Dette er studiet som gjør deg til en brobygger mellom teknologi og organisasjoner. Informasjonssystemer er både en profesjon og en akademisk disiplin som har til hensikt å bygge bro mellom de tekniske mulighetene som IT gir og forretningsbehov.
Innhold:
Med denne utdanningen videreutvikler du dine analytiske evner og vil kunne gå inn i ledende stillinger knyttet til organisasjonsutvikling og implementering av forretningsbaserte IT-løsninger. Gjennom studiet vil du opparbeide kunnskaper og ferdigheter om informasjonssystemer på individ-, organisasjon- og samfunnsnivå. Med utgangspunkt i reelle caser fra næringsliv og offentlige virksomheter, lærer du å se mulighetene som finnes i teknologi, forbedre og skape nye løsninger. Profesjonalitet, selvstendighet, metode og kritisk refleksjon er avgjørende på masternivå.
Hva du lærer:
Med en Master of Science in Digital Business Systems lærer du deg å analysere, konfigurere og implementere sentrale forretningssystemer. Du vil i tillegg bli i stand til å designe og anbefale forretningsløsninger som for eksempel ERP, CRM, Supply Chain Managementsystemer, Google Analytics og BI-løsninger. I tillegg vil du få “hands on” erfaring med teknologier knyttet til ERP, Internet of Things in Business, Digital markedsføring og Consumer Neuroscience, Information Visualization og Dashboards.
I løpet av studietiden din hos oss vil vi i tillegg gå i dybden på teamer som:
• Relevant forskning innen fagfeltet informasjonssystemer
• Strategisk bruk a sosiale medier
• ERP, CRM og Sypply Chain Management
• IT ledelse
• Digital markedsføring og Consumer Neuroscience
• Prosjektledelse og smidige metoder
• Business intelligence og dashboards
• Internet of Things i en forretningssammenheng
• Forskningsmetoder
Undervisningsformer:
Du jobber med tema som er helt i forkant innen fagfeltet. Masterprogrammet er forskningsbasert og det er aktive forskere og personer fra næringslivet som foreleser.
Praksis:
I utdanningens tredje og fjerde semester skal du ut å gjøre masteroppgaven. I denne perioden vil det være mulig å bruke deler av tiden i praksis i en bedrift som gir deg mulighet til å knytte teori til praksis, oppleve den faktiske arbeidshverdagen innen ditt fagfelt, samt mulighet til å etablere nettverk eksternt.
Program:
1. semester:
• Digital Marketing and Consumer Neuroscience (MD121)
• ERP and Supply Chain (MD111)
• Introduction to IS Research (MS110)
• Social Media Management (MS220)
2. semester:
• Agile Project Management (MS210)
• Business Intelligence and Dashboards (MD221)
• Internet of Things in Business (MD210)
• IT Governance (MS120)
3. semester:
• Master Thesis (MS403)
• Research Methods (MS320)
4. semester:
• Master Thesis (MS403)
Utveksling i utlandet:
På dette studiet har du muligheten til å søke om utveksling til disse samarbeidspartnerne i utlandet:
Finland:
• Arcada University of Applied Sciences, Helsinki
Storbritannia:
• Kingston University, London
• University of Hertfordshire, Hertfordshire
Sør-Korea:
• Seoul National University of Science and Technology, Seoul
Institusjoner innen Norden og Baltikum:
• I Norden og Baltikum kan du reise på EkoTekNord nettverket
Målgruppe for kurset:
Alle som ønsker Master - Information Systems - Digital Business Systems
Opptakskrav:
Du må ha en bachelorgrad innen ett av følgende områder:
• IT
• Ledelse
• Økonomi
• E-business
• Markedsføring
• Karaktersnitt fra bachelorgraden din er minimum C. Karakter C tilsvarer minimum 2,7. Relevant praksis, eller andre spesielle hensyn, kan i noen tilfeller veie opp for ikke oppfylt karakterkrav.
• Du må også sende inn et motivasjonsbrev på engelsk (500 ord)
Unntak fra opptakskravet:
Dersom du har en bachelorgrad innen andre fagfelt enn de nevnt over eller gjennom høyere utdanning har oppnådd tilsvarende kvalifikasjoner, kan du også være kvalifisert for opptak.
Lånekassen:
Studiet kvalifiserer for støtte hos Lånekassen