Matematikk 1P - nettkurs



Kursarrangør: Akademiet Videreutdanning
Sted: Nettkurs / Nettstudie
Hele landet
Type:Nettkurs og nettstudie
Studie / yrkesutdanning
Undervisningstid: Start når du selv vil
Varighet: 84 timer
Pris: 9.900

Vi tilbyr kurs i matematikk 1P som nettkurs. Matematikk P er et sentralt fag for å kunne forstå og beskrive forhold og sammenhenger i samfunnet gjennom matematisk modellering. Faget skal bidra til at en utvikler et presist språk for kritisk tenkning og matematiske problemløsingsstrategier.

Informasjon:
Matematikk P skal forberede en på et samfunn og arbeidsliv i utvikling gjennom praktisk bruk av matematikk. Matematikk 1P og 2P er blant minstekravsfagene og du må derfor ha fagene for å få generell studiekompetanse.

Faginnhold:
Kursdeltaker skal gjennom opplæringen heve sin kompetanse for å kunne avlegge eksamen i faget.

Kjerneelementer i faget er:
1) Utforsking og problemløsing:
• Utforsking i matematikk P handler om at kursdeltakerne leter etter mønster, finner sammenhenger og diskuterer seg fram til en felles forståing. Kursdeltakerne skal legge mer vekt på strategiene og framgangsmåtene enn på løsningene. Problemløsning i matematikk P handler om at kursdeltakerne utvikler en metode for å løse et problem de ikke kjenner fra før.

Algoritmisk tenking er viktig i prosessen med å utvikle strategier og framgangsmåter for å løse problem og innebærer å bryte ned et problem i delproblem som kan løses systematisk. Videre innebærer det å vurdere om delproblemet best kan løses med eller uten digitale verktøy. Problemløsing handler òg om å analysere og forme om kjenne og ukjente problem, løse de og vurdere om løysingene er gyldige.

2) Modellering og andvendinger:
• En modell i matematikk P er en beskriving av virkeligheten i matematisk språk. Kursdeltakerne skal ha innsikt i hvordan modeller i matematikk blir brukte for å beskrive dagliglivet, arbeidslivet og samfunnet ellers. Modellering i matematikk P handler om å lage slike modeller. Det handler òg om å kritisk vurdere om modellene er gyldige, og kva avgrensinger de har, vurdere modellene i lys av de opphavlege situasjonene og vurdere om de kan brukes i andre situasjoner. Andvendinger i matematikk P handler om at kursdeltakerne skal få innsikt i hvordan de skal bruke matematikk i ulike situasjoner, både i og utenfor faget.

3) Resonnering og argumentasjon:
• Resonnering i matematikk P handler om å kunne følge, vurdere og forstå matematiske tankerekker. Det innebærer at kursdeltakerne skal forstå at matematiske regler og resultat ikke er tilfeldige, men har klare grunngivinger. Kursdeltakerne skal utforme egne resonnement både for å forstå og for å løse problem. Argumentasjon i matematikk P handler om at kursdeltakerne grunngir framgangsmåter, resonnement og løysinger og beviser at disse er gyldige.

4) Representasjon og kommunikasjon:
• Representasjoner i matematikk P er måter å uttrykke matematiske omgrep, sammenhenger og problem på. Representasjoner kan være konkrete, kontekstuelle, visuelle, verbale og symbolske. Kommunikasjon i matematikk P handler om at kursdeltakerne bruker matematisk språk i samtaler, argumentasjon og resonnement.

Kursdeltakerne må få lov til å bruke matematiske representasjoner i ulike sammenhenger gjennom eigne erfaringer og matematiske samtaler. Kursdeltakerne må få lov til å forklare og grunngi valg av representasjonsform. Kursdeltakerne må kunne omsette mellom matematiske representasjoner og dagligspråket og veksle mellom ulike representasjoner.

5) Abstraksjon og generalisering:
• Abstraksjon i matematikk P handler om å bruke et formelt symbolspråk og formelle resonnement. Generalisering i matematikk P handler om at kursdeltakerne oppdager sammenhenger og strukturer og ikke blir presenterte for en ferdig løsning. Kursdeltakerne må få tid til å utforske omgrep og symbol for å kunne uttrykke resultat og sammenhenger ved bruk av algebra og formåls-enlige representasjoner.

6) Matematiske kunnskapsområde:
• Kunnskapsområda i matematikk P er knytte til hverdagen til kursdeltakerne, arbeidslivet og samfunnet. Kunnskapsområda danner grunnlaget som kursdeltakerne treng for å utvikle matematisk forståing ved å utforske sammenhenger innenfor og mellom de matematiske kunnskapsområda.

Gjennomføring:
Nettbasert undervisning som gjennomføres i sin helhet uten lærer til stede, via en digital plattform. For enkelte nettkurs blir du tilknyttet en veileder som kan gi tilbakemelding på skriftlige oppgaver. Når du tar matematiske fag som privatist, anbefaler vi at du har en Windows PC eller Mac tilgjengelig. Andre enheter som for eksempel iPad og Chromebook er ikke å anbefale til arbeide med Excel eller GeoGebra. Du er selv ansvarlig for å ha nødvendig utstyr.

Finansiering:
Vi er godkjent av Lånekassen, slik at du kan søke lån til å betale skolepengene og lån og stipend til livsopphold mens du studerer hos oss. Kurset regnes til 140 og 84 årstimer. Dersom du er medlem i en fagforening, vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. En del fagforeninger gir stipend gjennom LOs utdanningsfond. Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon.

Målgruppe for kurset:
Voksne som ønsker generell studiekompetanse eller voksne / ungdom som ønsker å forbedre karakterer fra videregående skole.

Opptakskrav:
• Kursdeltaker bør ha fullført grunnskole eller tilsvarende

Eksamen / sertifisering:
I Matematikk 1P er det skriftlig eksamen. Akademiet tilbyr eksamensrettet undervisning frem mot eksamen. Privatisteksamen arrangeres av fylkeskommunen, og du må selv melde deg opp til privatisteksamen.