vil provosere, inspirere og ikke minst - få deg til å le godt, samtidig som han snakker fag.
- Sjur Dagestad, professor i innovasjon

kl 11:15 - 12:00 - Hvordan står det til med tilbakemeldingskulturen:
Tilbakemeldingskultur er et stadig viktigere i verktøy for å lykkes som mellomleder. Anerkjente Rita Enstad-Karlsen gir deg smarte råd og tips på hvordan du som mellomleder kan bli mye bedre i din kommunikasjon.
- Rita Enstad-Karlsen, kommunikasjonsrådgiver

kl 12:15 - 13:00 - Jeg trodde jeg var et godt menneske - helt til jeg ble leder:
Overgangen fra kollega til leder kan komme overraskende på mange. Det handler om så mye mer enn et nytt jobbinnhold. Selv om man skal jobbe med de samme menneskene som før, oppstår det det usagte forventninger og krav. Dersom man som ny leder ikke tar tak i disse, kan det krølle seg mer enn nødvendig. Grethe gir innsikt og solide verktøy for hvordan man kan lykkes med denne overgangen.
- Grethe Holtan, konsulent

kl 14:00 - 14:45 - Hvordan lede uten klump i magen:
Hvordan kan du håndtere lederrollen uten å føle deg tappet for energi? Gregor Falkner vil i dette innlegget dele sine personlige erfaringer som leder, der han drar deg gjennom temaer som skam, utbrenthet, ensomhet, frustrasjon og overansvarlighet.
- Gregor Falkner, konsulent

kl 15:00 - 15:45 - Hvordan kan du som leder ta bedre beslutninger:
Vi har alle vært der: Selv om vi vet hva vi bør gjøre, velger vi å gjøre noe annet: Å utsette, å unngå, å gjøre noe som er kontraproduktivt. Hvorfor er det slik at vi velger å gjøre ting vi vet ikke er det rette steget mot målet? Jan Ole Hesseberg er psykolog og har lenge hatt beslutningspsykologi som interessefelt. Han er kjent fra blant annet NRK-serien «Folkeopplysningen». Han har i en årrekke jobbet hjulpet små og store organisasjoner å forstå hvorfor vi gjør som vi gjør. Her gir han deg som arbeider innen psykisk helse et verktøy, både for å forstå, men også hjelpe dine deltakere å ta bedre beslutninger.
- Jan Ole Hesselberg, psykolog

kl 16:00 - 16:45 - Når flere hoder gir dårligere beslutninger:
Vi har møter der vi tar viktige beslutninger om strategi, budsjetter, ansettelser og utvikling. Dette gjør vi fordi vi tror beslutningene blir bedre av det. Forskning viser imidlertid at beslutningene ofte blir dårligere på grunn av lumske, gruppepsykologiske fenomener. Som mellomleder bruker du sannsynligvis for mye tid i møter. Hva kan du gjøre for å sikre at møtene faktisk blir produktive, og til hjelp.
- Jan Ole Hesselberg, psykolog

Program dag 2:
kl 08:50 - 09:45 - Mellomlederen og organisatorisk friksjon, hva kjennetegner praksisen til gode mellomledere:
I denne sesjonen vil Bjørn Erik Mørk belyse sentrale utfordringer og muligheter mellomledere møter i hverdagen. Han vil gjøre rede både for forskning og eksempler fra organisasjoner i ulike kontekster, og tilrettelegge for en interaktiv og lærerik sesjon. Han vil blant annet belyse forhold som rollekonflikter, tverrfaglig samarbeid, grensearbeid og psykologisk trygghet.
- Bjørn Erik Mørk, professor

kl 10:00 - 10:45 - Hvordan skape handlingsrom for endringer:
Mellomledere har en spesielt viktig rolle i endringsprosesser. De får ofte ansvar for at endringer som er besluttet også gjennomføres i praksis. Hvor stort handlingsrom har egentlig mellomledere til å gjennomføre endringene? Mange ledere ønsker seg større handlingsrom enn de opplever å ha. Hva avgjør størrelsen på et handlingsrom? Og – er det egentlig størrelsen det kommer an på? I dette innlegget vil vi utforske hva som påvirker lederes handlingsrom og ikke minst: Hva kan man gjøre for å påvirke handlingsrommet sitt?
- Birthe Kåfjord Lange, førsteamanuensis

kl 11:00 - 11:45 - Balansen mellom operativ og strategisk mellomledelse:
Mellomlederen er den viktigste endringsagenten, og den personen som skal legge til rette for at strategier og gevinster faktisk realiseres. Dette er forventet skal skje i tillegg til en hektisk operativ hverdag, med leveranser av måltall, oppfølging og utvikling av medarbeidere.

Gang på gang blir vi styrt av operative oppgaver som forskyver de langsiktige, og derved forsinker effektuttak og langsiktig forbedring. Her kommer noen tips om hvordan du kan strukturere deg ut av denne «fella» og gi deg selv en lengre horisont og forutsigbarhet i hverdagen. Det handler om summen av mange små handlinger.
- Trine Lise Ness Grimstad, seniorrådgiver

kl 12:30 - 14:35 - Mellomleders rolle og arbeidslivets spilleregler i konflikthåndtering:
Konflikter er vanlig på arbeidsplassen. En leders rolle er å ivareta et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for medarbeiderne. Hva er lederens ansvar når konflikter oppstår, hvilke spilleregler gjelder og hva er de vanligste fallgruvene under lederens konflikthåndtering?
- Kjersti Oddvarsdatter Sæther, spesialist i arbeidsmedisin

Konferansier: Kjell Ove Hveding

Kjell Ove Hveding er en utradisjonell konferansier som først og fremst er medmenneske, menneskekjenner og opptatt av at alle skal ha det bra. Han er også gründer som med uslitelig entusiasme, pågangsmot og godt humør har basert sin suksess på sin tro på at alle i en organisasjon gjør en like viktig jobb. Enten man arbeider med service eller mennesker, er fokuset på de som skal motta dine tjenester.

Målgruppe for kurset:
Konferansen er for mellomledere